Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

46 inlägg 23728 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Seabass  
#124835 Håller med Trilla, har testat samtliga "stora" märken och tycker att Polaris 4wd system är överlägset men nu är det så att det va polaris som uppfann och har patent på det så de andra måste ju hitta på andra lösningar, med varierande resultat vill jag påstå, jag ser inga nackdelar med On demand AWD men skulle gärna höra några om nån har :)

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

ryared  
#124851
trilla skrev:Du Uvskogen... Alla Yamaha har ju diffspärr fram som mekaniskt låser diffen. Alla utom polaris har ju ingen diff alls bak. Polaris låser mekaniskt den bakre diffen på knapptryck och den främmre vid ritationsskillnader.
Men du kanske menade att du ville ha en hjuling med polaris bakaxel tillsammans med en mekaniskt låsbar diff som på en yamaha fram?
Personligen tycker jag inte alls att polaris framdiff är något sämre än de andra lösningarna, snarare tvärtom.

ja men kopplar inte diffen ur direkt när man inte behöver den så är det ju ett väldigt dåligt koncept

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Seabass  
#124918 det gör den ju.

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

ryared  
#124924 det gjorde den inte på min polaris men det kanske var något fel på den då, jag får se det positivt jag fick ju bra träning i alla fall när jag skulle svänga

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Seabass  
#125047 Hehe ja det tror jag på :)

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125051 Bygger mina väl underbyggda åsikter :wink: på att ha kört olika bilar med varierande typer av system för "fyrhjulsdrift". Tycker efter det att en riktig mekanisk låsning där jag bestämmer när, är det bästa. Kan sen få det på både bak och framaxel är jag helt nöjd.

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

ryared  
#125150 håller helt med ju mindre elektronisk automatik, desto mindre krångel när grejorna blir gamla

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

SiB  
#136740 Hej!
Detta är mitt första inlägg på forumet. Har följt trådar gällande fyrhjulingar/atv och därtill passande vagnar av olika karaktär under en tid.
Jag har en Honda TRX 500 FA (hydrostat) årsmodell -09.

Blev lite förvånad när jag läste "Inlägg av Uvskogen » fre 01 apr 2011, 23:56 " i denna tråd.

Min Honda har stel bakaxel och båda bakhjulen har alltid samma hastighet, oavsett om jag kör rakt fram, svänger, har motorn igång eller drar den för hand med motorn avstängd. Det vill säga att jag alltid har full drivning på båda bakhjulen (så länge motorn är på och jag ger gas såklart.) Det har ju löst det hela med att "En atv för skogen ska ha fullt låsbar diff på minst ena axeln".
Framhjulen har ju torsendiff. (eller vad det nu heter) vilket fungerar som andra nämnt i tråden. En liten inbromsning på framhjulen och du har full diff. Kanske lite knepigt innan man lärt sig men hellre det än en maskin med "stelopererad" framaxel. Det bör ju vara ganska svårt (tungt) att svänga när diffen är tillslagen.

En tanke på hur man kan kolla om man har full diff på bakhjulen alltid (rätta mig om jag har fel):
Hissa upp bakändan på hjulingen. Frid ena bakhjulet åt ena eller andra hållet. Snurra då det andra åt samma håll och med samma hastighet så har du ingen differential i bakaxeln, och därmed behövs det inte heller någon differentialspärr där. Skulle du vara tveksam så prova att håll emot det andra hjulet medan du vrider på det första. Kan de snurra oberoende av varandra då har du en differential i bakaxeln och därmed också ett behov av en diffspärr.

Jag tror att alla atv:er är utan differential bak. Det är onödigt att sätta en bak när maskinen är så kort och smal. Däremot har de en vinkelväxel.

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Bengt.Svensson  
#136779
SiB skrev:Jag tror att alla atv:er är utan differential bak. Det är onödigt att sätta en bak när maskinen är så kort och smal. Däremot har de en vinkelväxel.

Jag har även en Kawasaki 2wd med en diff-växel (som har diff-spärr), den är betydligt lättare att köra och river inte upp underlaget på samma sätt som en vanlig ATV. Jag vill minnas att Polaris har några modeller med 4wd med diff-växel på bakaxeln, jag tror det kallas "Turf".

