Traktorn i skogen

Traktor för snöröjning men vilken?

23 inlägg 27911 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor för snöröjning men vilken?

Svahn  
#122991 Hej alla traktor intresserade!

Går i funderingar om att köpa en jordbrukstraktor inför nästa vintersäsong, anledningen till att jag vill ha en jordbrukstraktor är att jag har tänkt att kunna köra lite åt bönder under våren och sommaren.
Har isåfall tänkt utrusta den med snöskopa på lastaren, och snöfräs på trepunkten.

vilken traktor bör jag titta efter?
(priset får inte överstiga 200 000 SEK inkl moms!)

Ska isåfall ta på mig snöröjning med traktorn på helger åt kyrkan. Där har dom en John Deere med snöfräs och skopa.
Även snöröjning åt en vägförening. och är de så att det blir av med traktorköp så ska jag väl försöka hitta mer kunder :wink:

Skriv vad ni tycker och vad ni själva har för erfarenheter av snöröjning med jordbrukstraktor! :smile:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor för snöröjning men vilken?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123012 En god idé, jag har kört förut en del snöröjning och då mest med vanlig V-slunga.
Jag skulle satsa på en 70-100 hk för att få tyngd
Krav: 40kmh och 4wd.
Resten går nog att fixa alltefterhand.

Avatar Fallback

Re: jordbrukare till snöröjning men vilk

Robertberg  
#123013 Jag tror att alla traktorer är ungeför lika bra på snöskottning, men ska det köras mycket med lastare så är det ju trevligt med bra sikt över redskapet. Och kopplingsfri fram/back är ju också himla bra vid lastarkörning.
Egentligen vill man även ha en automatisk eller kopplingsfri transmission, men det får man inte för några 200'.
Om man inte köper en gammal industritraktor med converter.

Vi har en MF 5435, bra sikt och elektronisk kopplingsfri fram/back. Saknar kopplingsfri låda..

Ska du hjälpa bönderna med vårbruket och skörden under övriga året?
Då finns det risk att det behövs mer kraft än vad snöskottningen kräver..

Användarvisningsbild

Re: jordbrukare till snöröjning men vilken?

totte  
#123024 Gamla traktorer med converter är ofta frunktansvärda bränslegrisar.

Avatar Fallback

Re: jordbrukare till snöröjning men vilken?

Svahn  
#123036 tack för svaren!

slurfi: ja jag hade tänkt mig kring 100 hingstar,
ja 4 wd och 40 km är ett måste..

obantteg: jo de är klart att man skulle vilja ha dessa tillbehör på trakorn..
min sambo jobbar på ett ganska stort jordbruk och då finns kanske möjligheten att hjälpa dom lite gran iaf.
röjer annars under barmarksesongen så de här med traktorn är ett sätt att kunna jobba året runt.. möjligen köra lite extra med traktorn på sommaren som på helger och kvällar :)

har ni nå förslag på traktor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: jordbrukare till snöröjning men vilken?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123043 http://www.blocket.se/vasterbotten/Ford ... ca=1_8&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_50 ... ca=1_8&w=3

http://www.blocket.se/angelholm/Traktor ... ca=1_8&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_78 ... ca=1_8&w=3

En del av dessa går inte 40kmh men ska du klara budgeten så är det
sena 80-talare till mitten 90-talare som gäller.
5030;n är mest intressant imho.

Avatar Fallback

Re: jordbrukare till snöröjning men vilken?

Svahn  
#123047 håller med 5030n såg bra ut och hade inte gått mycket heller, traktorn och jag bor även i samma kommun.
hur är de att köpa en utan lastare vad kan de kosta att sätta dit en begagnad lastare ungefär?
får man tag på en traktor till rätt pris utan lastare kanske det kan löna sig att montera lastare sen?

isåfall kanske man kan köpa både lastare och snöfräs tex på staffare så kanske man kan få ett bra pris?

   TS
Avatar Fallback

Re: jordbrukare till snöröjning men vilken?

alfred  
#123049 Skulle rek en Same 130 eller 150. mycket pålitliga maskiner till en vettig peng.

