Skördare

Erfarenhet av Ecolog 550D?

37 inlägg 20142 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

Tvåan  
#118223
masterchief skrev:Hjulmotorer slår aldirig fulldrift när det jäklas.
Kvittar om det är dubbla transmissionspumpar, oljan har alltid viljan att smita lättaste vägen.
Nivelleringen uppväger en hel del av nackdelarna dock, men sitter du i ett surhåll så är det kardan som gäller.

Jo, har man väl en gång fastnat så är det inte optimalt. men om man räknar med att kunna frakta bort virket så räcker dom gott och väl till i knölig terräng. och vill man ställa till det riktit ska man åka en med 6 hjul.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

ecolog  
#120431 Hallå alla!!!!
Jag har erfarenhet av Ecolog (kör 550-580 även skotarna), 4wd är bra men 6wd är bäst men passa dig med en
sexhjuling i ut- och uppförslut dom har lätt att häva boggin och då slår det runt. Det finns en ratt man ska vrida på för att få mer olja till fram hjulen än bak hjulen. Men över till fyra nu ett tips slå i diffen när du åker med en fyrhjuling där det är mycket ojämt och väg med kranen då frihjular inte maskinen så mycket när ett hjul kommer i luften.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

Pendelarm  
#121441 Det finns ingen maskin som tar sig fram bättre i stenig teräng än en eco log. Men sörsta skilnaden mellan 4 å 6 hjul är komfort, bärighet och stabilitet. 4-hjulingen är grymt smidig. Men helt diffad blir den aldrig. Har beställt en 580d nu till sommaren :P

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

finskpinne  
#121446
Pendelarm skrev: Men helt diffad blir den aldrig.


Det där tycker jag inte alls om!!
Hade en Nokka 6WD förr (Profi 50 heter den idag) och den hade också hjulmotorer, dock en för varje hjul. Den var hopplös i snö, ett par hjul snurrade åt gången och den hoppade fram i en jävla snigelfart. Försökte man diffa så gick det otroligt trögt och dessutom så fungerade det inte helt 100 det heller. Idag har Profi också bara 4 motorer precis som Eco-Log och det skulle vara intressant att provköra en så eller en Eco-Log, för jag e ganska skeptiskt till hjulmotorerna. Kombinationen mellan mycket sten och mycket snö fick mig att byta till en åtta hjulad ponsse, den slirar inte i första taget.

Hur är det med Cat/Eco-Log, t.ex. om man har ut kranen några meter åt ena sidan och försöker flytta maskinen, slirar hjulen på andra sidan lätt då eller drar den jämnt ändå??

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

masterchief  
#121465 Mina erfarenheter av hjulmotordrift....
Sten och 4hjuling fungerar kanon....
Snö och 4hjuling fungerar bra...
Sten plus sockersnö går sisådär, när man nästan klättrat över en sten så slirar ett hjul till i sockersnön och man far en meter bakåt om det är brant.
Sten plus kramsnö fungerar bra med hjulmotorer.
Fastkörning, hämta grävmaskin och täck över skiten för du tar dig ändå inte loss på egen hand.....dvs sluta i tid och kalla in fulldrivna skotaren då de hjul som du bäst behöver står still medans de andra slirar och gräver ned sig..
Har du tur så skjuter du ingen drivslang eller diffventil då man övebelastar systemen vid fastkörning 😈
Diffen fungerar som extrabroms i branter samt draghjälp i sockersnö...

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

Pendelarm  
#121939 Oj oj oj. tar inte loss dig på egenhand?? Eco log är väll den ända maskin som tar sig loss på egen hand!? Snabb Kurs Vrid kranen åt ena hållet, höj hjulet (pendelarmen) på andra sidan,böka i lite virke, ris,skogvaktare eller nått anat kul i hålet. upprepa detta på De hjul som berörs. Uppe!!! Apropå driften så har jag aldrig haft några större problem under mina 10 år med skogsjan, Cat och eco-log. Om man har en sex hjuling så kan man vid blöta förhållande åka lågt (glida på buken). funkar mycket bra på mossmark, hjärna snö täckt så har man lite färg kvar när man är klar.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

finskpinne  
#121949 Jo de kan ju hända att Eco-Logen har lite bättre drift än va dom hade på Nokka. Hos Profi påstår dom också att dom ska ha fått ordning på problemen, men ja tror inget förrän ja provat själv. En sak som jag inte gillar med eco-log är att dom är så in i he"#¤¤#et tunga!! Va e de som väger på dom? Pendelarmarna!??

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

masterchief  
#121956 Så här brukar det sluta om man bökar och väger....
Bild

Bild

Bild

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

novis??  
#122013 [quote="masterchief"]Så här brukar det sluta om man bökar och väger....
ja inte fan kan man säga att ecologg /cat/skogsjan är några hävare å gå inte men det är klart är det slättsom ettsals golv o torrt som en fregid så :lol:

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122021 masterchief: det där är vad jag kallar svar på tal! klockrent! Att väga och häva funkar om de finns botten men är det ett i det närmaste bottenlöst hål man hamnat i så är det bästa att ge upp i tid...

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

masterchief  
#122022 Här har jag vägt och lagt i under den blå idag, men vad hjälpte det :lol:
Jaja, traktorgrävare på söndag fixar upp den....

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

skogsjan695xl  
#122060 Skit bakom spakarna är möjligt, men mer troligt ett riktigt skithål

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

Pendelarm  
#122268 Dom bilderna säger bara en sak vad fan gör man där!!! Är det så blött/mjukt så är det Bara 8wd å Band som gäller! Nä ska man prat ecolog så det ingen mossmaskin! Men ta sig fram i block terräng är den best på!!

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

superspindel  
#122502 Tycker ni är lite bittra över ecolog i blötmark. Klart vi satt oss med ecologen men ska du åka blött är det ett måste att sänka den i botten sedan glida gör man inte det så sjunker du garanterat. Vikten har inte så stor betydelse eftersom du som sagt glider på durkplåten när det är blött. Spelar ingen roll vad man kör rött, grönt, gult, grått, blått sätter sig gör man med allt för eller senare.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Ecolog 550D?

Pendelarm  
#122631 Det är lite intressant det där med helhydralisk trans kontra/del hydralisk trans. vad är skillnaden på en "odiffad" mekanisk transmission och en "odiffad" transmission med hjulmotorer. Nä såklart ingen! Har du satt dig i skiten så kan du diffa till fan tar dig. skilnaden är att man kan med en delhydralisk transmisson "diffa" utan riskera att förstöra diff klumpar boggi lådor mm mm. Sen är det en jäkla skillnad på en lite äldre cat /ecolog mot den här man sitter i nu, det där humandet har jag hittills inte stött på!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).