Skogsvagn (Huggarvagnar)

Däckdimension på "10 ton" kärra!

30 inlägg 17505 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Däckdimension på "10 ton" kärra!

jonathanA  
#122687 Hej jag köpte en vreten 1000 (utan drivning :sad: ) för två år sedan och har kört runt 200 lass med den nu, i olika terrängförhållanden. Jag har behövt lasta av lasset ett antal gånger för att komma vidare i skogen!
Det sitter 400/60-15,5 på kärran som standard, och jag trodde det skulle funka bra, men nu har jag tröttnat
köpte förra veckan kompletta hjul 500/50-17 på Broson i Vårgårda = 16400kr+moms (ringde vreten och fråga först, dom sa att man var tvungen att bytta hela boggin, deras pris med däck = över 50000kr)

Dom passade perfekt! ska bli kul att testa dom i skogen! :grin:
små däck.JPG
stora hjulen.JPG
stora hjulen2.JPG


Tycker ni att det funkar bra med 400/60-15,5 utan drivning?
Ha de gött hej :grin:



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122718 Nu måste du ju bygga drivning nu när du har mönstrade däck :wink:

Användarvisningsbild

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

jonathanA  
#122771 Mönstrat var det innan oxå, men visst är man sugen på det!

   TS
Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

Hymax  
#122776 Man hade fått en hyffsad skotare för 170" .........

Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

keja01  
#122785 Skogsvagnstillverkarna överdriver maximala angivna lastvikten tycker jag. 2/3 av den lastvikt som anges är mer rimligt om man jämför med skotare och lantbruksvagnar.

Rottne skogsmaskiner sålde en stor skogsvagn med drivning och 500mm hjul på 70-talet, där lastvikten angavs till 12 ton. När samma vagn sattes som bakdel på skotaren Rottne Blondin angavs lastvikten i terräng till 8,5 ton.

Användarvisningsbild

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

stegmaster  
#122787 Om du brukar kjöra som på första bilden, så skulle jag först testa med kedjor på framhjulen innan jag byte däck.
Tror det skulle hjälpa bättre enn skillnaden mellan 400 och 500 hjul på vagnen. :???:
Och lite mer vikter i framenden på traktoren.
En 705 ser ju stor ut, men väger endast 3650kg utan lastare( min lilla 665 väger 4000kg med laster), så du behöver lite mer vikt på traktoren för at få bra dragkraft. (vikter eller vätska i bakhjulen och frontvikter/frontlastere så ska du se det blir fart på det hela) :wink:
Men nu får du testa och höra av dig hur det funkar.

Användarvisningsbild

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

jonathanA  
#122793 Jag har allt piggkjedjor fram oxå! men på det jobbet var det en del asfaltkörning så då skippade jag framkjedjor!
och jag brukar ha fullt med frontvikter fram men plogfästet hängde på så då skippade jag det oxå :grin:
men vet jag att det är krävande terräng så brukar jag ha full mundering på! :-bd
men ändå så sjunker man igenom med dom "skottkärrhjulen" :!:

jag lovar att återkomma med resultat!


HYMAX; jag vet, men jag får ju inte köpa skotare för dig! :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122825 Nu är jag lite offtopic här men jag tycker att 22,5" däck är mer lättrullade än 15,5"

Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

HÅkan N  
#122852
gnisten83 skrev:Nu är jag lite offtopic här men jag tycker att 22,5" däck är mer lättrullade än 15,5"



Jag håller med att dom flyter upp på allt och klättrar bättre över stubbar och stenar :lol:

Användarvisningsbild

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

jonathanA  
#122871 HAHAHA :lol: jag provade med 500x45-22,5 som jag hade liggandes, men det funkar inte! jag har helt enkelt fel vagn! :lol: inte stor nog till lagom stora hjul! (skulle haft drivning) :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

HÅkan N  
#122874
jonathanA skrev:HAHAHA :lol: jag provade med 500x45-22,5 som jag hade liggandes, men det funkar inte! jag har helt enkelt fel vagn! :lol: inte stor nog till lagom stora hjul! (skulle haft drivning) :grin:


Ok :wink: 4 Wd är kanon bra :wink:

Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

Nicke Nyfiken  
#122926 Hej !

Har 500/50x17 på min vagn, det är så in i hvete bra, rullar lätt,mjukt och stabilt, så jag tror att du kommer bli jättenöjd.

H/Nicklas

Användarvisningsbild

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

jonathanA  
#122933
Nicke Nyfiken skrev:Hej !

Har 500/50x17 på min vagn, det är så in i hvete bra, rullar lätt,mjukt och stabilt, så jag tror att du kommer bli jättenöjd.

H/Nicklas


Låter bra det! :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

New holland patu  
#125223
jonathanA skrev:Hej jag köpte en vreten 1000 (utan drivning :sad: ) för två år sedan och har kört runt 200 lass med den nu, i olika terrängförhållanden. Jag har behövt lasta av lasset ett antal gånger för att komma vidare i skogen!
Det sitter 400/60-15,5 på kärran som standard, och jag trodde det skulle funka bra, men nu har jag tröttnat
köpte förra veckan kompletta hjul 500/50-17 på Broson i Vårgårda = 16400kr+moms (ringde vreten och fråga först, dom sa att man var tvungen att bytta hela boggin, deras pris med däck = över 50000kr)

Dom passade perfekt! ska bli kul att testa dom i skogen! :grin:
små däck.JPG
stora hjulen.JPG
stora hjulen2.JPG


Tycker ni att det funkar bra med 400/60-15,5 utan drivning?
Ha de gött hej :grin:


Nej 400/60-15,5 år för små håller helt med. Dom rullar knappt. Tror det kommer att bli stor skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

jonathanA  
#130441 Jättenöjd med hjulen! Jag har kört en del nu och tycker det rullar klart lättare vid hinder och mjuka partier, så det kan starkt rekomendera till er som har tröttnat på 400-cykeldäck :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).