Traktorn i skogen

Volvo BM 400 - olja på bakhjulets insida

6 inlägg 8724 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Volvo BM 400 - olja på bakhjulets insida

Talhagen  
#119151 Hej! Jag har en BM 400 -65:a där det börjar komma olja på insidan av höger bakhjul. Finns det kanske någon kunnig person här som vet vad det kan vara för fel och som vet ungefär vad det kan kosta att fixa?
Trevligt forum det här förresten, hjälpsamt och trevligt! Inte en massa pajkastning som på så många andra ställen :grin:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 400 - olja på bakhjulets insida

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119184 Packboxen i trumpeten har antagligen havererat.
PÅ en byverkstad kostar det ca 1500:- till 2500:-
På Lantmännen maskinverkstaden 6000:- till 8000:-

Se till att du har olja i bakaxeln om du kör med traktorn innan reparation.

Den har ju hållit länge på din Volvo, på min nya Valtra läckte det efter 26 timmar !

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 400 - olja på bakhjulets insida

bmbamse  
#119192 En rätt vanlig orsak tror jag faktiskt är överdriven smörjning i nipplarna där... Åtminstone på "Storebror" BM Boxer 350 och 600... Tror konstruktionen är likartad på 400:an med. I all välmening så klämmer man i fett där vid varje tillfälle man är framme med fettsprutan men är man för ihärdig så trycker fettet sönder packboxarna... Mer än en i bekantskapskretsen som fått läckage där efter smörjning...

-Jag klämmer i ett eller ett par "pump" som mest med betydligt längre intervall än resten av smörjställena... -Har funkat hittils!

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 400 - olja på bakhjulets insida

zeetorg  
#119272 Jag håller med om att det mest troligt är packboxarna som är slitna.

Tätningarna kostar inte speciellt mycket. Det är arbetet som är den stora kostnaden. Så har man tillgång till en bra verkstad med rejäla verktyg, och kanske en händig kompis som kan hjälpa till, så kan man fort spara några tusenlappar...
Fast så är det väl alltid när man kan göra något själv istället för att leja bort det... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 400 - olja på bakhjulets insida

nordtravare  
#125067 En sak som är viktig för att undvika förstörda packboxar är att inte låta balnät snören och annat linda sig kring axeln.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 400 - olja på bakhjulets insida

roger82  
#125117 Om man kör i skogen på vintern så kan det samlas lera vid packboxen och sen när det fryser så ger sig packboxen, vanligt på de äldre gremo =)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).