fre 25 mar 2011, 06:54#123812
Ska köpa min första traktor att ha i skogen. Har tillgång till skogskärra, en Farma 9 ton som jag får låna. Men hur stor traktor behöver jag ha för en sån? Måste det vara 4WD eller klarar man sig med 2WD? Skulle helst komma undan med nåt under 80000 + moms men det verkar va svårt o hitta nåt. Tacksam för svar och vad era erfarenheter är.
fre 25 mar 2011, 07:46#123814
En Volvo bm 650, 700 är väl lagom storlek för den vagnen. Även en Ford 6600, 6610 är väl lämplig storlek
Volvo Bm Boxer 350 -64, Farma 6-38 -07 m vargen vinch, Kawasaki 400 KVF o Kina timmervagn, Carlmans lunningsvagn, Veterantraktorer av olika fabrikat ifrån 1939-1982, Hitachi CS 33EL, Husqvarna 242G, Jonsered FC 2145 S.
fre 25 mar 2011, 09:12#123819
Ett annat alternativ skulle kunna vara en valmet, typ 604, 705. Vi ångrar lite att vi gjorde oss av med våran 604. Har idag en a95 med farma 9,5 ton efter.
fre 25 mar 2011, 09:14#123820
4wd är bra i skogen men är inget måste. Mycket beror på terräng och hur mycket snö det brukar vara hos dig. Själv har jag kört en liknande Farma-kärra med både 2wd och 4wd; en JD 2120 och en JD1950 som båda har runt 65 hk. Den största skillnaden jag märkt är när man backar med lass,:då är 4wd mycket bra, men en 2wd drar bra om man lägger på ett par kedjor. Man kan kompensera 2wd något med att dra bak boggin på kärran så det blir lite mer tyngd på traktorn.
fre 25 mar 2011, 10:06#123826
Helt rätt. Vi körde innan 604:an med med en ford 5000 och med fyrhjulsdrift kommer man ofta bara längre ut i surhålet innan man fastnar. Resultatet ifjol blev att vatten började nästan rinna in genom dörren och en grävmaskin fick tillkallas.
fre 25 mar 2011, 14:29#123841
Skönt o höra ifrån nån att det faktiskt fungerar med 2WD. De jag har omkring mig är helt inne på 4WD men man får ju inte mycket traktor för hundra tusen om man ska ha fyrhjulsdrift. Har varit inne på att köpa BM650 eller liknande som Lövnäsen rekomenderade här. Är det nåt särskilt man bör tänka på?
fre 25 mar 2011, 14:43#123843
650 Är en bra traktor. Lite törstig på diesel dock. Sån som brukar va problem med dessa är väl styrspindlarna ute vid framhjulen. De sitter på splines och splinesen kan vara helt slut vilket gör att framjulen kan svänga åt olika håll. Beg sådana går nästan inte att få tag i så vi har svetsat våra. Div fläktar inne i hytten brukar också ha lagt av. Försök att få en senare modell av 650 med Hyttventilator på taket. Det är ju torra bromsar på dessa och brukar ju gå ganska lätt att byta. Dock så har de en tendens till att läcka ut olja från utgående axel in till bromshuset. Vet dock inte hur svårt det är att byta packbox där. Annars vet jag inte vad man ska tänka på. En bra men gammal traktor
Slurfi- Masugnsbyn Lappland- fre 25 mar 2011, 19:09
fre 25 mar 2011, 19:09#123864
Sant, 4wd verkar vara mest till för att fastna hårdare. Närå, men börja med en billig 2wd och byt sedan till en dyrare när du har råd, ingen idé att blåsa för mkt pengar.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
Slurfi skrev:Sant, 4wd verkar vara mest till för att fastna hårdare. Närå, men börja med en billig 2wd och byt sedan till en dyrare när du har råd, ingen idé att blåsa för mkt pengar.
Håller med! Du får mer traktor för pengarna om du börjar med en 2wd utan lastare. Känner du att du vill satsa lite mer pengar senare så brukar man kunna sälja traktorn för ungefär samma peng om du håller den i hyfsat skick.
fre 25 mar 2011, 20:07#123872
Köp en äldre deutz. Lite klumpiga men oerhört snåla på diesel. Har själv en dx 90 från 1980 som gått 7000h. Funkar kanon.
fre 25 mar 2011, 21:35#123890
Jag har en farma huggarvagn, hade först en Valmet 602 2wd, med den lyckades jag köra fast mig en par gånger så att jag behövde draghjälp för att komma loss, trots kädjor på bakhjulen. Har nu en Valmet 405 4wd och med den har jag klarat mig också fast jag inte har kädjor alls på hjulen, även denna vinter då de har varit extra mycket snö.
molnia- Gård i östra Småland, bor i Närke- fre 25 mar 2011, 23:03
fre 25 mar 2011, 23:03#123902
2wd kommer du långt på om du inte har mycket blöta marker eller mycket snö.
Vi har haft 2wd under hela min uppväxt, först en David brown 995 med kran på taket och sedan en volvo 650 med huggarvagn. Daviden vet jag inte hur många gånger min far fick hjälpa till med MF 35 som draghjälp men det enda stället jag minns var det blött. Har nu mera fyllt i sten mm där. Volvon körde vi fast i skogen med en gång och drog loss den med en skotare, där var det blött. Snösvängen fastnade vi 2 ggr med volvon. Detta är under ca 20 års period. Kedjor rekommenderar jag starkt. Börja du med 2wd och pröva dig fram. Du kan alltid byta upp dig senare fall det inte funkar.
lör 26 mar 2011, 07:21#123921
Grova ringkedjor med påsvetsade broddar. Förstår inte att huggarvagnsförare ger sig ifrån vägen utan kedjor överhuvudtaget. Det skulle aldrig en skotarförare chansa på.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.