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

MrEast  
#136784 Ang Polaris och deras kvalitet så verkar det vara väldigt stor skillnad på de maskiner som gjordes på 80 talet och dom nya. Har en bekant som hade en gammal Polaris -86:a tror jag det va och den bara gick o gick, bytte en variator rem under tiden de hade den. Köpte en helt ny 700 -07 och den är inte i vidare bra skick nuförtiden. Bytt displayen på den flera ggr (i den sitter datorn som styr det mesta på maskinen 4wd m.m.) vet inte hur många remmar som bytts och motorn går väldigt illa på den.
Har varit inne på aukt verkstad flera ggr utan att det blir ordning på den.
Visst den har gått ganska hårt och med band på vintertid men den gamla blev absolut inte bättre behandlad. Möjligt att det är ett måndags exemplar men det är den erfarenhet jag kan bidra med.
En sak till är att det är väldans trist att bli strömlös ute i skogen när det bara finns elstart.

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

ryared  
#136785 Kan instämma det här med remmen den fick jag byta på min sexhjuling ganska ofta faktiskt, okej jag kör väldigt hårt med den men det har jag gjort med alla fyrhjulingar jag har haft. Utan can-am 800 den har jag nästan bara kört med på landsväg men den gick sönder ändå. Men som du säger Mr east det var bättre förr.

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Bengt.Svensson  
#136787 Själv har jag en Honda och en Kawasaki med fotväxel...aldrig några problem med drivremmar. :wink:

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136789
SiB skrev:Hej!

Blev lite förvånad när jag läste "Inlägg av Uvskogen » fre 01 apr 2011, 23:56 " i denna tråd.

Min Honda har stel bakaxel och båda bakhjulen har alltid samma hastighet, oavsett om jag kör rakt fram, svänger, har motorn igång eller drar den för hand med motorn avstängd. Det vill säga att jag alltid har full drivning på båda bakhjulen (så länge motorn är på och jag ger gas såklart.) Det har ju löst det hela med att "En atv för skogen ska ha fullt låsbar diff på minst ena axeln".


Jag tror att alla atv:er är utan differential bak. Det är onödigt att sätta en bak när maskinen är så kort och smal. Däremot har de en vinkelväxel.


Så bra att du blev förvånad och skrev det här inlägget! Det du säger låter alldeles vettigt och jag hoppas verkligen du har rätt. Ska kolla på min så fort det slutar regnar. Men det låter onekligen som om du har rätt, förklarar ju dessutom varför det inte finns några med diffspärr bak. :smile:

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

ryared  
#136791
Bengt.Svensson skrev:Själv har jag en Honda och en Kawasaki med fotväxel...aldrig några problem med drivremmar. :wink:

Honda och Kawasaki verkar ju vara bra grejor har en arctic cat mud pro nu och den har jag inte heller bytt några drivremmar på.

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

mozart2011  
#136814 Har en Artic Cat 550LTD med en Kranman T1900 vagn med FL250 flak till. När det gäller fyrhjulingen så är jag jättenöjd, men jag tror också att det håller på att finnas så mycket att det är mest fråga om vad man vill ha själv. Alla märken har sina nackdelar och fördelar. Där lämnar jag fyrhjulingen, men då vagnen. Tycker den är lätt att dra, kranen är betydligt mer stark än jag trodde den skulle vara. Enda jag är lite fundersam på ibland är stödbenen som gärna fått vara lite kraftigare, men det kan vara jag som är petig också. :oops:
Låsning bak från Avestavagnen har jag också vilket funkar förträffligt, fick tipset av uvskogen här på forumet. FL 250 flaket tycker jag är toppen, tippcylindrarna har mycket bra kraft samt det är trevligt kunna lasta själv o tippa själv. :lol:
Man kan också gräva mer diken med kranen än jag trodde var möjligt, man ska dock inte jämföra med en grävmaskin. :grin: Det som är med såna här ekipage är ju att allt har sin begränsning. Man ska inte jämföra med en skotare utan ta det för var det är om man ska handla. Ett hygge med storsten och stubbar i 40-50 cm klassen är inte kul...tro mig...har provat....vinchade mig därifrån :mrgreen: . Då hjälper det inte vilket märke man än har, Honda eller Artic Cat kvittar.
Har inte sett Avestas senaste skapelse, skulle kunna föreställa mig att motorn till kranen går lite tystare för det är väl Honda på den samt kanske starkare.
Men man ska prova o kolla o fundera själv lite,sen beror det på användningsområdet lite. Men åter igen så är jag stormnöjd med mitt köp av både fyrhjuling o vagn, sen är kranman väldigt bra ha göra med. Rev sönder en slang till min, kom dagen efter i postlådan med räkning. Toppen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).