Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Fiat 411 Bandare vad är detta?

10 inlägg 5010 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fiat 411 Bandare vad är detta?

karlerik  
#124374 Hej jag är på gång att rusta en gammal fiat 411 tidigt 60 tal ,men är det någon som vet vad det är för hydraulcylindrar som sitter under sitsen som påverkar det ovala röret se bifogad bild, för att vara svansstyrning verkar röret och cylindrarna sitta väl högt hoppas nån vet något om detta mvh karlerik



   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 411 Bandare vad är detta?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124417 Helt klart en svansstyrning. Apparaten är så lik andra svansstyrningar så det kan inte vara något annat, tyvärr känner jag inte igen det ovala röret så jag kan inte säga fabrikat. Jag skulle nog tro att det har kommit dit i efterhand eftersom den har ett vanligt drag under och placeringen är lite underlig. Dels att den sitter så högt och dels för att ledpunkten sitter så långt fram. Vagnen kommer inte att spåra utan genar. Försök att hitta detaljer som tyder på om den satt där från början eller om den är eftermonterad.

Avatar Fallback

Re: Fiat 411 Bandare vad är detta?

karlerik  
#124442 Tackar för ett snabbt svar. Ok jag ska kolla lite nämare om jag kan se någon märkning eller så, men det är lite märkligt att det inte är någon led för vridning tex om en ev vagn skulle luta eller sjunka ner på en sida. Möjligheten är ju att det finns en motsvarande led för vridning på en vagn eller kälke kan det vara så mvh Kalle

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 411 Bandare vad är detta?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124458 Hur dom har löst det på din maskin vete fasen men titta i framänden på svanstyrningspaketet så ska du se att där är en led, eller varje fall bakre delen av leden.

Avatar Fallback

Re: Fiat 411 Bandare vad är detta?

karlerik  
#124560 Nej, det finns som synes en led för horisontell vridning strax framför cylindrarnas bakre fästen, samt en led för vertikal vridning (uppåt och neråt) bakom cylindrarnas bakre fästen.men det finns ej någon led för vridning runt sin" egen axel" vilket det borde göra, hoppas ni förstår vad jag menar . Hoppas på mera synpunkter mvh Kalle

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 411 Bandare vad är detta?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124561 Finns det verkligen ingen där? och jag som var så säker. Det skulle isåfall vara ett runt hål i framkant på den "burk" som hela cylindrarna sitter i. jag kan ta ett kort på min svansstyrning så du ser hur den ser ut.

Avatar Fallback

Re: Fiat 411 Bandare vad är detta?

karlerik  
#124568 Nej ingen led där men är det en svansstyrning så måste väl den vridningen ha funnits på ev vagn eller kälke? men jag vill gärna se hur det är löst på din maskin så lägg in en bild mvh Kalle

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 411 Bandare vad är detta?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124630 Om det varit kälke eller vagn efter är det ju inte omöjligt att leden suttit på kälken ala´ lite modernare hästdonigar (tex. barmarksstöttingar med hjul etc.). De jag sett har ett rör inuti ett annat grövre bara, och grov bricka med låsning baktill. Dessa är inga hemmabyggen utan fabriks.

Avatar Fallback

Re: Fiat 411 Bandare vad är detta?

Taberg  
#125184 Hej jag var hos en gubbe och fixade med en liknande maskin och på den lyfte han fram änden på traktorn med ett par kolvar i midjan. Skulle det kunna var någåt sådant?

Avatar Fallback

Re: Fiat 411 Bandare vad är detta?

karlerik  
#125277 Nej det jag tror du menar är nog såna kolvar som brukar sitta på en del halvbandare typ lillnalle,stornalle,på den här maskinen ,om det nu är en svans eller typ av ramstyrning hur har då fortsättningen mot vagnen eller en ev kälke sett ut eller varit konstruerad,normalt sett är ju traktorn utrustad med lamellstyrningar som tex bamsen har för styrning och som brukar sitta på alla bandare.Ingen mer bland alla skogs och maskin intresserade på forumet som har sett eller vet något mer om detta mvh Kalle

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).