Skotare

Rottne F9

8 inlägg 8633 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne F9

bodaedet  
#122985 Ska iväg och titta på en Rottne F9 -98 som har ca 12000 tim på mätaren. Vad skall jag kolla på, och vad är största problemet med dessa.
Vad lastar de?
810B Vad ska man kolla på dessa.
Valmets skotare vad ska man kolla på dessa.

Som ni märker så spelar inte färgen nån större roll, har en 2004 och hugger med, och skotaren slutar nu till våren så jag måste ha en själv. Hjälp tas tacksamt emot.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Rottne F9

rottnef9  
#122993 Har en f9 -98 som gått ca 16000tim
kolla bultar i kärran o dom som håller bakaxeln fördelningslådan är oxo lite känslig
är iveco motor i min den är orörd.

Användarvisningsbild

Re: Rottne F9

bodaedet  
#123053 Vilka bultar i kärran?
Bultarna som håller boggin på kärran?
Hur kontrollera fördelningslådan?
Hur mycket lastar du?
tack för svaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne F9

Skogshuggaren83  
#123072 Har haft en f9-6 i 7000h och har ej haft några större rep på den.
Det mesta är småsaker som lagerhållare till kardan i midjan, lekage i bromsklockorna.
Bultarna är inte ett stort problem. Köper du den så prov dra alla bultar du hittar.
Det som gäller de flesta beg maskiner är att om maskinen är välvårdad utanpå (synliga delar)
är de oftast välvårdade invändigt...
Angående hur mycket den lastar, mät eller hitta uppgifter hur stor kvadrat grinden har gångar det med den längd ditt störst sortiment är och gångar fast %.
Vikten brukar man alldrig komma upp i när man kör klent virke så det är ett mindre problem

Användarvisningsbild

Re: Rottne F9

bodaedet  
#123092 Lastarean är ju enkel att räkna ut, men det är ju snittet som stämmer bäst. Skönt att veta lite i förväg från verkligheten, det är lite lättare att göra kalkylen då.
Hur är det med orken på kran och drivning?
Vad brukar det sitta för kranar på? (längd)
Tack igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne F9

Skogshuggaren83  
#123102 Jag har en 7m kran, då får man inte så mycket dövikt att släpa runt på och den blir starkare och rappare.
Har haft långkran tidigare fast ansåg det onödigt.
Har en h8 så det är inga problem med slingstråk, vi i skördaren får bara vara mer nogrann.
Dock är det enklare med fallande massa än 3m, fast vi kör kort kubb nu så går det bra.
Själva drivningen är inga problem, har jd motor steg2 (den lite tröttare varianten)men det fins boxar som piggar upp.
Alltid mycket funderande innan man köper

Användarvisningsbild

Re: Rottne F9

bodaedet  
#123115 Jepp mycket funderande, -98orna är det väl ivecomotor på, har själv en -02 2004 med JD men den kom väl inte så tidigt som -98? Har en brunett nu som kör efter oss, måste ha högen nästan till vägkant. Men den är väl en halv meter kortare än din. Det funkar ju men det vore skönt att kunna lägga slingerstråks högarna 1m in på väghögarna det underlattar ju både för skördare och skotare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne F9

rottnef9  
#123236 Jag lastar ca 10 m3fub fallande längder o ca 7m3fub i 3 meterslängd. rekomendera att du skruvar ur bultarna o smörjer upp dom så är det lättare o få ut dom om de går av händer någon gång per år men beror kanske lite på hur mycket lastar o terrängen . för övrikt lätt körd maskin + service om det händer något. skifta plats med batterierna i gång i månaden så funkar det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).