Avatar Fallback

Re: jordbrukare till snöröjning men vilken?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123050
Svahn skrev:håller med 5030n såg bra ut och hade inte gått mycket heller, traktorn och jag bor även i samma kommun.
hur är de att köpa en utan lastare vad kan de kosta att sätta dit en begagnad lastare ungefär?
får man tag på en traktor till rätt pris utan lastare kanske det kan löna sig att montera lastare sen?

isåfall kanske man kan köpa både lastare och snöfräs tex på staffare så kanske man kan få ett bra pris?


Köp en traktor med lastare, montera lastare sen blir dyrt.

Användarvisningsbild

Re: jordbrukare till snöröjning men vilken?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123059
Svahn skrev:håller med 5030n såg bra ut och hade inte gått mycket heller, traktorn och jag bor även i samma kommun.
hur är de att köpa en utan lastare vad kan de kosta att sätta dit en begagnad lastare ungefär?
får man tag på en traktor till rätt pris utan lastare kanske det kan löna sig att montera lastare sen?

isåfall kanske man kan köpa både lastare och snöfräs tex på staffare så kanske man kan få ett bra pris?

Gissningar som vanligt men det finns fördelar med att montera lastare själv.
* Traktorn är inte lika sliten som en som gått med lastare hela tiden
* Inköpspriset, bättre prutmån
* Du får själv placera spak osv efter eget tycke
* Möjlighet att köpa beggad lastare, lägre inköpspris
* Spridning av inköpstillfällena, du kan ploga en vinter med enbart slunga

Sannolikt blir det totalt inte billigare men kanske bättre.
Beror såklart på hur mkt tid och lust du har för mekandet.

Avatar Fallback

Re: jordbrukare till snöröjning men vilken?

Svahn  
#123138
alfred skrev:Skulle rek en Same 130 eller 150. mycket pålitliga maskiner till en vettig peng.



jasså, tycker personligen att dom ser ganska smidig och behändig ut. men dett finns väl inte så många av dom begagnade?
har du en same själv?

   TS
Avatar Fallback

Re: jordbrukare till snöröjning men vilken?

Svahn  
#123140
Slurfi skrev:
Svahn skrev:håller med 5030n såg bra ut och hade inte gått mycket heller, traktorn och jag bor även i samma kommun.
hur är de att köpa en utan lastare vad kan de kosta att sätta dit en begagnad lastare ungefär?
får man tag på en traktor till rätt pris utan lastare kanske det kan löna sig att montera lastare sen?

isåfall kanske man kan köpa både lastare och snöfräs tex på staffare så kanske man kan få ett bra pris?

Gissningar som vanligt men det finns fördelar med att montera lastare själv.
* Traktorn är inte lika sliten som en som gått med lastare hela tiden
* Inköpspriset, bättre prutmån
* Du får själv placera spak osv efter eget tycke
* Möjlighet att köpa beggad lastare, lägre inköpspris
* Spridning av inköpstillfällena, du kan ploga en vinter med enbart slunga

Sannolikt blir det totalt inte billigare men kanske bättre.
Beror såklart på hur mkt tid och lust du har för mekandet.



okej tack för bra tips!

mekandet har man väl både tid och lust med men det är kanske smidigare att köpa en med lastare.
och jag behöver nog lastaren från start men de var bra tips :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: jordbrukare till snöröjning men vilken?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123155 Kan bara hålla med Slurfi att en med lastare kan vara väldigt sliten i framvagnen, kolla noga

Avatar Fallback

Re: jordbrukare till snöröjning men vilken?

BM 35  
#123166 Om du ska hjälpa till på ett större jord bruk på barmarks sessången krävs ju en traktor på över 100hk
80-90hk blir för litet,,,finns väll ingen bonde i dag som har en traktor som används till allt under 130hk

Användarvisningsbild

Re: jordbrukare till snöröjning men vilken?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123176
gnisten83 skrev:Kan bara hålla med Slurfi att en med lastare kan vara väldigt sliten i framvagnen, kolla noga

Och bromsarna och kopplingen och växellådan osv osv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).