Socialt (mer om oss)

köpa privat bil!

21 inlägg 10423 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: köpa privat bil!

MrEast  
#122707 Preem håller på med nåt tok o ska börja sälja en ny diesel from 9 April
http://evolution.preem.se/evolution-diesel

Ska kunna användas i alla fordon utan nån justering osv.
Lite kul att Sverige kan bidra med nåt sånt här.
Läste om detta för nåt år sedan att det var först nu det blivit lönsamt att framställa råtalldiesel eftersom det kostar ca 5kr litern att framställa. Varför dom endast blandar i 15% beror nog på bristande tillgång.

Elmia
Avatar Fallback

Re: köpa privat bil!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122723 Om man disskuterar det här med att byta bil så säger ja URK... Ja vet INGET som kan ta så mkt energi va gäller funderingarna;)
Å framför allt bilmodell, å man ska då inte fråga nån om ett speciellt bilmärke eller modell, för man får ungefär lika många positiva svar som negativa, så i slutändan har man samma beslutsångest som innan... Samma med diesel eller bensin...

Själv har ja nog haft lite av varje va gäller bilar, har just nu en renault kangoo dci, som ALLA typ varna mej för, men eftersom plånboken bestämde så fick det bli en sådan, å jag är nöjd me komforten å förbrukningen men så har ja bara haft gamla bilar å detta är en -04 så den är NY i samanhanget... sen har vi en saab 9-5, har varit massa krångel me den under vintern, å ja har lagt ut mer på den än den är värt i pengar, vilket gör att man inte vill sälja eller byta bort den... Samtidigt så äre soppa priset som gör att ja ändå funderar på att byta eländet mot nått mindre snålare, Men som sagt, ja funderar på vad ja ska ha... Ja vill ha en mindre kombi, så ny som möjligt å snål.. Å helst inte för dyr max 50´ Men som sagt, det att ta beslutet, å jag brukar köra på känn när ja köper bil mer än märke...

Just s40-v40 va ja ute efter tidigare i livet, men DÅ sa alla att man fick lov att köpa en av fas2 för att slippa div fel som va på den tidigare, så då blev dom för dyra å ja lät bli, vilket ja är ganska glad för, för en bekant köpte den V40 jag kollade på, å den har nog stått mer på verkstaden än den varit på vägarna... samtidigt har faster en S40 som gått klockrent i många år, så allt hänger som vanligt mer på vilken bil man hittar mer än på märke å modell...

Användarvisningsbild

Re: köpa privat bil!

totte  
#122783 Bra skrivet nutte! Kör ju Renault jag också, 08 Megane 1.9 dCi. Går som ett spjut, underbar att köra bra utrymme och bra komfort. Precis som du har folk varnat för Renault, och inte vet jag hur den blir i längden, men tror du har rätt att det hänger mer på exemplar än på bilmodell. Min förra Renault 00 Megane bensinare gick då väldigt bra, sällan på verkstad. Man får rätt mycket bil för pengarna med Renault, och så gillar jag fransk komfort.

Avatar Fallback

Re: köpa privat bil!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122807 Sen det värsta me att byta bil i mina ägon, om den nu gäller bilar me nåra år på nacken, är att man vet va man har, men man vet inte va man får.....

Avatar Fallback

Re: köpa privat bil!

dexter  
#122843 men om man ska köpa en diesel bil som har några mil på nacken, mellan 20-30 000mil. vad ska man kolla efter då, förutom de klassiska, kamremen.

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa privat bil!

foton  
#122879 Jag har länge kört diesel men går nu i bilbytar tankar, har dragit ner på milen nuförtiden då blir det inte så vicktigt med diesel. Min grabb som jobbar med bilar säjer att dom nya dieselbilarna krånglar ganska mycket och är russgikt dyra att laga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).