Skördare

Byta skördare - tips och tankar välkomna

26 inlägg 18651 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta skördare - tips och tankar välkomna

Antesson  
#123681 Börjar fundera på att uppgradera till en nyare skördare, 1070:n känns lite rostig.

Inte något färgad utan är öppen för förslag..kan bli jobbigt med en röd maskin dock men man kanske kan få den blå?? :lol:

Har tänkt kolla på Profi 50, JD1170 och Rottne H11 eller vad den ska heta om den finns/kommer..och givetvis alla de andra!!!

Mycket blandad avverkning hos privata, främst gallring dock.

Så, vad tycker ni andra som håller på? Någon som erfarenhet av de lite mer "udda" Profi resp. H11?

Och är det någon som har erfarenhet av Keslas aggregat?

Mycket frågor, många svar?? :???:



   TS
Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

JD_1110  
#123713 Hej

Jag har lite erfarenhet från Profi 50. Har inte kört den mycket själv men kört efter den. Jämför man den mot den nya 1070n som också finns på företaget så verkar Profin strula betydligt mindre. Till viss del beror det väl att det sitter Logmax 4/5000 på profin som inte strular så mycket.

Själv tycker jag att det är en trevlig maskin med en mkt stark kran och låg maskinvikt. Dock är väl serviceställena inte så utspridda. Tror faktiskt bara att de har ett enda som ligger utanför halmstad på västkusten men jag har säkert fel. Sedan måste nästan den maskinen alltid trailas eftersom det är hjulmotorer i den och hastigheten inte blir så hög. Programvaran upplevde jag som lite gammal men det är ju en subjektiv åsikt. Maskinen går både i gallring och slutavverkning.

PM:a om du vill ha ett nummer till en av förarna

Användarvisningsbild

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

rocky  
#123738 Ska titta på h11an imorgon.

Användarvisningsbild

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

skogsjan695xl  
#123742
rocky skrev:Ska titta på h11an imorgon.


Jag också. Blir det Alster också?

Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

woodstar  
#123744 ja ha dä ä fler som ska till Alster i morgon. visar dom H11:an på maskinväst?

Användarvisningsbild

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

finskpinne  
#123749 Jag har just nu ett kesla 20 RH. PM:a gärna om du har frågor...

Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

Antesson  
#123769
JD_1110 skrev:Hej

Jag har lite erfarenhet från Profi 50. Har inte kört den mycket själv men kört efter den. Jämför man den mot den nya 1070n som också finns på företaget så verkar Profin strula betydligt mindre. Till viss del beror det väl att det sitter Logmax 4/5000 på profin som inte strular så mycket.

Själv tycker jag att det är en trevlig maskin med en mkt stark kran och låg maskinvikt. Dock är väl serviceställena inte så utspridda. Tror faktiskt bara att de har ett enda som ligger utanför halmstad på västkusten men jag har säkert fel. Sedan måste nästan den maskinen alltid trailas eftersom det är hjulmotorer i den och hastigheten inte blir så hög. Programvaran upplevde jag som lite gammal men det är ju en subjektiv åsikt. Maskinen går både i gallring och slutavverkning.

PM:a om du vill ha ett nummer till en av förarna


Det är ju just de saker du nämner som lockar med Profi. Kran, maskin-vikt/stabilitet samt driftsäkerhet iaf enligt vissa!!? Vad gäller service så är det som du säger Halmstad, men jag tror och hoppas det kan vara mer på gång.

Just idag blev jag lite dämpad i mina bytartankar då det har uppstått en massa krångel iom rådande tjällossning.
Markägarna stoppar oss på löpande band..verkar bli lite stillestånd. Men men bara att ragga jobb som en dammsugarförsäljare! :)

Återkommer ang. nummer, kunde vara intressant. Jag ska antagligen ut och titta på en ny i drift nästa vecka!

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

Antesson  
#123770 Ni som ska på maskinvisning med H11:an kolla noga och återkom gärna med en massa intressant information!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

woodstar  
#124116 Hej Anteson.
Utan att vara expert på skördare tycker jag H 11 ser fin ut, jag tror att den har växt lite sedan prototypen på Elmia 2009, kanske bara en känsla för att hytte var nivilerande på detta exemplar och satt högre. Jag tror att H 11:an håller rottne kvalité, vad nu den står för? Jag menar kranen är en Cranab, aggeregatet är Sp och rottne har erfarenhet av nivilerande hytt från store bröderna, motorn en John Deere som säket finns i någon av de andra maskinerna. Så det är inte så mycket som är nytt och nyutveklat. Det borde bli mindre barnsjukdommar av det.
Blev själv nyfiken på Rottne efter en provtur på senaste Elmia med en skotare som hade Comfort line hytt. Hytten i skotaren tycker jag förövrigt verkar väldigt ljus och trevlig.

Jag har ett produktblad i .pdf som jag inte vet hur jag ska infoga här? det kanske går att skicka via PM eller E-post om du vill ha ett sådant? Så går det lättare att jämnföra teoretiskt med andra maskiner.

Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

Antesson  
#124123 Ingen mer som har info eller någon uppfattning om H11:an??

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

Skogsmange  
#124178 Köp en 1170! Jag har kört 1500 h med min nu utan driftstopp förutom någon slang.. :mrgreen: Men visst kan det finnas andra bra maskiner men jag vet vad jag skulle välja.

Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124201 Instämmer med "Skogsmange",dvs köp en med snurrhytt :!:
Profin är annars en intressant maskin med många enkla och fungerande lösningar,tex en boggilyft som kan programmeras att lätta lite när man svänger brant för att mildra markskador men tyvärr är ju hytten "stenålders" :roll: alltså fast.

Ok,en med snurr är kanske lite dyrare i inköp,men då orkar man lite när man kommer hem oxå ;)

Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

Antesson  
#124247 Håller delvis med i snurrandet..har kört 1270D med snurr samt röda maskiner. Så visst finns det en poäng i det!

Hur är det med kranstyrka i 1170:n? Lite klen på lyften min 1070..annars är det ju en bra basmaskin.
Men jag skulle vilja ha 11m kran och kunna manövrera 950-1000kg utan trix!

Vad skiljer i mått och vikt jämfört med 1070?

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

ösa 670  
#124256
Antesson skrev:Börjar fundera på att uppgradera till en nyare skördare, 1070:n känns lite rostig.

Inte något färgad utan är öppen för förslag..kan bli jobbigt med en röd maskin dock men man kanske kan få den blå?? :lol:

Har tänkt kolla på Profi 50, JD1170 och Rottne H11 eller vad den ska heta om den finns/kommer..och givetvis alla de andra!!!

Mycket blandad avverkning hos privata, främst gallring dock.

Så, vad tycker ni andra som håller på? Någon som erfarenhet av de lite mer "udda" Profi resp. H11?

Och är det någon som har erfarenhet av Keslas aggregat?

Mycket frågor, många svar?? :???:
Hej! Har själv kört 1070 D i många år men kan rekomendera valmet 901 med sp 451. En oslagbar kombination tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

Skogsmange  
#124377 1170 är 20 cm längre,finns olika bred 2,83,2,93. Har inte vikten i huvet men den är tyngre.. Fast å andra sidan lite större hjul så det bär lite bättre. Jag tycker att den känns smidigare än 1070 D i gallring pga styrvinklen. Kranen är ju betydligt starkare, jag har 11 m kran å 754 med flerträd å det funkar fint.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).