Traktorer och processorer

Ny Valta A serie Hi tech

54 inlägg 39625 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny Valta A serie Hi tech

Rolfo  
#120636 Javisst er A83 og A93 bra greier.. De nærmer seg N-serien, og det samme gjør priset. Jeg har just valgt en A72 med Hi shift og skogshytte mens det ennå går an å få en god skogstraktor til bra pris :)

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ny Valta A serie Hi tech

Robertberg  
#120656 HiTech
Max. hk / Nm
A83, /88/325
A93, /101/370

Våran gamla 6300 -02 har 90 häst och 400 Nm, mindre vrid är ju inte direkt önskvärt..

Användarvisningsbild

Re: Ny Valta A serie Hi tech

stegmaster  
#120689
Rolfo skrev: Jeg har just valgt en A72 med Hi shift og skogshytte mens det ennå går an å få en god skogstraktor til bra pris :)

Wow, gratulerer. :grin:
Har du kjøpt helt ny, eller??? :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Valta A serie Hi tech

Rolfo  
#120697
stegmaster skrev:
Rolfo skrev: Jeg har just valgt en A72 med Hi shift og skogshytte mens det ennå går an å få en god skogstraktor til bra pris :)

Wow, gratulerer. :grin:
Har du kjøpt helt ny, eller??? :surp:


Ja, A72 er på kampanje nå (269 NOK for enkleste versjon). Hi shift og skogshytte ca 14000 NOK i tillegg.

Jeg funderte lenge på å beholde 365 S'en, men til slutt gikk den i innbytte, kunne ikke ha to gode traktorer samtidig :)

Jeg sendte deg et PM forresten :).

Användarvisningsbild

Re: Ny Valta A serie Hi tech

stegmaster  
#120705
Rolfo skrev:Ja, A72 er på kampanje nå (269 NOK for enkleste versjon). Hi shift og skogshytte ca 14000 NOK i tillegg.

Jeg funderte lenge på å beholde 365 S'en, men til slutt gikk den i innbytte, kunne ikke ha to gode traktorer samtidig :)

Jeg sendte deg et PM forresten :).

Ja det var jo en bra pris.
Hva med laster og frontvinsjen du hadde på 365`n??
Har ikke fått noe PM fra deg, verken her eller vanlig mail??? :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Valta A serie Hi tech

Rolfo  
#120725
stegmaster skrev:
Rolfo skrev:Ja, A72 er på kampanje nå (269 NOK for enkleste versjon). Hi shift og skogshytte ca 14000 NOK i tillegg.

Jeg funderte lenge på å beholde 365 S'en, men til slutt gikk den i innbytte, kunne ikke ha to gode traktorer samtidig :)

Jeg sendte deg et PM forresten :).

Ja det var jo en bra pris.
Hva med laster og frontvinsjen du hadde på 365`n??
Har ikke fått noe PM fra deg, verken her eller vanlig mail??? :???:


Hei igjen, jeg har faktisk sendt to PM's , må sjekke hjemme hva har skjedd.

Tar sikte på flytte både frontvinsj og laster over. Sparer masse kroner på det. Tror tilogmed at brakettene for lasteren kan brukes, mulig at stagene bak til bakaksel må forlenges litt.. Driver å undersøke litt nå med Ålø. De vil ikke garantere noe, men tror at det går så vidt jeg skjønner. Utfordringen er om det blir plass til vinsjen. Det går akkurat på på 365'en. I verste fall må jeg kjøpe nye braketter til lasteren , men likevel blir det adskillig billigere

Användarvisningsbild

Re: Ny Valta A serie Hi tech

stegmaster  
#121998 Ja du får ihvertfall en traktor som er tillvärkad i Tyrkiet "Rolfo", det blir värre i framtiden. :surp:
Läste just att AGCO skulle gjöra MF och VALTRA under 100hk lika, och delarna eller hela traktorene skulle tillvärkas i Kina. :shock:
Så man får visst bara hålla kvar i den Finlanderen(valmet/valtra) en har.
Fendt skulle fortfarande få gjöra egna modellar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Valta A serie Hi tech

Rolfo  
#122076
stegmaster skrev:Ja du får ihvertfall en traktor som er tillvärkad i Tyrkiet "Rolfo", det blir värre i framtiden. :surp:
Läste just att AGCO skulle gjöra MF och VALTRA under 100hk lika, och delarna eller hela traktorene skulle tillvärkas i Kina. :shock:
Så man får visst bara hålla kvar i den Finlanderen(valmet/valtra) en har.
Fendt skulle fortfarande få gjöra egna modellar.


Det meste blir vel laget i Kina så småningom, who cares :???: Jeg har jo allerede en DongFeng 254G2 til vedmaskinen, og den går kanonbra (bank i bordet!).

Ved bestilling spurte jeg explisitt om A72'en ville bli laget i Tyrkia, og fikk til svar at den ble laget i Finnland. Tyrkia eventyret var blitt utsatt inntil videre..og det var ok for meg :P

Om det skulle være så at Valtra lager noen modeller i Tyrkia i framtida, ja så gjelder vel 5 års garanti endå ..
Og motorene og alle vitale deler vil vel fortsatt komme fra Finnland vil jeg tro.

