Avverkning (slutavverkning)

Vad tycker timmeråkarna?

60 inlägg 26813 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

javelhaven  
#122150 Vad har ni för tankar om att just de att man helst inte ska lägga skiljepinnar när de är ont om avlägg? Egentligen tycker jag man kan lägga sortimenten mot varandra utan pinne imellan. Åkarna som hämtar ser väl vilket sortiment dem tar i gripen, eller öser dem per automatik? 8)

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Kjell S  
#122154 Som sagt - Vad tycker timmeråkarna?

Har nå´n svarat?

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Mäki  
#122163
huggarn82 skrev: o enligt avläggs instruktion får man ju helst inte heller låsa fast vältor med en stock som skiljepinne

Det finns ett typexempel som jag kör förbi dagligen där dom fast dom har en stor åker att sätta virket på har satt två sortiment mot varandra med en stock mellan.
Nu har dom kört bort det sortiment som är låst under det andra men lämnat några gripar dom inte fått bort.
För i denna bransch är priserna så pressade att ingen har råd att göra något extra arbete som att flytta om virke i vältorna, och dom som planerar vilka sortiment som ska hämtas vet ju inte hur det ser ut.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Lindroth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122171
Kjell S skrev:Som sagt - Vad tycker timmeråkarna?

Har nå´n svarat?

Som f.d timmeråkare kan jag väll svara, tycker inte det spelar någon roll vilken sida som är jämndragen.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Kjell S  
#122177 Bara det är någorlunda jämt... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122180 vi har en gammal timmeråkar här som är 75 år o fortfarande kör, o han bruka säga huvudsaken att vältorna är under 6,20 bred då går de på, kan tilllägga att han lastar på 10- 12 minuter 8)

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122186 När bolaget här kör på egen skog så går de aldrig ut på vägen om det går att undvika. De hugger hellre upp stora avläggsplatser inklusive väg på insidan. Det blir ju mer virke!

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122216 jag vill nog mera säga att det är nog så idag vad det gäller trp av rundvirke ..att du får ta det som finns ..att köra .. ibland finns det för mycket att köra ?

och turbulensen i transportkrigen vad det gäller rumdvirke borde nå sitt kulmen snart ? i skrivande stund rullar flera bilar för att "skota" ca: 5000m3

virke ! och det lär rulla på hela helgen .. men vältorna är snygga och fina av mose ab

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Kjell S  
#122222 tänkte lite på längderna - bättre att dela kort/ långt?

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

finskpinne  
#122269 Största volymen får man väl på bilen genom att hugga i 3 meters längder men om det ska huggas i fallande längder så ska väl medellängden vara ganska lång för att dom ska få fulla vikten. Här i trakten huggs lövet och rötskadad gran i 3 meters längder och granmassa och tallmassa i fallande. När jag hugger fallande längder tar jag inte hänsyn till någon medellängd utan jag kapar precis var jag vill för att alltid komma ner till minimidiametern på topparna. Skogsägarna är ju inte så nöjda om det ligger toppar överallt med en diameter på 10 cm. Grova toppar innebär ju inte någon grym ekonomisk förlust för en skogsägare med ett litet skifte men rätt ska va rätt...

Angående att lägga travarna upp mot varandra så går det ju att kommunicera med åkarna och fråga dem vilket sortiment dom kommer att köra först och då se till att det sortimentet är "överst".

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

javelhaven  
#122282 De känns tyvärr som kommunikationen är bristande i de flesta fall, iaf mellan skotare o timmerbil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

finskpinne  
#122285 Mycket av den slags kommunikationen föll bort i.o.m. att skotarna fick datorer som dom meddelar mängderna med, förut när det inte fanns datorer i skotarna så hade ju alltid åkarna och skotarförarna kontakt via telefon angående om det fanns tillräckligt mycket av ett visst sortiment och dylika frågor.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Rubber Duck  
#122287 http://www.vmfqbera.se/Startsida/Standa ... splats.pdf
http://www.skogforsk.se/upload/Dokument ... agg_08.pdf
http://www.sca.com/Global/SCA%20Skog/Av ... uktion.pdf
Böcker man ska ha i hytten finns det gott om redan. Sen var det väl inte allvarligt ment att man skulle skruva lös vitala skyddsdetaljer från maskinerna men värt att tänka på är att det kan vara ett gissel att lasta fallande längder på bilar med 2 mankar per bunt, det är milt sagt störande när virket inte når den bakre staken och helt enkelt faller till backen. Angående traktorer på vägen så är det väl inget att sträva efter men oftast har man ju inget att välja på, det sitter ju mer i bristande planering. Men så länge man gör sig besväret att åtminstone lyfta telefonen och utöva aldrig så lite kommunikation så har jag aldrig upplevt nåt problem att samsas på avlägget. Om man sen kan städa vägen utemellanåt med nån fiffig anordning (schaktblad kallas det visst) så uppskattas det.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Mäki  
#122291
finskpinne skrev:Angående att lägga travarna upp mot varandra så går det ju att kommunicera med åkarna och fråga dem vilket sortiment dom kommer att köra först och då se till att det sortimentet är "överst".


Det är inte så enkelt att diskutera med åkarna när det inte är dom som bestämmer.
Man kan aldrig veta vilken åkare som skall hämta virket och om man vet vem som kommer kan du vara säker på att dom inte vet vilket sortiment som fabrikerna har störst brist på. Åtminstone är det så på vårat område.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

finskpinne  
#122294 Nä det är nog lite svårare i dagens läge än det var förr. Förr körde man ju en hel del i fryslager på vintern och fabrikerna hade en längre framförhållning så dom visste långt på förhand vad som skulle köras vart och det gick bättre att planera allt, men idag skall ju inte träden huggas ner förrän fabrikerna har sålt sin vara till sin kund, man skall inte ha något i lager.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).