Traktorn i skogen

Valtra Valmet 900

14 inlägg 19518 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra Valmet 900

m_skougen  
#124240 Ska köpa en traktor för att använda gårdstraktor och även i skogen. Har fått erbjudande om en Valtra Valmet 900 årsmodell 99. Utrustad med lastare och skogshytt. Är det någon som har någon erfarenhet av denna traktor och hur dom är i skogen? Traktorn har gått ca 5000 tim. Något att tänka på som jag ska kolla extra när jag tittar på traktorn?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra Valmet 900

aspekulla  
#124249 Vi har en 900 och en a95. de funkar bara bra i skogen. 5000 h och lastare så kan det vara skäl att kolla spindellederna, tryck ner lastaren och lyft framaxeln och känn om de är något glappa. En rätt lätt operation om det är så tre-fyra bult bort från toppen, lyft på locket och ta bort ett skimmsbleck, men det kan ge något att prutta på.. Annars är det det vanliga kolla oljor och känn på växellådan, synkringarna kan gärna kärva om lådan inte blivit ordentligt skött, har orsakat oss litte irritation när en granne låna traktorn och kom tillbaka med växelspaken i näven för att han tappa tålamodet med småkärvande synkringar. Men i skogen går de som tåget.

Avatar Fallback

Re: Valtra Valmet 900

Bengt.Svensson  
#124295
aspekulla skrev:Men i skogen går de som tåget.

Jag testade en A72 och förstår att de är bra skogstraktorer. Det negativa var svängradien (kändes som dubbel mot min JD1950) och trög koppling. Hi-shift funkade dåligt, traktorn hann ju stanna långt innan man petat i nästa växel och koppligen var uppe igen.
Är kopplingen lika trög på äldre Valtra??

Avatar Fallback

Re: Valtra Valmet 900

MrEast  
#124301
Bengt.Svensson skrev:
aspekulla skrev:Men i skogen går de som tåget.

Jag testade en A72 och förstår att de är bra skogstraktorer. Det negativa var svängradien (kändes som dubbel mot min JD1950) och trög koppling. Hi-shift funkade dåligt, traktorn hann ju stanna långt innan man petat i nästa växel och koppligen var uppe igen.
Är kopplingen lika trög på äldre Valtra??


Ang den tröga kopplingen är det lätt att plocka bort en returfjäder så blir kopplingen en helt annan.

Avatar Fallback

Re: Valtra Valmet 900

Bengt.Svensson  
#124302
MrEast skrev:Ang den tröga kopplingen är det lätt att plocka bort en returfjäder så blir kopplingen en helt annan.

Får man inte andra problem med kopplingen om fjädern tas bort?? Jag tänker mest på om pedalen ligger an om fjädern försvinner.

Avatar Fallback

Re: Valtra Valmet 900

MrEast  
#124304 Sitter flera returfjädrar på kopplingen, på våra A82:a tror jag det är 3st.
Jag har tagit bort en som sitter på staget under golvet sedan ska det sitta 2st på pedalen som man kommer åt genom att öppna luckan i golvet.

Pedalen sackade inget och pedalspelet är precis som innan och helt enligt anvisningarna i instruktionsboken.

Skulle tro att dom fjädrat pedalen så hårt för att returen ska fungera i tid o evighet men den dagen pedalen inte går upp fullt som den ska kan man hänga tillbaka fjädern man plockade bort.

Avatar Fallback

Re: Valtra Valmet 900

Bengt.Svensson  
#124306 Tack för infon Mr East! Kopplingen är en av de saker som gjort att jag "dissat" Valtra, men det är bra att veta hur man kan komma runt problemet.

Avatar Fallback

Re: Valtra Valmet 900

MrEast  
#124307 Inga problem, jag fick i min tur denna info här på detta eminenta forum så jag bara skickar den vidare så fler får nytta av det.

Avatar Fallback

Re: Valtra Valmet 900

m_skougen  
#124572 Tack för tips och synpunkter. Jag har bestämt mig för att köpa traktorn så nu ska jag ge mig ut i skogen. Måste förmodligen försöka få till några bukplåtar. Någon som har någon erfarenhet av detta? Var kan man köpa dessa? Tillverka?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra Valmet 900

Robertberg  
#124580 Valtra kanske fortfarande tillhandahåller plåtar till dessa traktorer?
Var bor du?
Den lokala verkstan här gjorde plåtar till vår traktor -02, nu gör de knappast några längre eftersom det blir mycket specialanpassningar till de nya traktorerna.
Men till de äldre är det nog fortfarande möjligt att tillverka.

Avatar Fallback

Re: Valtra Valmet 900

MrEast  
#124596 Skulle tro att det är exakt samma plåtar till 900:an som A serien.

Avatar Fallback

Re: Valtra Valmet 900

aspekulla  
#124632 Bukplåtar är bra men inget måste, om det skaplig terräng. Vi har aldrig haft det, men å andra sidan har vi fått flytta returoljefiltret pga att farsan gled av en sten. fliterhållaren sitter monterad på tjockt plattjärn som är svetsat i tanken och blir den skev är det inte kul. filterhållaren sitter barklämd mot järnet med en o-ring emellan och oljan går genom plattjärnet in i filtret. Efter två år och fem o-ringar (alla bytta under ensilageskörden) skruva bort hållaren och har nu en på annan monterad på högra bakskärmen.

Avatar Fallback

Re: Valtra Valmet 900

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124638 Det är det där filtret som är den ömmaste punkten. Ginge kanske att sätte ett enklare skydd bara över det?

Avatar Fallback

Re: Valtra Valmet 900

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124687 Sitter de ingen bottenplugg på dieseltanken på dem modellen som 505-905?
Om så är fallet, skydda den!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).