Användarvisningsbild

Re: Ny Valta A serie Hi tech

stegmaster  
#122232
Rolfo skrev:Ved bestilling spurte jeg explisitt om A72'en ville bli laget i Tyrkia, og fikk til svar at den ble laget i Finnland. Tyrkia eventyret var blitt utsatt inntil videre..og det var ok for meg :P

Om det skulle være så at Valtra lager noen modeller i Tyrkia i framtida, ja så gjelder vel 5 års garanti endå ..
Og motorene og alle vitale deler vil vel fortsatt komme fra Finnland vil jeg tro.

Ojda, det var någon som skrev här att dom började redan 2008 med detta, men då er det tydligen fel. :oops:
Då skippar dom nog hela tyrkiet och går direkt til Kina. Då skulla ihvärtfall alla delar tillvärkas i Kina och kanskje hela traktoren. (stod just om detta i tidningen "Bedre gardsdrift").
Men som du sägar "Rolfo" så er det nog bara och gilla läget, för mer och mer kommer tydligen gjöras i Kina i framtiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny Valta A serie Hi tech

totte  
#122249
Men som du sägar "Rolfo" så er det nog bara och gilla läget, för mer och mer kommer tydligen gjöras i Kina i framtiden.


Så är det nog, men förhoppningsvis så måste kvalitetskontroll och kontroll av produktionen bli bättre när det inte finns alternativ. Det tillverkas redan en hel del kvalitetsprodukter i Kina, åt eller av västerländsla företag som då har strikt kontroll på det hela, bl a "tyska" vertygsmaskiner. Men det kan förstås bli mycket problem under en lång övergångsperiod.

Avatar Fallback

Re: Ny Valta A serie Hi tech

Rolfo  
#122284 Angående Kina produkter om så skulle være, så er jeg generelt mest bekymret for gummimansjetter, oljetetteringer(simmering) etc.. Men etterhvert spm Europeiske og Amerikanske konserner investerer og kjøper opp Kinesiske produksjonsenheter, vil vel kvaliteten øke. Men vi har vel ikke så mange arbeidsplasser igjen her på berget om noen år ;)

Användarvisningsbild

Re: Ny Valta A serie Hi tech

stegmaster  
#122382 Tror nog kineserna ska få kjempa nogra år för att vinna tilbaka kjöpers gunst, då det ju finns mycket negativt om deras produkter i nuläget.
En sak er ju att kjöpa något värktyg til 500kr eller endå et par 1000 kr, men det skulle kjännas lite "konstig" tror jag att investera 300-500 tkr i en Kinatraktor. :???: :wink:
Men om dom kommer med bra produkter så ordnar det sig nog med tiden, frågen er ju då vad dom då kommer kosta, för låga lönar förklarer vel inte alt???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny Valta A serie Hi tech

totte  
#122404 Håller med om det, just nu är ju Kina nästan ett fult ord = usel kvalitet. Och det kommer att ta många år att bli av med den stämpeln. Betänka dock att det var samma med Japan på 70-talet. Så det lär dröja tills vi får kinesiska kvalitetsvarumärken misstänker jag. Men däremot kommer nog rätt många västerländska företag att lägga tillverkning där, och då blir det förmodligen inte några särskilt låga priser. Inom vissa sektorer är det redan så, främst elektronik, det mesta görs i Kina numera verkar det som. Samma längre fram om det kommer kvalitetsmärken direkt från Kina, det blir inte dom priser vi är vana vid på kinesiska grejor idag, men möjligen något billigare än hemmatillverkat.

Med tiden går det väl där som överallt annars, lönerna och priserna stiger, undrar vart dom skall flytta fabrikerna då? Afrika?

Avatar Fallback

Re: Ny Valta A serie Hi tech

skogsau1964  
#122420
totte skrev:Håller med om det, just nu är ju Kina nästan ett fult ord = usel kvalitet. Och det kommer att ta många år att bli av med den stämpeln. Betänka dock att det var samma med Japan på 70-talet. Så det lär dröja tills vi får kinesiska kvalitetsvarumärken misstänker jag. Men däremot kommer nog rätt många västerländska företag att lägga tillverkning där, och då blir det förmodligen inte några särskilt låga priser. Inom vissa sektorer är det redan så, främst elektronik, det mesta görs i Kina numera verkar det som. Samma längre fram om det kommer kvalitetsmärken direkt från Kina, det blir inte dom priser vi är vana vid på kinesiska grejor idag, men möjligen något billigare än hemmatillverkat.

Med tiden går det väl där som överallt annars, lönerna och priserna stiger, undrar vart dom skall flytta fabrikerna då? Afrika?


Ja-Afrika-kineserne kjøper seg inn der nå, billigere å produsere og kortere vei til det europeiske markedet !

Användarvisningsbild

Re: Ny Valta A serie Hi tech

stegmaster  
#122558
totte skrev:. Betänka dock att det var samma med Japan på 70-talet.

Håller med om alt annat du skrev, men vet inte om jag håller med om att Japan var samma sak på 70 talet som Kina nu.
Mc världen, som er den jag kjenner best, där var åtminstone Japserna inte bara lika bra som europa/usa, utan mycket bättre redan då. Sen var det vel nogra rostproblem på bilar, men det var jammen på flera tyske ochså på den tiden. Teknisk var dom vel på höjden med bilar ochså??
Två stora skillnader på Kina nu och japan på 70talet, er kvalite, samt at dom inte drev med denna storställda kopieringen som Kina håller på med, utan dom ledde ann i utväcklingen så jag ser det.
Finns det egentlig någon produkt som er nyutveklat i Kina,((och inte er en kopi(oftast en dårlig sådan) av något som redan finns))? :???:
Undrar hvem som kommer samla på Kinahöjar om 30år?? :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).