Skördare

Driftsäkerhet Ecolog

62 inlägg 35386 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123044 Om det nu så att man har allvarliga problem med sin maskin, kvittar vilket slag röjsåg eller skördare så kanske det är en god
ide att skriva ut serienummer på så sätt undviker vi sk troll på forumet.
Skriver man kritik på ett forum så måste man väl kunna stå för det inför en säljare.
Mina 2 öringar

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Cruiser_no1  
#123087 jo för er som undrar om våran maskin så kan jag nämna några fel som har varit.

Midjetappen har hoppat ut ca 4 ggr
kranbommen har gått av 2 ggr, första gången byttes den, andra gången svetsades den.
en pendelarm av, en så sprucken att den var nästan av.
chockventil som mosade en slid
punktering
ac krabb
kylning på motor, hydraulik, iqanboxar.
iqandator haveri
touch skärmen slutat att fungera på dasan
skurna lyftcylindrar och vippcylindrar, vippcylindrar har även gått av i örat.
svängmotor haveri
rotator
stabilisator ventilen till nivelleringen
6 läckande injektorer
spruckna länklager i kolvarna till nivellering
förstyrventiler sprängda
sågventil sprucken 2 ggr.
alla givare aggregat
alla hjulmotorer är bytta
HEUI pumpen fått bytas.
sprucken midja
mätning på agg har varit rena vilda västern

plus att värmen på hydrauliken har varit så hög att många packningar i kolvar och ventiler har fått bytas ut.

Motorn som var en C9DI Fick bytas vid 11200 timmar pga ett förmodat sprucket foder.

plus en massa kabelbrott o givarfel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Stig Linderholm  
#123091 Hej Knegarn,
Jag kan hålla med dig om att det finns ett värde att ha en öppen dialog när man diskuterar problem, men tyvärr är den dialog som förs på Skogsforum inte öppen, de flesta gömmer sig bakom "signaturer". Ofta döljer dessa signaturer folk som inte ens har maskiner, eller sådana som är säljare åt konkurrenter. Eller som "Morran" som tecknar sig som "Jävligt missnöjd Eco Log ägare, aldrig mer". Vi tror inte att han äger eller har ägt någon Eco Log, och ändå kan han på detta forum förespegla att han har en maskin och sprida dynga/fakta. Hur skall en utomstående kunna tolka det han skriver? Vad är då "fakta" värda??

Du nämner att vi bör överväga att byta dieselmotorleverantör, och då kan väl jag upplysa dig om att det gjorde vi för nästan 4 år sedan, då vi gick från CAT till Mercedes.
Jag tror att du håller med mig om den fortsatta diskussionen bör hållas på ett högre plan, och jag hoppas att du förstår om jag väljer att inte göra det på detta forum. Du får gärna kalla det fegt, men jag tror att det gagnar alla att få upp nivån på diskussionen.
Om du har frågor så är du välkommen att kontakta mig eller någon av våra säljare här i Sverige eller i Finland.
Jag hoppas att vi kan träffas igen, men det blir inte på detta forum

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Stig Linderholm  
#123093 Hej Morran,
Jag kan inte godta din ursäkt eftersom jag ännu inte vet vem du är, du gömmer dig fortfarande i garderoben. Det är väldigt intressant att du tecknar dig i ditt inlägg som "jävligt missnöjd Eco Log kund, aldrig mer", något som gör att man får intrycket att du äger en Eco Log maskin. Sedan skriver du att det är 11 anställda på Eco Log, vilket i min värld tyder på att du aldrig har varit i kontakt med företaget. Det finns en del annat som tyder på att du är en BLUFF, en som bara använder forumet för att sprida sin dynga. Det är ett nesligt sätt att använda ett sådant här forum, ett sätt som bara får folk att tappa förtroendet för det som skrivs.
Ett antal av våra montörer har ringt mig idag, och flertalet är villiga att åka ut på måndag och se över din maskin (så länge det är en Eco Log som du kör som entreprenör) och det bästa av allt: de kommer att göra det GRATIS.
Det låter väl bra, det enda du behöver göra är att ge oss ditt namn och serienummer på maskinen som du förespeglar att du kör så kommer vi och hjälper dig UTAN KOSTNAD.
För du har väl en Eco Log???

