Skogsnyheter

Halvera älgstammen?

9 inlägg 4207 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Halvera älgstammen?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123735 Om avsnittet
Samhället skulle tjäna stora pengar och mänskligt lidande på att halvera dagens stora älgstam. Det menar en forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet som räknat på kostnaderna för jakt, viltolyckor och betesskador.
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debat ... tv4play.se



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Halvera älgstammen?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123753 Han har i mina ögon rätt. Hur länge tror ni en bilmodell skulle få finnas i trafiken
som orsakade så många olyckor som älgen gör?
Älgolyckorna orsakar skador för 600milj :surp:

Avatar Fallback

Re: Halvera älgstammen?

nordtravare  
#123993 Jag har haft förmånen att följa med en kompis och jaga hare i finland i alaahärmi två år och noga tittat på skogen .där jag varit har det mycket platt och myrlänt med stora systemdiken på 30-50 m avstånd med stora utfallsdiken .Dikena är hundratals m i därför upphuggna gator. Områderna är på flera/många tiotals ha .Hur dom skall kunna averka/gallra vet jag ej ,det verkar svårt med ofta 1-1,5 m djupa diken på 30-50 m avstånd. På nästan allt jag sett har skogen varit väl föryngrad väl röjd och gallrad inte dessa enorma o skjötta lövhav som man ofta träffar på i sverige . Älgstammen är mkt låg med svenska mått ,enligt några uppgifter 2,8/1000 ha en del säger mer. Skogsskadorna var mkt små och älgspåren sällsynta 2009 såg jag endast ett par spår under 6 dag jakt på olika områden ,några mer 2010.Skogen är tallmossar och lite högre marker med "pinnmo"som svenska granskogar ca 50/50 trädslagsfördelning.Ägosplittringen är fruktansvärd med i huvudsak 30-50mbreda skiften på flera ställen 4-5 km långa . Mycket skogsbilvägar på en del ställen km långa rakor på lättbyggda marker.

Användarvisningsbild

Re: Halvera älgstammen?

Kse  
#123999
Röjkvist skrev:Han har i mina ögon rätt. Hur länge tror ni en bilmodell skulle få finnas i trafiken
som orsakade så många olyckor som älgen gör?
Älgolyckorna orsakar skador för 600milj :surp:

Menar du att vi ska ta älgen ur trafik och skrota den eller?

Avatar Fallback

Re: Halvera älgstammen?

Nolltax AB  
#124030 Samhället torde tjäna större peng på att halvera sig.....
Det torde komma en dag där en älg på väg kostar samhället pengar å lidande.
Pang på rödbetan å den älgen ut i perifirin far.
Sen då? -Likt mammuten älgen ståtligt djur var.
-Å här kan Ni se skrotreliken som utplånade älgen. -Den drevs med kol, tänka sig....

Användarvisningsbild

Re: Halvera älgstammen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124062 Ett första steg mot halverad älgstam torde vara att ta bort det idiotiska systemet med älglicenser, så att det vore upp till varje jaktlag att skjuta så mycket älg som de önskar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Halvera älgstammen?

Nolltax AB  
#124064 Vet jag redan nämnt har, men likväl:
Grannen en räv skymtar.
-Den där måste vi bara skjuta på!
-Varför då?
-Räven tar en massa kid, ju! Är du dum i huvet? Fattar du inte det?!?
-Men det är väl bra, minskar inte det viltolyckorna i trafiken?

Avatar Fallback

Re: Halvera älgstammen?

MNskog  
#124081
Niking skrev:Ett första steg mot halverad älgstam torde vara att ta bort det idiotiska systemet med älglicenser, så att det vore upp till varje jaktlag att skjuta så mycket älg som de önskar.
/Niklas


Systemet med älglicenser grundar sig i den tid det var lite älg och skulle ge "rättvisa" mellan jaktlag. Det är sedan dess grundat i folksjälen den svenska avundsjukan. Därtill såg politiker genast en möjlighet att skapa några arbetstillfällen till tjänstemän på länsstyrelserna.
Min erfarenhet är att där det bildats älgskötselområden har det funkat bättre genom att en del älgar som inte skjutits av ett jaktlag istället fått skjutas av ett annat inom området.
Men vad jag tror skulle ge mest effekt hos er med höga skadenivåer är att tidigarelägga jaktstarten till början av september.
Då skulle många jaktlag skjuta "fullt" tidigt på hösten när viljan att jaga är som störst. Lägg till ovan nämnda avundsjuka och inte många jägare skulle vara hemma när grannlaget jagar. Effekten blir då att även jägarna vill ha större tilldelning.

Användarvisningsbild

Re: Halvera älgstammen?

Kse  
#126342 Tror nog våga mej påstå att vi inte jagar pga avundsjuka i vårat lag, men det är ju olika.
Tror att släppa jakten helt fri skulle vara väldigt effektivt för att få ner älgstammen, lite för effektivt dock.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).