Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Moms avdrag på lättlastbil

34 inlägg 51199 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

woodstar  
#124109 Ja, Kolla med skatteverket lokalt vad som gäller. Enligt min ekonomirådgivare kan jag inte ha en bil på firman, då det inte går igenom hos skatteverket, jag kör för lite i tjänst. Min kusin som jag har en skogsskifte ihop med har en king cab på sin firma och hos skatteverket på hennes ort verkar det var ok. Det enda hon kör i tjänst är när henne sambo kommer två dagar på älgjakt och ev. en tur till banken och tar ut pengar efter avverkning. Jag där emot sköter skogen även åt henne, och kör sågar och dunkar fram och tillbaka i smutsiga och blöta skogskläder, dessutom hyr jag på fritiden ut mig och kör markberedare, förväntas där också ha med allhanda smutsiga saker.
Det som är avdragsgillt i andra delar av landet är således inte det i Värmland. Så kolla vad som gäller hos din skatteförvaltning.

Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

woodstar  
#124112
woodstar skrev:
Det som är avdragsgillt i andra delar av landet är således inte det i Värmland. Så kolla vad som gäller hos din skatteförvaltning.

Behöver jag berätta att detta får mig sprickfärdig 😈

Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124418
woodstar skrev:Ja, Kolla med skatteverket lokalt vad som gäller. Enligt min ekonomirådgivare kan jag inte ha en bil på firman, då det inte går igenom hos skatteverket, jag kör för lite i tjänst. Min kusin som jag har en skogsskifte ihop med har en king cab på sin firma och hos skatteverket på hennes ort verkar det var ok. Det enda hon kör i tjänst är när henne sambo kommer två dagar på älgjakt och ev. en tur till banken och tar ut pengar efter avverkning. Jag där emot sköter skogen även åt henne, och kör sågar och dunkar fram och tillbaka i smutsiga och blöta skogskläder, dessutom hyr jag på fritiden ut mig och kör markberedare, förväntas där också ha med allhanda smutsiga saker.
Det som är avdragsgillt i andra delar av landet är således inte det i Värmland. Så kolla vad som gäller hos din skatteförvaltning.


Du kanske ställde frågan på fel sätt för en bil är ett fordon för att frakta folk och en lastbil är ett fordon för att frakta prylar. Fråga igen och om svaret blir nej så fråga om fakturor från ett fraktbolag som har fraktat din smörjiga, stinkande såg är avdragsgill.
Alternativet för dej kan ju vara en släpkärra men ett täkt släp är ju inte heller billigt.

Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124431 Om man inte använder bilen privat - eller skattar för fömånen - så har jag aldrig stött på någon skattekunnig person som sagt att det inte är tillåtet?

Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Håkanwistrand  
#221962 En Caddy med skåp, är en sådan avdragsgill? Ser nog mer nytta med en sådan än med flak! Komplettera med en släpkärra o du klarar de mesta. Är vägen dålig som f-n kan man ju ta traktorn.
Ska så småningom ta över gården där hemma o ser det som det bästa paketet för mig, inte så väldigt fränt dock!

Användarvisningsbild

Re: Moms avdrag på lättlastbil

totte  
#221969 Det har väl överhuvudtaget inte med biltypen att göra om den är avdragsgill utan om du kan visa tillräckligt tydligt att bilen används i tjänsten och är inköpt för det ändamålet.

Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Bengt.Svensson  
#221993
Mangan skrev:Om man inte använder bilen privat - eller skattar för fömånen - så har jag aldrig stött på någon skattekunnig person som sagt att det inte är tillåtet?


För drygt 10 år sedan köpte jag en Toyota Hilux på den enskilda firman. Vet ej hur det är nu men då kunde man göra avdrag för hela bilen (med full moms) OM bilen hade luftspalt mellan hytt och flak samt att bilen kunde användas utan flak (= rambyggd bil). Det var aldrig några problem hos skatteverket, men jag betalade runt 25000 per år i förmånsvärde. Efter 4-5 år hade bilen sjunkit så mycket att jag tog ut den ur firman och istället tar ut milersättning.
Fördelen är att man får även göra avdrag för service, däck, etc. förutom vanlig avskrivning och avdragsgill moms för bilen.

Jag har f.ö. bilen kvar ännu och det ringer folk varje månad och vill exportera den till Afrika, trots att jag inte annonserat ut den. :???:

Användarvisningsbild

Re: Moms avdrag på lättlastbil

anersimyra  
#221999 Jo luftspalten ska, eller skulle i vart fall finnas för fullt avdrag, man ska föra körjournal och skatta för den del som är privat. själv för jag trots revisorns tjat inte körjournal, jag äger inget annat fordon. Men man ska ha klart för sig att myndigheten kan upptaxera för förmånsvärde i upp till 10 år eller däromkring. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Moms avdrag på lättlastbil

anersimyra  
#222000
Bengt.Svensson skrev:
Mangan skrev:Om man inte använder bilen privat - eller skattar för fömånen - så har jag aldrig stött på någon skattekunnig person som sagt att det inte är tillåtet?


För drygt 10 år sedan köpte jag en Toyota Hilux på den enskilda firman. Vet ej hur det är nu men då kunde man göra avdrag för hela bilen (med full moms) OM bilen hade luftspalt mellan hytt och flak samt att bilen kunde användas utan flak (= rambyggd bil). Det var aldrig några problem hos skatteverket, men jag betalade runt 25000 per år i förmånsvärde. Efter 4-5 år hade bilen sjunkit så mycket att jag tog ut den ur firman och istället tar ut milersättning.
Fördelen är att man får även göra avdrag för service, däck, etc. förutom vanlig avskrivning och avdragsgill moms för bilen.

Jag har f.ö. bilen kvar ännu och det ringer folk varje månad och vill exportera den till Afrika, trots att jag inte annonserat ut den. :???:
Dom där Afrikanerna knackade på hemma hos en polare och erbjöd sig att köpa hans pickis, dom betalade faktiskt rejält utan prut. :surp:

Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Qkeeper  
#222048 Som vissa redan sagt så gäller på byggt skåp för avdrag alltså ej en vanlig caddy eller berlingo. Tar du en leasing bil caddy som exempel får man väl dra halva momsen om ja inte har missförstått?

Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Håkanwistrand  
#222067 Hur många mil per år går det åt innan det är lönt att skaffa "firmabil" tycker ni?

Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Qkeeper  
#222070 Beror väl kanske oftast mer på vad man arbetar med om man kör mycket "grejer" eller om man bara har den som transport till och från arbete. Och hur mycket man har samvete till att putsa till körjournalen ;)

Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Håkanwistrand  
#222617 Måste man köpa en tung o bränsletörstande stor pick up för att få göra fullt utdrag när man egentligen inte behöver större bil än en Caddy med skåp? Undrar om det finns nån som bevakar miljötänkandet på Skatteverket?

Användarvisningsbild

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Kse  
#222618 Jag köpte en Caddy till firman för ett år sedan. Kollade upp reglerna och jag fick göra halvt momsavdrag men då var jag tvungen att leasa bilen, det gick alltså inte att få ens det halva momsavdraget om jag betalade kontat eller tog den på avbetalning.

Användarvisningsbild

Re: Moms avdrag på lättlastbil

anersimyra  
#222622
Håkanwistrand skrev:Måste man köpa en tung o bränsletörstande stor pick up för att få göra fullt utdrag när man egentligen inte behöver större bil än en Caddy med skåp? Undrar om det finns nån som bevakar miljötänkandet på Skatteverket?
Fiat Strada 1,3 0,5 lit/mil blandad körning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).