Traktorn i skogen

Vilken traktor ska jag köpa?

30 inlägg 17554 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag köpa?

joji_77  
#123922 Tack för alla bra tips.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag köpa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123924 En 2 wd traktor med grova kedjor utan kompromisser är antagligen bättre an att ge sig av vägen med en dyr 4 wd utan kedjor som många gör för att de ska ha traktorn till en massa annat.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag köpa?

molnia  
#123954 Valet av kedjor;
Vi hade samma traktor till huggarvagn som när vi plogar och därför har vi broddar. När det blir lite mjukare på vägen så river ringkedjor upp så bilägarna blir tokiga och man kommer guppa hela tiden i traktorn när man kör fort på ringarna. Har man bara traktorn i skogen så är ringkedjor fantastiska. En detalj med ringkedjor som gör dom så bra förutom greppet, är väldigt lätta att svetsa på nya hårdmetallplattjärn på ringarna jämfört med att svetsa dit nya piggar på piggkedjorna, det behövs så många mer piggar än plattjärn.
Till våran mindre 2wd traktor har vi ett par kedjor utan broddar vid mycket vägkörning och ett par ringkedjor som vi lägger på när vi ska köra mycket i skogen. Då får man bukhänga sig för att inte ta sig fram.(om det inte är mkt blött eller mkt snö) Men den traktorn har vi även en winch baktill när vi är i skogen så då kommer vi loss. Den traktorn har vi mest till få med sig motorsåg, lunna(dra fram få stockar) och draghjälp vid trädfällning i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag köpa?

molnia  
#123956 http://www.nyvab.se/broddattraktor.htm
här finns lite av kedjemodellerna

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag köpa?

andan  
#123965 Tror att jag skrivit det i någon annan tråd, jag köpte min valmet 604 med 3000 tim, delvis skogsutrustad för 75 + moms... Kört första vintern nu och funkar riktigt bra i skogen, liten och smidig, drar väldigt lite soppa... Helnöjd! Så det går att hitta bra 4wd för dom pengarna trådskaparen nämnde... Körde mycket 2wd i skogen innan och det är inte jämförbart tycker jag, men det beror så klart på vilken typ av terräng man har... Här i bohuslän är det väldigt kuperat och blött, så för mig är valet lätt...

mvh
//
Anders

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag köpa?

joji_77  
#124212 Vad tror ni om en ferguson 185? Skulle det funka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag köpa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124253 Absolut, MF185 har jag för mig är rätt så högbyggd åxå, ett bra val.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag köpa?

macke  
#124259 Håller med föregående ,det är även bra hydraulik fergusson

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag köpa?

Bengt.Svensson  
#124293 Instämmer, jag tror att en 185 passar ganska bra med en kärra i den storleken. Jag citerar Peps Persson: "Det är alldeles lagom" - :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag köpa?

woodstar  
#124296
macke skrev:Håller med föregående ,det är även bra hydraulik fergusson

Nja. Hydraliken på 185:an är bra jätte fin att plöja men till en huggar vagn ger pumpen väl lite om man inte har låga förväntningar. Vill du ha bättre skjuts på kranen bör du satsa externpump på t ex. vagnen. Men det stämmer att den är hög och riktigt trevlig och riktigt stark och seg. Vi har kör våran sedan den var ny -76 utan några problem även framför en driven skogsvagn.
185:an är trevlig traktor som är väldigt bränslesnål

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag köpa?

joji_77  
#124454 Ska åka o kika på en BM650 nån dag här. Vad ska man kika på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag köpa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124457 BM650 känns som en blyklump jmfr MF185, jobbig att växla åxå.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag köpa?

joji_77  
#124464 Är det så? Vi har ju alltid haft Ferguson traktorer och dom har ju fungerat bra men jag har hört väldigt mycket positivt om BM traktorerna..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag köpa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124467 Jag kan inte tänka ut nån fördel med BM istf MF, möjligen andrahandsvärdet men det är inget avgörande.
Personligen skulle jag ju hellre kolla på en Ford 5600, men MF kommer god tvåa.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag köpa?

Pensionär  
#124670
Slurfi skrev:Jag kan inte tänka ut nån fördel med BM istf MF, möjligen andrahandsvärdet men det är inget avgörande.
Personligen skulle jag ju hellre kolla på en Ford 5600, men MF kommer god tvåa.


Du har större däck på en volvo, vilket nästan alltid är en fördel. Sen är en volvo tystare i hytten. ( Om hytten är hel d.v.s ).
Och så lyfter den mer på hydralen.
Sen stämmer det att volvon är tyngre och längre. Minns jag inte helt fel är en 650 1000kg tyngre än en 185:a.
Fördel som dragare, men nackdel i skogen.


Angående spindlarna som någon skrev om tidigare i tråden. Själv löste jag det genom att göra om fästena fyrkantiga, och förstärkt med svetsen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).