Undrar Stig

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

ph1110  
#123098 Mycket bra skrivet Stig såna som du skulle de finnas fler av !!! Mvh Patrik

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

masterchief  
#123099 Är lite i samma sits, dock inte med Ecolog...
Det ni maskintillverkare skulle behöva ta till er är att lyssna mer på kunderna och inte ha attityden att man är den enda som har en maskin som krånglar...
Nätet är för stort idag för att var maskinägare lever i sin egen lilla bubbla.

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123100
Cruiser_no1 skrev:Jag undrar om vi har fått den sämste maskin som ecolog har gjort, el om det är mer överlag med ecolog att det är undermålig kvalitet. Pappa har kört JD/timberjack sen 1270ins begynnelse och vi har aldrig under 11 maskiner, varav 6 st är 1270i maskiner, haft såna fel som har varit på denna 590i.

På 22 år som pappa hållt på i skogen har vi aldrig fått byta varken sig pump, boggielåda el nåt annat av större haverier. På sin höjd har vi satt i expander i nån kran och nån midjekolvar och packat om nån cylinder.



Det låter ju fint att klara sej utan pumpbyte.. min förra skördare rasade första pumpen vid 8000h, andra vid 13-14000h.. å den va ju "TJ1270grön". Vi hade även en 810bskotare som vi böt kranpump på (för andra gången) vid ca 18000h - men det blev pumpbyte 2 ggr inom ett halvår på den pga. fel i en serie pumpar (trots TJs proffs-mekare, som bytte alla 3 gångerna)..

Kan man klandra JD/TJ för det? Rexroth? Näää.. ?? Fick vi nått extra för allt krångel?? Näää....

Problemet är ju att haverier (stor som små) kostar så mycket mer FÖR OSS ENTREPRENÖRER, än just delen som kraschat...

Sen tycker jag till 100% att man inte ska gömma sej bakom Anonyma signaturer på forum, om man skriver inlägg som har "betydelse", detta är ju ett av problemen med internet.

Men, jag har även hört att "yttrandefrihet" på forum inte gillas av tillverkare - och att det kan skapa affärsproblem, och det är ju inte heller helt bra! Eller.....???

Så länge alla håller sej till verkligheten så borde väl ALLT vara OK, forumet är väl till för att användare ska kunna utbyta erfarenheter - det är ju annars svårt att veta vad som brukar krångla med tex Eco Log 590d eller JD1470d, när det handlar om så små serier av maskiner, utspridda i SWE, FIN mm.

Gäller även bilar mm. Man är trött på att höra "Det har ALDRIG hänt förut...."

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123101
masterchief skrev:Det ni maskintillverkare skulle behöva ta till er är att lyssna mer på kunderna och inte ha attityden att man är den enda som har en maskin som krånglar...
Nätet är för stort idag för att var maskinägare lever i sin egen lilla bubbla.



+1 !!!!

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Cruiser_no1  
#123103 Jag tycker annars att Ecolog bygger jäkligt kompetenta maskiner, bra produktion. Men problemet är att man måste skruva med dom rätt ofta, och då går produktionen upp o ner.

Hade man bara fått maskinerna o hålla och då syftar jag på kranar o liknande, sånt ska inte gå sönder med tanke på all teknik och material kunskaper man har idag. Hade man det så tror jag att man hade varit en stark konkurrent mot tex Komatsu (valmet) iom att dom kör med samma koncept som ecolog med kran på sidan.

sen är ju en sak som blir mer o mer betydande det är ju hytterna, en hytt på en ecolog skördare måste göras om för att man ska hänga med o kriga med dom andra. Skärpning på den punkten Ecolog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Cruiser_no1  
#123104
kalhygge skrev:
Cruiser_no1 skrev:Jag undrar om vi har fått den sämste maskin som ecolog har gjort, el om det är mer överlag med ecolog att det är undermålig kvalitet. Pappa har kört JD/timberjack sen 1270ins begynnelse och vi har aldrig under 11 maskiner, varav 6 st är 1270i maskiner, haft såna fel som har varit på denna 590i.

På 22 år som pappa hållt på i skogen har vi aldrig fått byta varken sig pump, boggielåda el nåt annat av större haverier. På sin höjd har vi satt i expander i nån kran och nån midjekolvar och packat om nån cylinder.



