Skogsvagn (Huggarvagnar)

Få upp vältande huggarvagn.

23 inlägg 12981 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Få upp vältande huggarvagn.

boksson  
#122155 Hmm får erkänna att när jag backade med mitt ekipage (traktor och huggarvagn med hydraulkran) nu i veckan välte huggarvagnen då den kom upp på en sten i en backe. vagnen hamnade helt på sidan med sidan i nedåtlut 😡. Grannen kom och hjälpte mig att dra upp vagnen igen (hjälpte till själv med stödben och kran).

Om ni nu kör omkull med era huggavagnar hur gör ni för att få upp dem? Tips emottages tacksamt, händer det igen kanske grannen inte kan hjälpa till.

Skulle även vara intresant och veta hur vanligt det är med tippande huggarvagnar.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Få upp vältande huggarvagn.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122160 Har tippat några gånger med tom vagn, de som aldrig gjort det har bara kört för lite :)

Jag har en hydraulvinch på kran som är perfekt hjälp då man ska dra den på rätt köl igen.

Avatar Fallback

Re: Få upp vältande huggarvagn.

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122161 jag har vickat farman vi har nu en gång... Men då lyckades ja bryta upp den me kranen å stöbenen(teleskop ben) förra farman vi hade hade lavett ben, så den gick det bättre att ta sej upp med me den la sej tidigare åxå...

Hur vanligt, beror nog på vem som kör å vilken vagn det är frågan om, en bekant tippade sin 7-8 tons kts vagn 3 gånger på 300 meter, å den har stått ganska orörd sen dess, å det var dessutom en av dom första gångerna dom körde me den(den är billig i deras ögon;)), de komiska va att det va näst intill plant efter den traktor väg dom åkte, å ja har nog kört där 100 gånger me farma vagnarna med betydligt större lass;)...

Avatar Fallback

Re: Få upp vältande huggarvagn.

nordtravare  
#122164 Är tydligen mycket rutinerad expert i samlingen .Har nog rätat upp ett tjugotal "stalp" som min morbror fixat till På osbykärran var det ett mkt bra hydraliskt spel med hjälp av 1-2 brytblock och ett träd eller stubbe .Det svåraste var om inte det fanns plats för vvvirket ,den måste vara tom. Det var oftast bäst att dra in kranen med spelet först.det var oftast bäst att dättta viren i hörnat på bakre staken .med mohedakärran senare har jag bara rest den 3-4 gr det spelet är svagare och inte lika bra.

Avatar Fallback

Re: Få upp vältande huggarvagn.

boksson  
#122165 Hydraulvinch och brytblock, varför tänkte jag inte på det :!: , det är som att gå över ån för vatten
Ibland blir jag bara så trött på mig själv :sad:

Det är av sina misstag som man lär sig, hoppas jag :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Få upp vältande huggarvagn.

Nicke Nyfiken  
#122166 Välte min gamla KMA med överfullt timmerlass på ett väldigt dumt ställe för några år sedan, fick sätta motorsågen i lasset och ta timmret till ved istället, vagnen hade lavettstödben så den var lätt att trycka tillbaka igen bara den var tom.
Vagnen klarade sig utan skador, det trodde jag knappt när den låg där på sne.
Välte nog med tom vagn en 5-6 gånger, den var väldigt trebent.

Efter denna händelse så var jag alltid noga med att skjuta över ramstyrningan om det lutade minsta lilla, eller om jag körde över någon sten eller stubbe.

Farman som jag kör med nu är mycket stabilare vid körning, har inte sett till någon vält-tendens på den ännu, dock måste man ha stödbenen nere vid lastning annars tippar den.

Nicke

Avatar Fallback

Re: Få upp vältande huggarvagn.

ulfgustav  
#122175 Huggarvagnen till traktorn har jag aldrig vält, däremot så har jag vält vagnen till minimastern ett par gånger, men det har inte varit några problem alls jag använder kranen och ställer upp den igen, sedan så kan det vara så att man måste lägga ut kranen som motvikt för att passera det hinder som den välte utav.Den som inte vält en huggar vagn eller liknande har sannolikt inte varit ute i skogen på riktigt "L". Sedan så gäller det ju att lära sig hantera situationerna som kan upåpstå

Avatar Fallback

Re: Få upp vältande huggarvagn.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122183 Resa upp en vält vagn är väl relativt lätt, om lasset är i vägen ,vincha av det rakt bakåt med ett brytblock innan.
Välter man med traktorn(takmonterad kran) blir det lite jobbigare. :???:
Väl att jag har Jeepåkning som hobby med en bra vinch på den, för med den har jag rest upp traktorn ett par ggr :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Få upp vältande huggarvagn.

unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122206 EN BRA DAG 😡 först tippa vagnfan sen drog jag sönder grillgarden på bilen( bara plast :shock: ) när jag väl fick upp vagnen så körde jag in en pinne genom grinden så att en koppling till kransvängen fick ge sitt liv :sad:

nåväl man fick mixtra med reb,spännblock först( slangarna spändes och slet spakarna av fästet så dom kilade i rutramen så vissa funktioner va på fullt utslag) när jag väl fick lös spakarna så kunde jag använda mig av kran,stödben och ramstyrninen. de va bara att sammla ihop stolparna och härja igen 8)

dagens bravader :lol:

Avatar Fallback

Re: Få upp vältande huggarvagn.

nordtravare  
#122217 Under bilder på detta forum finns tippningar som heter duga för den skadeglade

Användarvisningsbild

Re: Få upp vältande huggarvagn.

stegmaster  
#122219 Har ochså vältat 1 gång på 11år nu, men om jag inte kjörde med stödbenen 15-20cm ute med tom vagn, så skulle det vore mange flera gånger.
Drog mig ochså upp igjen med kranen och kranvinsjen.
Det jag ser av bildet över, er at gripen sitter rundt rammen precis var kranen kommer i högsta läge, eller? :surp:
Gripen bordet gripa rundt rammen så nära grinden som möjligt, så tyngdpunkten blïr så lågt som möjlig. 8)

Avatar Fallback

Re: Få upp vältande huggarvagn.

tantgron  
#122257
stegmaster skrev:Har ochså vältat 1 gång på 11år nu, men om jag inte kjörde med stödbenen 15-20cm ute med tom vagn, så skulle det vore mange flera gånger.
Drog mig ochså upp igjen med kranen och kranvinsjen.
Det jag ser av bildet över, er at gripen sitter rundt rammen precis var kranen kommer i högsta läge, eller? :surp:
Gripen bordet gripa rundt rammen så nära grinden som möjligt, så tyngdpunkten blïr så lågt som möjlig. 8)

... Och jag skulle rekommendera att inte gripa runt ramen överhuvudtaget, eftersom minsta stubbe eller sten kommer att göra gripen skev. :-B

Användarvisningsbild

Re: Få upp vältande huggarvagn.

halvproffs  
#122258 Det jag ser av bildet över, er at gripen sitter rundt rammen precis var kranen kommer i högsta läge, eller? :surp:
Gripen bordet gripa rundt rammen så nära grinden som möjligt, så tyngdpunkten blïr så lågt som möjlig. 8)[/quote]
... Och jag skulle rekommendera att inte gripa runt ramen överhuvudtaget, eftersom minsta stubbe eller sten kommer att göra gripen skev. :-B[/quote]


Sämmer exakt det ni skriver! Har själv vält med vagn ett antal gånger( har ej räknat dom :grin: ) och som tur är nästan alltid tom. Har även skrynklat till gripen 2 gånger på förra vagnen. Svetsade sen dit en fyrkantsrör som gripen fästes i.

På min nya vagn funderade jag på att svetsa dit ett armeringsjärn nära grinden i längdriktningen att sätta gripen i. Borde ej vara i vägen för virket heller.

Avatar Fallback

Re: Få upp vältande huggarvagn.

unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122260 instämmer helt med stegmaster... jag skulle egentligen inte köra mer den dagen men i sista stund så tänkte man " Äh..va fan ett lass till" så iväg bar det utan en tanke på att lägga kran till rätta och vipps så klev vagnen upp på snövallen ( spårar inte helt med traktorn). det roliga är att när detta händer så har jag full koll på vagnen,jag ser att detta går åt h-vete men ett TOTALT hjärnsläpp får mig att fortsätta :oops: .
KNAK,TIPP och en hel hög med svordomar och funderingar hur i h-vete man kan köpa sånt jä*** skit. :grin:

Avatar Fallback

Re: Få upp vältande huggarvagn.

Bengt.Svensson  
#122267 Jag brukar lyckas en gång per år ungefär, för det mesta pga att jag är för optimistisk när jag använder vagnsstyrningen. Om man har lite lass och lägger ut styrningen neråt i ett sidolut så är det bra att lägga över kranen åt andra hållet för att kompensera.

Jag har en Farma med teleskopiska stödben och det har alltid gått att trycka upp sig med stödbenet, när kärran sedan "bara" lutar 45 grader kan man svänga över kranen lite försiktigt så ramlar kärran tillbaka av sig självt. Första gången blev jag lite ivrig och började trycka upp kärran med kranen, men det mådde inte rotatorns hydraulslangar bra av så det sättet har jag undvikit sedan dess. Jag har av goda vänner hört att de ofta använder sig av vinschen, men jag har aldrig behövt göra det eftersom stödbenen är så pass starka att de lyfter både kärra, lass och traktor om man är oförsiktig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).