Före och efter jobbet

Helt grön!

13 inlägg 5949 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Helt grön!

thema  
#124191 Hejsan!

Är en tjej som gick ut gymnasiet, djurvård, förra våren. Finns dock så lite jobb inom det området så funderar på att utbilda mig inom något annat också.
Har funderat på någon YH utbildning och då tittat lite på skogsmaskinförare.

Kan ni rekommendera det, finns det mycket jobb? enklare att få jobb om man är tjej med tanke på att det är ett mer manligt yrke?

Jag är dock helt grön inom området och kan absolut ingenting om sånt här. Men det lär man väl sig på utbildningen?

Ni får gärna tipsa om något speciellt ställe som har bra rykte och utbildning. Jag själv befinner mig i Västerbotten


/Elin



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Helt grön!

Nolltax AB  
#124193 Djurvård är onekligen nått utdöende. Nu grisbranschen är i gungning.
Skogsmaskinsförare är jag tveksam till.
Om ett par dussin år sitter en polack i Bryssel å fjärrstyr en skördare som petar omkull trän i Gargnäs.
Slå hellre rot i Baltikum å tillverka dessa fjärrstyrda maskiner.

Avatar Fallback

Re: Helt grön!

Nolltax AB  
#124194 Å fjärrstyrd skördare finns redan.
Å ingen inbilla mig kan den lär bli styrd av dyr svenne med fack å fem veckors semester å MBL.
-Det här företaget är reggad i Långtbortistan så svenska regler gäller ej.
Dock ej ett måste är att en polack spakar gör, det är sant.
Kunde lika gärna skrivit nått annat. Kom gärna med förslag som PK är......

Avatar Fallback

Re: Helt grön!

Nolltax AB  
#124195 -Kolla in den däringa gröna snubben som rattar skotaren.
-Snott mitt jobb!
-Må han få hemorojd!
-Då kanske dom for tillbaka till egen planet.....

Avatar Fallback

Re: Helt grön!

Nolltax AB  
#124196 Känns som en smula ur kurs jag for där.....

Avatar Fallback

Re: Helt grön!

Nolltax AB  
#124197 Ta bort inlägg är en funktion flitigt nyttjad är av jag.
Man vaknar dagen efter å konstaterar: aldrig mer. Radera å ridå å modem ut i sjö.
Sitter garanterat i morgon å trycker flitigt på x.

Gillar västerbotten. tillbringat tid där. sneglar köpa fastighet där.
Å såna optimister växer ej på träd..... Jobb en bristvara är.
Kunde jag så arbeten gärna jag flyttade dit.

Avatar Fallback

Re: Helt grön!

Nolltax AB  
#124198 Sneglar de facto redan åt x.
Trycker man ur sig så måste man stå för somligt dock....

Användarvisningsbild

Re: Helt grön!

masterchief  
#124199 Det lär behövas skogsmaskinförare framöver och inte minst även nya entrepenörer iom en stor del av entrepenörskåren samt anställda är 50+.
Det har pratats om bla stöd till entrepenörerna när de tar sig an praktikanter från naturbruksgymnasierna bara för att få fart på rekrytering mm.
Det kommer bli ett problem framöver om inte återväxten fungerar bland maskinförare.
Och löses inte det problemet är risken stor att det blir som nolltax skriver :???:

Användarvisningsbild

Re: Helt grön!

Skogshuggarninorr35  
#124215 Du kan ju prova med att ringa lokala entrepenörer och fråga om du kan få lära dig att köra.
Du kommer inte att få full lön men det ger mer än att gå på en skola många gånger, det är bättre att köra och se vad som gäller i verkligheten.
På skolor blir det ganska krystat när många ska köra en och samma maskin och se på bilder när det gäller miljöhänsyn t ex.
Det finns flera entrepenörer som kanske är intresserade beroende på vart i västerbotten du bor.

Det skadar aldrig att prova. :grin:

Avatar Fallback

Re: Helt grön!

Skogshuggaren83  
#124221 Gå utbildningen om du är intreserad av skogsnäringen.
Det är alltid enklare som entreprenör att ta sig an en med lite vana från en skogslinje, även om skolan inte ger en fullärd maskinförare så får du grunderna.
Dock är det viktigt att just du visar vilja och suget att få lära dig när du är ute på praktik
då ökar dina möjligheter att få jobb.
Själv fick jag praktik av andra entreprenörer och sedan några år har jag en maskingrupp själv.
Och tar emot en praktikant om året. De som är gamla i gemet kan ta sig en funderare hur de själva var när de började... :?:

Hjälper vi inte nyutbildat folk att få erfarenhet hur fan skall vi entreprenörer få folk till våra maskiner i framtiden?
Det där skitsnacket att utlänningar tar alla jobben och dumpar löner stämmer inte och kommer troligen inte inträffa, de flesta bolagen kräver certifierade entreprenörer som måste följa kolektivavtal.

Användarvisningsbild

Re: Helt grön!

Skogshuggarninorr35  
#124223
Skogshuggaren83 skrev:Gå utbildningen om du är intreserad av skogsnäringen.
Det är alltid enklare som entreprenör att ta sig an en med lite vana från en skogslinje, även om skolan inte ger en fullärd maskinförare så får du grunderna.
Dock är det viktigt att just du visar vilja och suget att få lära dig när du är ute på praktik
då ökar dina möjligheter att få jobb.
Själv fick jag praktik av andra entreprenörer och sedan några år har jag en maskingrupp själv.
Och tar emot en praktikant om året. De som är gamla i gemet kan ta sig en funderare hur de själva var när de började... :?:

Hjälper vi inte nyutbildat folk att få erfarenhet hur fan skall vi entreprenörer få folk till våra maskiner i framtiden?
Det där skitsnacket att utlänningar tar alla jobben och dumpar löner stämmer inte och kommer troligen inte inträffa, de flesta bolagen kräver certifierade entreprenörer som måste följa kolektivavtal.


Sant, det som slog mej när ja läste tråden var ju tre år till på skola.
Själv hade ja hållit på i skogen innan så ja gick en 40 veckors kurs, där skotarutbildning ingick.
Dom bör väl ha kortkurser i Burträsk på skotning och skördarkörning men det vet väl dom som gått där vad som erbjuds.(eftersom att hon bor i Västerbotten)
Men det är ändå viktigt med "verkligheten" för mycket hinns inte med på utbildningarna tyvärr, men hur ska dom hinna. :wink:

Avatar Fallback

Re: Helt grön!

thema  
#124224
Skogshuggarninorr35 skrev:
Sant, det som slog mej när ja läste tråden var ju tre år till på skola.
Själv hade ja hållit på i skogen innan så ja gick en 40 veckors kurs, där skotarutbildning ingick.
Dom bör väl ha kortkurser i Burträsk på skotning och skördarkörning men det vet väl dom som gått där vad som erbjuds.(eftersom att hon bor i Västerbotten)
Men det är ändå viktigt med "verkligheten" för mycket hinns inte med på utbildningarna tyvärr, men hur ska dom hinna. :wink:


Bor i Umeå.

Det är den i Burträsk jag funderar på. Såg annons när jag läste vk, tror utbildningen var 1 år eller om det var 1,5 år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Helt grön!

totte  
#124225 Lite vid sidan om: Om du vill ha lite läsning om tjejer i skogen så har vi ett par bloggare här:

Rebelheart - blog/index_u-6814.html

och Skogsrået - blog/index_u-3747.html

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).