Det låter ju fint att klara sej utan pumpbyte.. min förra skördare rasade första pumpen vid 8000h, andra vid 13-14000h.. å den va ju "TJ1270grön". Vi hade även en 810bskotare som vi böt kranpump på (för andra gången) vid ca 18000h - men det blev pumpbyte 2 ggr inom ett halvår på den pga. fel i en serie pumpar (trots TJs proffs-mekare, som bytte alla 3 gångerna)..

Kan man klandra JD/TJ för det? Rexroth? Näää.. ?? Fick vi nått extra för allt krångel?? Näää....

Problemet är ju att haverier (stor som små) kostar så mycket mer FÖR OSS ENTREPRENÖRER, än just delen som kraschat...

Sen tycker jag till 100% att man inte ska gömma sej bakom Anonyma signaturer på forum, om man skriver inlägg som har "betydelse", detta är ju ett av problemen med internet.

Men, jag har även hört att "yttrandefrihet" på forum inte gillas av tillverkare - och att det kan skapa affärsproblem, och det är ju inte heller helt bra! Eller.....???

Så länge alla håller sej till verkligheten så borde väl ALLT vara OK, forumet är väl till för att användare ska kunna utbyta erfarenheter - det är ju annars svårt att veta vad som brukar krångla med tex Eco Log 590d eller JD1470d, när det handlar om så små serier av maskiner, utspridda i SWE, FIN mm.

Gäller även bilar mm. Man är trött på att höra "Det har ALDRIG hänt förut...."



jag säger inte att JD/TJ är felfria det har varit en del skit med våra maskiner med, men inte i den utsträckningen som 590in har.

Och sen är det hur mycket service underhåll man gör på en maskin som avgör också hur länge den håller.

och det är så min pappa resonerar att tex byta olja en gång för mycket än en gång för lite.

Och sedan ta aspekten att ha väldigt kompetenta förare.

En maskinförare är den först o främsta saken som avgör hur en maskin fungerar både i det korta och i det långa loppet.

En skogsmaskin är inget järnspett!!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123105 Hydraulikproblem har oxå andra orsaker,främst renlighet vid tex slangbyte och framförallt att renspola en ny slang innan montage.
Detta har vi berört lite i en tråd i "verkstan" om viktigheten att rengöra slangen från kapspånet.
Men ofta hör man "det finns ju filter",dvs man anser att det hör till maskintillverkaren att göra "idiotsäkra" maskiner.
Tyvärr är inte det möjligt,man kan inte sätta filter,spec. på trycksidan hur många som helst,eftersom det ger upphov till värme.
Tex JD hade förr ett högtrycksfilter på trycksidan,men efter några haverier ( med systemet fullt av skrot ) har man idag frångått detta.
Men om tillverkaren inte håller tillräckligt rent och sen köper in "smutsiga" slangar så då är nog entreprenören chanslös.
Hur olika maskintillverkare lyckas med detta vet jag inte,hoppas att ingen fuskar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Pendelarm  
#123111
Cruiser_no1 skrev:jo för er som undrar om våran maskin så kan jag nämna några fel som har varit.

Midjetappen har hoppat ut ca 4 ggr
kranbommen har gått av 2 ggr, första gången byttes den, andra gången svetsades den.
en pendelarm av, en så sprucken att den var nästan av.
chockventil som mosade en slid
punktering
ac krabb
kylning på motor, hydraulik, iqanboxar.
iqandator haveri
touch skärmen slutat att fungera på dasan
skurna lyftcylindrar och vippcylindrar, vippcylindrar har även gått av i örat.
svängmotor haveri
rotator
stabilisator ventilen till nivelleringen
6 läckande injektorer
spruckna länklager i kolvarna till nivellering
förstyrventiler sprängda
sågventil sprucken 2 ggr.
alla givare aggregat
alla hjulmotorer är bytta
HEUI pumpen fått bytas.
sprucken midja
mätning på agg har varit rena vilda västern

plus att värmen på hydrauliken har varit så hög att många packningar i kolvar och ventiler har fått bytas ut.

Motorn som var en C9DI Fick bytas vid 11200 timmar pga ett förmodat sprucket foder.

plus en massa kabelbrott o givarfel.


