Socialt (mer om oss)

köpa privat bil!

21 inlägg 10376 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köpa privat bil!

dexter  
#122545 ja sitter i tankarna och köpa bil. men jag är lite klyven på vilken soppa den ska gå på, diesel eller bensin. vilket man tjänar mest på med tanke på dagens bränslepriser.

jag har funderat på en Volvo v40 årsmodell runt 99-01. är det nån som äger en diesel/bensin driven v40? Vad ligger skatten på båda alternativen?

ang vaför jag är så klyven är att jag kanske inte kommer köra så mycke på veckorna då jag kan göra alla saker som handla, göra ärenden osv innan jag åker till jobbet eller åker hem då jag åker igenom stan eller helt enkelt kan gå. men jag har också frugan en bit ifrån mig och köra långt kanske diesel lönar sig i längden. eller kan det bli dyrt med tanke på skatten och att den står på veckorna?

nån som kan ha en tanke om detta? :???:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: köpa privat bil!

totte  
#122551 Om du inte kör över 1500 mil om året så lönar det sig knappast med dieseln, dessutom är dieseloljan just nu på samma pris eller lite över bensinen så låt säga att du kör på en dl mindre, så tjänar du 1.40 per mil i bränsle ger 2100 om året för 1500 mil och det är väl vad skatten är högre, ge och ta några hundralappar. Så är dieseln vanligen dyrare att köpa för motsvarande modell. Skall vara om du kan få tag på en riktig snåldiesel, men då är det nog lite nyare bil det måste handla om och knappast en Volvo. Min tanke.

Avatar Fallback

Re: köpa privat bil!

Nolltax AB  
#122555 Måhända läge skaffa gemensamt boende med frugan....?

Avatar Fallback

Re: köpa privat bil!

dexter  
#122574 nja de är inte läge för det än. så länge har jag inte varit tillsammans med henne än. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa privat bil!

blixten  
#122575 Precis som påtals ovan så måste du köra en del om diesel ska löna sig såvida det inte är en riktigt snål en och det är främst de nyare bilarna som är riktigt snåla. Dieselbilen är dyrare att köpa och både skatt och service blir dyrare.

Värt att notera är att just den bilen som du nämner V40 modellår 98-01 med motorn 1.8GDI är den enda volvobilen från 1976 och framåt som inte kommer kunna köras på det nya E10 bränslet som ska införas 1 maj. Har du bensinaren blir du väl då tvungen att tanka 98 oktan istället som jag förstår blir kvar.

http://www.motormannen.se/export/common ... px_E10.pdf

Avatar Fallback

Re: köpa privat bil!

dexter  
#122582 Tack! de ska ja ha i åtanke när ja kollar efter bil :smile: men kommer dieseln också förändras? de gick inte att öppna din länk, därför ja frågar.

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa privat bil!

Bengt.Svensson  
#122584 Skatten på lite nyare dieselbilar är inte så illa. Vi har en Peugeot 307 (-07) med 1,6l diesel och skattar drygt 1900 kr per år. Den drar ca 0.5 för oss så vi åker ganska billigt så länge bilen är hel och kry.

Användarvisningsbild

Re: köpa privat bil!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122608 Bensin eller diesel är en smaksak, jag kommer aldrig köpa en bensinare, har ägt huvudsakligen dieselbilar sen jag tog körkort.
Karaktären på dieselmotorn passar mig perfekt, sen är det ju alltid bra att slippa tändspolar/stift och annat onödigt krafs :mrgreen:

Åk och provkör olika modeller, både bensin och diesel, och bestäm dig sedan ifall det är värt det, vilken du nu bestämmer dig för.

Räknar man bara med bränsleförbrukning och literpris behöver man inte köra alls mycket innan det lönar sig ekonomiskt med diesel (1200 mil/år kanske) men tar man med allt som kostar, inköp, andrahandsvärde, service osv så blir det lite svårare att säga på rak arm vilken som är mest ekonomisk. Har ingen aning om hur det blir då, så länge de ligger ungefär lika i kostnader kör jag diesel.


Som sagt, ut och provkör och bestäm själv!
Till dina behov blir nog en liten bil med bensinmotor mest ekonomisk. Volvo V40 är den sämsta modellen Volvo byggt, du kanske ska titta på någon annan modell eller byta märke helt?

Avatar Fallback

Re: köpa privat bil!

axwell  
#122611
Palms skrev: Volvo V40 är den sämsta modellen Volvo byggt,


Kan inte hålla med, 480 ES var om möjligt ännu sämre !

Om man har reg. nr. så är det enkelt att kolla vägskatten för det tänkta fordonet.

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Användarvisningsbild

Re: köpa privat bil!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122613 Ja och Volvo 340/360, 440/460. Och Remjohan.
Ska man ha Volvo ska man ha en svenskbyggd verkar det som.

Användarvisningsbild

Re: köpa privat bil!

viktor meck  
#122624 en hedlig 740 är inte fel :grin:. min favoritbil av äldre bilar. nu har vi en golf4a och en V70-06. men jag gillade vår S70-97a bättre

Användarvisningsbild

Re: köpa privat bil!

totte  
#122672 En hederlig 740 är alltid rätt om man vill vara säker på att den lokala macken inte skall behöva stänga för dom säljer för lite.

Användarvisningsbild

Re: köpa privat bil!

masterchief  
#122682
totte skrev:En hederlig 740 är alltid rätt om man vill vara säker på att den lokala macken inte skall behöva stänga för dom säljer för lite.

Hade en 740 årmodell 88.
Den gick på 0,8 blandad körning 8)
Var nog ett plusexamplar för den var piggare än vad den borde.
Inget trim dock, men liknande med samma motor B230f med116hk var ena riktiga drögar och låg kring litern.
Köp diesel även om du förlorar en tusenlapp.
Det är dieselvridet värt 8)

Avatar Fallback

Re: köpa privat bil!

dexter  
#122688 jo vem gillar inte vridet i diesel :grin: har haft en 740 från -87 avskräckt för livet.. så fruktansvärt slö bil har jag aldrig varit med om! den va nästan mer slö än den turbo lösa kingen jag hade en sommar.

tack för alla svar! ja har lite å funderar på.. men hur är de me dieselen? kommer den också förändras som bensinen? hittar inge svar själv..

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa privat bil!

blixten  
#122698 Nej diesel ska inte förändras såvitt jag vet. Det är bara 95-oktanig bensin som ska få 10% etanolinblandning istället för nuvarande 5%.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).