Vedmaskiner, flishuggar

Pilke 60

3 inlägg 5147 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pilke 60

leisa  
#123607 Hej, är på jakt efter en vedmaskin, har tröttnat på kap och klyv. Är det någon som har erfarenhet av Pilke 60? Jag har fått ett rel bra pris på en sådan. Det är ju klinga på den, fördelar/nackdelar? Jag har även kikat en del på Bala 320 och Japa 300, är någon av dessa att föredra?

Tacksam för svar

Leo



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Pilke 60

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123612 jag har en Japa 300a, den med lite bättre chassiet, och jag fick ge 56500+moms. Den mindre med skottkärrehjulen får man ge 49900+moms för nu, men jag blev lite impad av pliken, är jag kollade på filmen.
Jag ser dock en stor nackdel, den har en vagga, inte en "skena" så man får ont i höften när man har kapat ett gäng kubik, samt även snabbheten är sämre än japan.
En fördel som jag ser till är klinga, de dånar mer, men de ger mindre spåner. kolla även Hawks apparat, de är väl samma som gör japan i princip.
Sen är ju frågan hur du ska andvända de, japa 300erna är ju gjorda för att förflytta, i alla fall mer än pliken, den har ju inga hjul :)

(har även haft en kisa vedcombi från -85 med vaggafunktionen och vill inte ha en sån igen... )

Avatar Fallback

Re: Pilke 60

ulfgustav  
#123649 Hej
Jadu jag har en Pilke 60, köpte den rejält begagnad men den fungerar mycket bra.
Jag har förbättrat denna med hydraulisk drivning på transportör, samt dessutom förbättret remspänningen.
Har idag kört igenom ca 30 m3 sk utan problem.
Har även byggt en konverteringssats för eldirft men ha inte kopplat på denna ännu, så därför är det "viktorn" som fått stånka på i någrrra timmar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).