Hej beklagar alla fel som du/ ni haft. Men det är en hel del som man inte kan klandra eco log för tex punktering, Dasa, rotator, pump mm. Å att köra maskinen så att hydraliken blir överhettad är ett absolut no no. Hoppas detta är en sällsynt maskin.

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Pendelarm  
#123119
masterchief skrev:Är lite i samma sits, dock inte med Ecolog...
Det ni maskintillverkare skulle behöva ta till er är att lyssna mer på kunderna och inte ha attityden att man är den enda som har en maskin som krånglar...
Nätet är för stort idag för att var maskinägare lever i sin egen lilla bubbla.


Jag vet ej hur det funkar hos övriga tillverkare men hos eco log och log max har jag med flera varit inbjudna till Söderhamn och Grangärde "kund träff" Bla när cat blev eco log. Sen var vi före jul på kund träff i Grangärde. där fick vi besöka sväts verkstaden som svättsar de flesta komponenter till logmax aggregat och vissa delar till eco log "bla pendelarmar mm". Efter det så var vi på montering/ reservdels anläggningen, sen var det dax för utbyte med log max utvecklings avdelning. Det var kul att få sitta ner å diskutera med personalen på log max under efter följande middag på gästis Grangärde.

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Cruiser_no1  
#123120
Pendelarm skrev:
Hej beklagar alla fel som du/ ni haft. Men det är en hel del som man inte kan klandra eco log för tex punktering, Dasa, rotator, pump mm. Å att köra maskinen så att hydraliken blir överhettad är ett absolut no no. Hoppas detta är en sällsynt maskin.


Nej visst men det är ju många andra grejor som maskintillverkan kan förhindra. tex detta med varmgång.
för jag har pratat med ecolog om detta och det dom säger är att kylkapaciteten är för dålig med dom kylarna, även om dem är kliniskt rena. Och en normal svensk sommar ska ju inte vara nån utmaning när samma maskiner jobbar i betydligt varmare länder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Erling Lindberg  
#123135
Morran_ skrev:Undra hur länge dom är kvar ! med 26 miljoner back i fjol samt ganska stora förluster åren före .
Det är tydligen bara 11 man kvar på EcoLog i söderhamn, med försäljningen vet jag inte .
Moderbolaget Logmax har en regäl förlust oxså 2009 med drygt 22,3miljoner det verkar vara
Ecolog som inte betalat Logmax för aggregaten ?"2010 verkar bli runt 18 Miljoner i förlust
Men då ökar vi på förlusten på Ecolog med minst 10MILJ
Då får vi en förlust mellan 36 - 48,3 miljoner, Jag tror att Banken bevakar varje Netto affär dom gör, det är
omöjligt att pruta nu mer på en ny maskin hos Ecolog ! Banken är överförmyndare så att säga.
så jag förstår att Ecolog inte mår så bra och att kvalliteten har sjunkit och hjälpen är långt borta, Prova själv Ring Erling Lindberg på Eco Log , om karln svarar så får du massor ...Av lögner !
Min jävel har bara strulat från dag 1! Jag är jätte orolig att dom ska falla nu ! det låter så på vissa underleverantörer
till Eco Log

Jävligt Missnöjd Ecolog Ägare
PS.Alldrig mer .DS



Gokväll "Morran"
Det är jag som är karln som aldrig svarar, och om jag svarar så är det bara lögner jag säger enligt dig. Nu vill jag gärna veta hur du kan ha en aning om vad jag säger eftersom du aldrig har ringt mig. Du skriver här att du är en Eco Log ägare, det är ren lögn, du har aldrig ägt en Eco Log maskin. Du nämner även siffror som är helt tagna ur luften, är väl inte särskilt klokt att göra eftersom det är lätt för vem som helst att gå in ock kolla bokslut på aktiebolag. Du skriver även att banken bevakar varje affär som görs och är överförmyndare, jag kan bara upplysa dig om att det är jag som godkänner alla affärer som görs på svenska marknaden och inte någon bank. Jag håller med Stg, kom fram ur gaderoben och säg vem du är.
Är det någon här inne som hört talas om en liten skogsmaskintillverkare i norr som sprider mycket skit i branschen?

Erling Lindberg
Försäljningsansvarig
Eco Log Sweden AB

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).