Socialt (mer om oss)

Hur många släcker ner denna timmen?

57 inlägg 21836 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Kristoffer D  
#124050 Borde mig veterlig finnas bättre sätt att väcka debatt. Motsvarande jippo för typ närproducerad mat borde väl gå att ordna. Och då utan negativa sidor.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

axwell  
#124051
vetinte skrev:ska släcka ner mällan 02 o 03 istället:)

Den var bra, då sparar du lika mycket som jag gjorde genom att glömma jippot.
Lite retfullt, riktigt lysande utan att ha tänt!

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124073 Nej, ingen lampsläckning för att glädja nån stadsbo.
Däremot flög jag inte till Thailand i en timme.

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124075 Som ja skrev så kan man ju göra denna "timmen" när som helst egentligen... blev dock förvånad att det va tamefasen kolsvart så långt ja kunde se igår(gatlampor å allt!), utom hos närmsta grannen... å det gör nog varken till eller från denna "timme"... men om alla skulle byta till lågenergi lampor osv så skulle det nog bli aningen bättre... kanske...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

vetinte  
#124098 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Robertberg  
#124114 Återigen, fast nu kopierat direkt från Wwf:s hemsida:
"Syftet med Earth Hour är att skicka en politisk signal till makthavare om att ta klimatförändringarna på allvar, och därigenom uppmärksamma och skapa ett engagemang i frågan. Earth Hour är inte en energisparkampanj."

Tjaffsar man om hurvida det sparas energi eller inte har man missat budskapet, jag tror också att EH förbrukar mer energi än det sparar.

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

vetinte  
#124127 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Robertberg  
#124149 Med inställningen att det inte hjälper att skapa opinion, och att man inte får klaga på nånting eftersom ingen ändå lyssnar, så händer det inte så jävla mycket.

Med en sådan inställning blir det okej för politikerna att inte lyssna på folket. För det är ju så det är och alltid kommer vara?

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Kjell S  
#124161 Håller med en del innan - en timmes jippo...

Har snålat el hela vintern och elda slut på veden.. ( sparat till några stekar i ugnen )..
Förtorkar ved inne nu för järnnätterna..
Skulle vilja se en tokholmare jobba så mycket för en kwh!!

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

vetinte  
#124237 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

åberg  
#124238 Enligt en artikel i Ny teknik säger driftchefen på Svenska Kraftnät, Erik Ek, att det inte är några besvär med att reglera för den förändrade förbrukningen. Så den detaljen behöver man inte bry sitt söta lilla huvud med.
- Det märks inte så mycket. Det kräver heller inte några speciella förberedelser, men vi visste så klart om att det skulle äga rum, säger Erik Ek.

Artikeln i sin helhet finns här: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3137820.ece

Vidare kan man läsa att förbrukningen minskar med ungefär 200 megawatt pga Earth Hour.

Om man räknar lite kommer man fram till att den skillnaden i effekt på en timme blir 200 000 kilowatt-timmar. En liten energibesparing blir det alltså.

Fast det är ju inte besparingen under den där timmen som är det centrala. Syftet är ju att väcka debatt och påminna om att vi nog borde försöka bygga ett samhälle som är lite mindre frikostigt med energi än det vi har idag.

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

totte  
#124244 Då kan man ju fråga sig när vi skall sluta att tramsa med lågenergilampor, standby-lägen och annat sånt småtjafs som i det långa loppet bara är kosmetiska förändringar och börja fundera över hela strukturen. Den ifrågasätts mycket sällan. Vi producerar numera nästan allting nån annan stans än där det skall användas, och om det som t ex jordbruksprodukter framställs på en plats så skall alltihop köras iväg till nån jätteanläggning långt bort för att sedan distribueras tillbaka. Paradexemplet är när norsk fisk skeppas till Kina för att förpackas och sedan tillbaka för att säljas. Och så exporterar vi svenkst stål och importerar huggarvagnar från fjärran östern, bara som exempel.

När skall vi få den diskussionen som ifrågasätter hela den företagsekonomiska grundsatsen att det alltid lönar sig att ersätta arbetskostnader med energikostnader. I stället hittar man på nya pålagor, förbud och riktlinjer som huvudsakligen drabbar enskilda utan att i nämvärd omfattning göra någonting för den globala energisituationen. Och hoppas på att ny teknik, nya drivmedel och annat skall lösa problemet. Hela idén är att genom att skjuta problemet framåt så skall förhoppningsvis någon lyckas få till fusionskraft eller nåt annat fantastiskt tekniskt system eller drivmedel som i ett slag gör slut på alla problem.

Visst, jag är en stor hycklare, kör bil dit jag skall, handlar i stan i stället för i Vännäs, kör snöslunga i stället för att handskotta (dessutom en gammal oekonomisk Briggs&Stratton) och sågar inte veden för hand. Köpte inte dieselbil för att vara miljövänlig utan för att spara några kronor och för att den är rolig att köra och kollar inte var produkterna jag köper är gjorda annat än för att bedöma kvaliteten.

Såna här jippon för att sända signaler till politikerna anser jag är komplett misslyckade. Politikerna har sina agendor, och de "kraftfulla åtgärder" som de då och då aviserar är vanligen bara skitsaker för att försöka hålla väljarkåren vid gott mod.

Alltihop förstås enligt min i detta fall inte alls ödmjuka åsikt.

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124266 Asså jag behöver bara en vecka som politiker så ska ni få se på spara!
Klippning av gräsmattor hur nödvändigt är det?
Rensa torsk i Vietnam som är uppfödd i Norge?
Köra bil kortare sträckor än 3km, det finns cykel eller möjligen traktor!
Nu ska jag sova på saken tänka ut mera djävulskap

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

totte  
#124268 Jag skall rösta på dig Röjkvist om du ställer upp! Fundera vidare!

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

åberg  
#124308 Ja, visst är det en smått bisarr utveckling att det går att transportera över enorma avstånd, utföra enstaka arbetsmoment och sen skicka tillbaka dom igen. Känns inte friskt.

totte skrev:Politikerna har sina agendor, och de "kraftfulla åtgärder" som de då och då aviserar är vanligen bara skitsaker för att försöka hålla väljarkåren vid gott mod.

Jag är inte säker på att jag håller med om detta till fullo. Som elektronikkonstruktör har jag kommit i kontakt med EU-direktiv som sätter gränser för tex hur mycket effekt elektronikprylar får dra. Det innebär att i konstruktionsskedet måste man tänka på att utforma produkter som inte slarvar bort energi i onödan för om man inte uppfyller kraven kan man inte CE-märka. Har man inte CE-märkning får man inte "introducera varan på den inre marknaden" dvs man får inte sälja den i EU helt enkelt.

När man fortlöpande ökar lagkraven på minskad energiförbrukning leder det till att energiförbrukningen för berörda kategorier av utrustningar minskar undan för undan (eller åtminstone inte ökar i samma takt). Alla åtgärder tror jag inte är bara för att "hålla väljarkåren vid gott mod" eftersom de flesta väljare inte vet vad som står i majoriteten av såna här bestämmelser. Eller ens vet att de finns.

Sen kan man naturligtvis ha åsikter om hur fort man bör gå fram inom olika områden och vilka områden som bör prioriteras.

Överlag tycker jag att det är dumt att ha grejer med dålig verkningsgrad om det finns alternativ.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).