Inomgårdsmaskiner

bygga liten klyv

17 inlägg 16589 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bygga liten klyv

mulleina  
#122464 Hej
Har kollat runder på små vedklyvar och sett att sådana på jula bara ligger på 1,5kw motor och ska kunna trycka med fyra ton. Om man nu bygger sådann här vilken hydraulpump bör man? Och har ni tips på en riktningsreglerande 3/4 ventil?

Fyra ton, vad innebär det? Hur mycket klarar det i diameter på ek respektive gran som exempel?

Vet att det finns sökfunktion men jag starta ny för bara vill bygga en liten.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: bygga liten klyv

foton  
#122519 Dom små klyvarna som säljs för ca. 1500 kr. fungerar förvånansvärt bra, till normala vedträn upp till 20cm. Du kann aldrig bygga en lika bra klyv för dom pengarna.

Användarvisningsbild

Re: bygga liten klyv

Kjell S  
#122523 Klyver 40-50cm björk och ek med en "billighetsklyv" som kom från Rusta. Den trycker ifs 5ton..
Värst är att lyfta upp kubben..

Användarvisningsbild

Re: bygga liten klyv

totte  
#122549 Bygger man en sån själv så är det för att det är roligt att bygga, inte för att det lönar sig. Skulle tro att du behöver en pump på sådär 5 cc. Bara pump och riktningsventil kostar mer än vad en billig klyv av nämnda typer kostar. Men tycker man det är kul att bygga och kanske kan komma över begagnade grejor så visst.

4 - 5 ton räcker för den mesta normalveden, en och annan tjurig storkvistig björkbit kan ta stopp och har man ek, alm och såna träslag till ved så går det åt andra grejor.

Avatar Fallback

Re: bygga liten klyv

foton  
#122655 Ett bra tips om man skaffar en 1500kr. klyv. Den där plattan som trycker på kubben är utformad som en bulle, om inte kubben är helt plan är det risk att den slinter iväg. För att motverka detta tar man elsvetsen och lägger lite knottror på bullen.

Avatar Fallback

Re: bygga liten klyv

kröll  
#124531 Gå in på Faxes.se . Eller kolla här på Forumet .Det gjorde jag Canon bra blev den .Men mycket för att här på FORUMET E HÄR MÅNGA DUKTIGA KILLAR
så jag Tackar er en en gång alla Jag har bara aut återgången kvar heeeeeeeeeee men jag har kört med den nu i 2 -5 år går som en klocka
Mvh Kröll Hbg

Användarvisningsbild

Re: bygga liten klyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124551 Det där med 4 eller 5 ton är rätt så teoretiskt, har du en vass egg så klyver du nog med en tiondels ton om det är raka fibrer.
Ska du ha billigt, köp från Rusta eller liknande, vi har en sån där kinagrej som vi kluvit otroligt mkt med.
Jag rekommenderar dock att bygga själv, för då kan du skryta och visa bilder åt oss tgb-hjältar sedan.

Avatar Fallback

Re: bygga liten klyv

Nicke Nyfiken  
#124553 Hej

Svetsade ihop en klyv för en 10 år sedan.

I balk med hemmafräst klyvyxa.
Lastbilsstödben(80 mm kolv) 70 cm
Renoverad hydraulpump från en BM 350
3kw motor från en sädskruv
Oljetank från miljöstationen.
Hjulaxlar från en gammal folkvagn elller möjligtvis självbindare(la på utslitna MC däck, för det var jäkligt smala fälgar)
Köpte en ventil och klokoppling från Olsson i ellös.
Överstömningsventil, behövdes då returvolymen är mycket mindre än tryckvolymen, den är snabb som en raket på returen och dessutom med ställbar returhastighet.
Kulkoppling för att dra efter bilen(den är snabb med MC däcken)
Ingen skönhet men stark som en oxe blev den.
Behöver lite kylning om temperaturen är över 20 grader, jag använde vattenslangen.

Det går att hitta delar om man har lite tålamod.

Tror ändå att den gick till ett par tusen med slangarna och ventilen.


Lycka tilll med bygget.

Användarvisningsbild

Re: bygga liten klyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124555 Man kommer långt med beggade grejer, bara var till nån bonde och hör vad som finns till rätt pris.

Avatar Fallback

Re: bygga liten klyv

kröll  
#149403 En REKOMMENDATION gå in på Faxes hemsida .Där har du bra grejer

Avatar Fallback

Re: bygga liten klyv

hinowa  
#212785 Kolla på Hammars på nätet där finns byggsatser.
Själv har jag en liten Jula och en Elefant med bord som går uppifrån och ned och man trampar på en pedal,men allt nytt är med 2 handsfattning vilket jag inte alls gillar.
Och en på grävaren gjord med H balk och underliggande kolv mot 4 delad yxa.

Användarvisningsbild

Re: bygga liten klyv

JensSkoog  
#232713
Nicke Nyfiken skrev:Hej

Svetsade ihop en klyv för en 10 år sedan.

I balk med hemmafräst klyvyxa.
Lastbilsstödben(80 mm kolv) 70 cm
Renoverad hydraulpump från en BM 350
3kw motor från en sädskruv
Oljetank från miljöstationen.
Hjulaxlar från en gammal folkvagn elller möjligtvis självbindare(la på utslitna MC däck, för det var jäkligt smala fälgar)
Köpte en ventil och klokoppling från Olsson i ellös.
Överstömningsventil, behövdes då returvolymen är mycket mindre än tryckvolymen, den är snabb som en raket på returen och dessutom med ställbar returhastighet.
Kulkoppling för att dra efter bilen(den är snabb med MC däcken)
Ingen skönhet men stark som en oxe blev den.
Behöver lite kylning om temperaturen är över 20 grader, jag använde vattenslangen.

Det går att hitta delar om man har lite tålamod.

Tror ändå att den gick till ett par tusen med slangarna och ventilen.


Lycka tilll med bygget.

Hørs mycket interessant ut. Skulle gerna sett non bilder av den der. Gillar hembygg - mycket arbete och stor gledja!

Avatar Fallback

Re: bygga liten klyv

Mikael W  
#269315 Söker en liten klyv till stugan. Finns ingen ström, så har ett litet elverk.
Problemet med de klyvar jag sett på är att elmotorn startar och stannar för varje klyvning.
Detta är inte bra för elverket eftersom varje start av elmotorn ger en pikbelastning.
Så söker en modell där klyvens elmotor går konstant.
Nån som vet var man hittar en sån?
Ska inte va nån dyr historia, mängden är liten, men veden på utholmarna här är otroligt skarp och svår att klyva med yxa. (Även med stora fiskars klyvyxa)

Användarvisningsbild

Re: bygga liten klyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269331 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=keulQcUhRmc[/youtube]

Här är en liten guide till vilka modeller du kan välja på.
I ditt fall verkar en bensindriven lämplig?

Avatar Fallback

Re: bygga liten klyv

Jim_the_one  
#269335 Inte funderat på en Ingmars klyv?


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).