Vedmaskiner, flishuggar

Vilken storsäck använder du?

38 inlägg 29087 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken storsäck använder du?

micaelpersson  
#121355 Håller på att starta upp en mindre ved "fabrik"
Detta är mitt första år jag kommer att köra på i liten större skala.

Håller på att titta vilken storsäck jag ska köpa.
Priserna varierar verkligen!

Den med bäst pris jag hittade var från dessa http://www.svenskved.com/vedsackar.asp
Men man får ju oftas vad man betalar för.

Var köper ni era och varför just dom?

Mvh

Micael P



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vilken storsäck använder du?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121359 Jag köpte vedsäck, 1,5 kbm med öppningsbar botten från
http://www.vedsackar.se/sackar.html

De har fungerat bra, ventilerade med bra öppning i botten.
Vet dock inte hur länge de håller eftersom jag haft dom mindre än ett år.
Senast redigerad av Zalman fre 18 mar 2011, 09:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilken storsäck använder du?

Cat554  
#121360 Jeg har snekret paller av 2"x6" på 1,6x1,6 meter og satt runde dunker oppå gjort av armeringsnett P091. De er 5 m lange og 2 m brede, 10x10 cm ruter, og gir 1,59 m diameter og 2 m høyde, rommer 3,75 kubikkmeter. Skjøten plasseres midt på en side i pallegaffelens retning og surres med ståltråd. Veden tørker supert. Pallen festes til pallegaffelen med en lastsurring og ståltråden klippes. så tippes veden direkte i vogn for transport. Har hatt dem i minst 10 år.
OH

Avatar Fallback

Re: Vilken storsäck använder du?

micaelpersson  
#121363
Cat554 skrev:Jeg har snekret paller av 2"x6" på 1,6x1,6 meter og satt runde dunker oppå gjort av armeringsnett P091. De er 5 m lange og 2 m brede, 10x10 cm ruter, og gir 1,59 m diameter og 2 m høyde, rommer 3,75 kubikkmeter. Skjøten plasseres midt på en side i pallegaffelens retning og surres med ståltråd. Veden tørker supert. Pallen festes til pallegaffelen med en lastsurring og ståltråden klippes. så tippes veden direkte i vogn for transport. Har hatt dem i minst 10 år.
OH


Du har inte lust att visa en bild?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken storsäck använder du?

Cat554  
#121375 Jeg kan godt ta bilde, men må nok ha support for å legge det ut.
OH

Användarvisningsbild

Re: Vilken storsäck använder du?

jonathanA  
#121652 jag har kört med 1,5m3 säckar från bluepack, grymt bra e dom, håller jätte bra!
jag har oxå köpt 1,5m3 säckar med öppningsbar botten från bonnet = helt kass! går sönder mycket lättare!

Satsa på lite dyrare säckar!

Hur stor "vedfabrik" tänkte du ha? Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Vilken storsäck använder du?

micaelpersson  
#121820
jonathanA skrev:jag har kört med 1,5m3 säckar från bluepack, grymt bra e dom, håller jätte bra!
jag har oxå köpt 1,5m3 säckar med öppningsbar botten från bonnet = helt kass! går sönder mycket lättare!

Satsa på lite dyrare säckar!

Hur stor "vedfabrik" tänkte du ha? Lycka till!



Kör du de öppningsbara från bluepack med?
Vad ligger de på i pris?



I år ska jag smygstarta med 4-500 m3.
Själv då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken storsäck använder du?

jonathanA  
#121880 Nej inte öppningsbar botten på dom! skippar det helt, ställer på säckarna med truck på kundernas släpkärror. Så får dom komma tillbaka med säckarna.
Började för två år sedan med 50m3, förra året 250m3 och i år blir det runt 300m3. hade gjärna kört 4-500m3 men hinner inte, marknaden finns!!!!!!!!!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Vilken storsäck använder du?

calle336  
#121885 Torkar ni veden i dessa säckar också ?

Användarvisningsbild

Re: Vilken storsäck använder du?

jonathanA  
#121886 Japp!

Avatar Fallback

Re: Vilken storsäck använder du?

calle336  
#122587 Nån som testat Granngården( Nordpost) 1,5m3 säckar?

Användarvisningsbild

Re: Vilken storsäck använder du?

jonathanA  
#122911 Dessa bluepack kan jag rekomendera! mycket hållbara!
ved.JPG

Avatar Fallback

Re: Vilken storsäck använder du?

calle336  
#122914 Har fått priserna från dem så just nu ligger bluepack bra till.
Vad tar ni i pant när ni kör ut säckarna till kund?

Användarvisningsbild

Re: Vilken storsäck använder du?

jonathanA  
#122918 vi tar ingen pant! :???: vi litar på kunderna så skriver vi upp på lista vilka som har säckar! vi kör inte ut något i säckar alla får komma å hämta! vi kör helst inte ut mindre än 15m3! Vi hyr ut släpkärra till dom som vill! :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken storsäck använder du?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130321 Straxt innanför entrén på Elmia så såg jag något som jag tyckte såg smart ut, var på hemväg och såg det bara som hastigast, såg ingen brochyr heller, men någon kanske vet vad jag menar.

Där var en stålcylinder som ställdes på en stor lastpall, stålcylindern var upphängd i ett stativ och gick ett rotera med en elmotor. Som jag fattade det så fylldes cylindern med ved, kanske 1,5 m³, på utsidan satt en rulle rundbalsnät och när cylindern roterade/höjdes så lindades vedhögen med rundbalsnät.

Jag provade att knuffa på en sådan rund vedhög, kanske 180 cm hög och den verkade väldigt stabil.

Tyckte det verkade smidigt att ställa in en pall i pannrummet, bara sprätta nätet och då ha en vedhög framför sig utan att behöva i en säck och plocka, alternativt ha så högt i tak som krävs för bottentömning. Måste vara lättorkat också i dessa "nätstrumpor".

Hemsida någon?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).