Skördare

Dataklave med digitech tape

16 inlägg 11103 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dataklave med digitech tape

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107231 Jag fick igår ett sedan länge efterlängtat paket, innehållandes en helt ny klave. En positiv överaskning var att det låg med både ett vanligt måttband och ett digitalt.
Är det någon här på forumet som använder det digitala måttbandet och isåfall funkar det bra?



   TS
Avatar Fallback

Re: Dataklave med digitech tape

KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107237 Har haft min i två månader, funkar kanon med digitape. Går snabbt o smidigt o klava plus att resultatet ska bli bättre,

Användarvisningsbild

Re: Dataklave med digitech tape

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122945 Jag användee oxo digitape + att jag ha den senaste programvaran i klaven som gör att man kan mäta vart man vill på trädet, funkar suveränt

Användarvisningsbild

Re: Dataklave med digitech tape

Lill Junior  
#122981 Vi har bara haft problem med vårat så de har vi kasserat, brukar de "analoga" måttbandet ist. Felade flera centimeter.....

Användarvisningsbild

Re: Dataklave med digitech tape

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122983 Det är ju bara o kalibrera den?

Användarvisningsbild

Re: Dataklave med digitech tape

Skogshuggarninorr35  
#122984 Det har varit lite strul med digitapen hörde jag från killen som sköter prislistor och apteringsuppföljningar och dyl på SCA

Användarvisningsbild

Re: Dataklave med digitech tape

Thunborg  
#124243 Kör med taipen och det funkar bra bara man inte har för bråttom och tänk på att inte klava för nära fällskäret för då skriver klaven "ogiltig längd" och då går det visst inte att backa och göra om .

Användarvisningsbild

Re: Dataklave med digitech tape

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124262
Thunborg skrev:Kör med taipen och det funkar bra bara man inte har för bråttom och tänk på att inte klava för nära fällskäret för då skriver klaven "ogiltig längd" och då går det visst inte att backa och göra om .



det är väll bara o trycka pil vänster?

Användarvisningsbild

Re: Dataklave med digitech tape

Thunborg  
#124332
huggarn82 skrev:
Thunborg skrev:Kör med taipen och det funkar bra bara man inte har för bråttom och tänk på att inte klava för nära fällskäret för då skriver klaven "ogiltig längd" och då går det visst inte att backa och göra om .



det är väll bara o trycka pil vänster?



Jodå pil vänster backar, men klaven vill inte ta emot ny mätpunkt ,inget stort problem när man vet om det .

Avatar Fallback

Re: Dataklave med digitech tape

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124356 vi kör digitape med så kallad friklavning och jag är positivt överaskad över hur det fungerar. Smidigt som tusan, klavning går mycket fortare och blir bättre. Men som allt annan så behövs det ju lite underhåll såsom att hålla vajern ren från kåda och att man kontrollmäter de med jämna mellanrum, sunt förnuft helt enkelt. Han som uppföljningen på vår skördarmätning gillar det också för han säger att det ger fler mätpunkter med friklavning.

Avatar Fallback

Re: Dataklave med digitech tape

Anders48  
#124558
Thunborg skrev:
huggarn82 skrev:
Thunborg skrev:Kör med taipen och det funkar bra bara man inte har för bråttom och tänk på att inte klava för nära fällskäret för då skriver klaven "ogiltig längd" och då går det visst inte att backa och göra om .



det är väll bara o trycka pil vänster?



Jodå pil vänster backar, men klaven vill inte ta emot ny mätpunkt ,inget stort problem när man vet om det .

Gå inte under brösthöjdsdiametern d.v.s 1.20 på rotstocken så är det inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Dataklave med digitech tape

rocky  
#124566
zeaflower skrev:vi kör digitape med så kallad friklavning och jag är positivt överaskad över hur det fungerar. Smidigt som tusan, klavning går mycket fortare och blir bättre. Men som allt annan så behövs det ju lite underhåll såsom att hålla vajern ren från kåda och att man kontrollmäter de med jämna mellanrum, sunt förnuft helt enkelt. Han som uppföljningen på vår skördarmätning gillar det också för han säger att det ger fler mätpunkter med friklavning.


Har ni fått bättre resultat eller bättre mätvärden? Vad har ni för aggregat?

Avatar Fallback

Re: Dataklave med digitech tape

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125423 Han som är han som är ansvarig på VMF för att göra uppföljning på våran skördarcertifiering anser att han får bättre mätvärden med digitape. Han är väldigt positiv till det då man har lättare att välja mätpunkter och därmed få en mer rättvis kontrollmätning.
Jag som förare tycker de fungerar super hittills på alla sätt.
Maskinen är en 1470d med 480 agg.

Avatar Fallback

Re: Dataklave med digitech tape

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125445
zeaflower skrev:Han som är han som är ansvarig på VMF för att göra uppföljning på våran skördarcertifiering anser att han får bättre mätvärden med digitape. Han är väldigt positiv till det då man har lättare att välja mätpunkter och därmed få en mer rättvis kontrollmätning.
För att undvika de problem VMF killen nämnt så är en lösning att INTE mäta slaviskt på stället som gäller enligt längd i klaven. Mät i stället vid lägsta diameter fram till föreslagen mätpunkt. (Utrustningen tar inte in stigande diameter.)

Avatar Fallback

Re: Dataklave med digitech tape

Algiz  
#157333 Använder Digitape och är MYCKET nöjd.. Med friklavning blir mätningen bättre då man får fler mätpunkter tagna på "rätt" ställe (inte mitt på kvistvarv).
dom jag pratat med på VMF nord använder själva Digitape och påstår att den fungerar nästintill perfekt. Och dom mätar MÅNGA stockar .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).