Skördare

hur ofta smörjer ni?

23 inlägg 14897 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hur ofta smörjer ni?

Nolltax AB  
#118426 Alltför sällan....

Avatar Fallback

Re: hur ofta smörjer ni?

sjohult  
#118447
sliparn skrev:Att smörja gripen varje dag som dom flesta har svarat måste väl ända på tok för ofta.Nu vet jag inte vad andra fabrikat har för smörjintervaller men Hultdins supergrip har TUSEN timmar intervall.




Om du ska köra tusen timmar utan å smörja gripen lär den inte hålla särskilt länge. de blir galppiga fort nog ändå om man smörjer dom ett par gånger i veckan.

Användarvisningsbild

Re: hur ofta smörjer ni?

Cruiser_no1  
#118459 skotare=en gång i veckan

Skördare= Maskinen en gång i veckan, aggregat 2.3 ggr i veckan.

Avatar Fallback

Re: hur ofta smörjer ni?

_Macke_  
#118723 Grip å midja varannan dag
Grip, kranen och midja varannan dag
Och hela maskinen en gång i veckan

Avatar Fallback

Re: hur ofta smörjer ni?

ösa 670  
#124862
novis?? skrev:hur ofta smörjer ni maskin kran grip aggregat smörjer själv aggregar engång om dan det kanske är onödigt vet att endel kör en gång i veckan provade det men då fick ja ett helvete att få i fett använder en tryckluftsdriven spruta i hink

Smörjer varannan dag. kör enkelskift.

Avatar Fallback

Re: hur ofta smörjer ni?

JD 2006  
#124869 Fettet är billigt men reservdelar är dyrt.......smörjer nästan allt dagligen även på enkelskift.

Som några skrivit tidigare så är väl inte mängden fett viktigt utan att det sker regelbundet istället för kanske bara en gång i veckan men mera fett.

Avatar Fallback

Re: hur ofta smörjer ni?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124879 tacka vetja F18 med smörjfri kran ;) Blir intressant att se om det verkligen funkar...

Avatar Fallback

Re: hur ofta smörjer ni?

33hastar  
#125219 Ni som även smörjer kullager typ pendelarmar svängkranslager etc, tänk på att erat fett ska klara smörjning av långsamtgående kullager.
Två fettsprutor är inte så dumt.

Hälsningar från Maskininstruktören

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).