Bioenergi

Grot-pris

16 inlägg 13308 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grot-pris

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95612 Har fått ett bud på 45kr/MWh för groten, netto. Hur många MWh rör det sig om per ha (ungefär alltså)? Det är väl en 60% gran i alla fall.



   TS
Avatar Fallback

Re: Grot-pris

foton  
#95646 Har nyligen börjat med sortimentet grot, har kört fram och lagt på upplag väntar på att dom skall komma och flisa. Dom har lovat 50kr kubiken själpt mått. Är det ett normalt pris eller finns det bätre bud. Är nyfiken på priserna

Avatar Fallback

Re: Grot-pris

Axl  
#95652 Var i landet man bor spelar ju en ganska stor roll i det här fallet. Mälardalen där jag bor kan man få åtminstone 80-90 kr för stjälpt mått, kanske mer om det är stor volym. Vad det blir i mwh har jag ingen aning om.

Avatar Fallback

Re: Grot-pris

Markus L  
#95735 Ca. 1m3=1MWh

Avatar Fallback

Re: Grot-pris

Rotröta  
#95739 Jag får 110kr/MWH men då skotar jag själv

Avatar Fallback

Re: Grot-pris

Bajzman  
#107399
Mangan skrev:Har fått ett bud på 45kr/MWh för groten, netto. Hur många MWh rör det sig om per ha (ungefär alltså)? Det är väl en 60% gran i alla fall.


45kr/MWh... Är det fritt bilväg, hygge, eller i samband med slutavverkning?

För GROT är energiinnehållet normalt 0,9 MWh/m3s om det fått ligga en sommar. Om materialet är täckt något högre, ca 0,95-1 MWh/m3s som det skrevs tidigare i tråden.

Hur mycket det blir varierar ju en del med volymen förstås, men ett sätt att göra en överslagsräkning om du har runt 50 % slutavverkningsmogen gran är antalet skogskubikmeter per hektar (m3sk/ha) och multiplicera med 0,45. Där nånstans bör det ligga och då i måttet m3s. Det tar även hänsyn till att ca 25 % av GROTen blir kvar i skogen.

Så säg att du har 200 m3sk/ha i nuläget. Det bör då ge 200*0,45 = 90 m3s flis/ha.
90 m3s/ha * 0,9 MWh/m3s = 81 MWh/ha

Avatar Fallback

Re: Grot-pris

Rotröta  
#107441 Jag får nu 140 kr /mwh men då skotar jag själv till bil väg.

Avatar Fallback

Re: Grot-pris

Bajzman  
#107871
Rotröta skrev:Jag får nu 140 kr /mwh men då skotar jag själv till bil väg.


Holy crap! :surp: Då har du nog fått ett riktigt bra pris..... Täcker du Groten oxå? Det brukar ju ge några kronor extra...

Avatar Fallback

Re: Grot-pris

Rotröta  
#108304 Jag täcker alltid groten det ger ca10-15 kronor mwh .

Avatar Fallback

Re: Grot-pris

Bajzman  
#108627 140 kr/MWh, täckt GROT... Det motsvarar ca 130 kr/m3s

ca 125-130 kr/MWh otäckt GROT... motsvarar ca 110-114 kr/m3s...

Inkluderar det priset även flisning och transport...? Har stött på liknande priser, men då var inte kostnader för flisning och transport inkluderat. Då tillkom kostnader på ca 50 kr/MWh för flisning och ca 39 kr/MWh för transport.

I det fallet blev det alltså ca 90 kr/Mwh som försvann och slutpriset blev då nånstans kring 40-50 kr/MWh i slutändan, trots "leverans fritt bilväg"...

Nu kanske det inte är så i ditt fall, Rotröta, men det finns de köpare som ger såna priser.
Jag tycker det är riktigt dåligt att ge ett pris fritt bilväg, när det sen inte är fritt bilväg!

Se upp med detta!

Avatar Fallback

Re: Grot-pris

Rotröta  
#108657 Flisning och transport betalar köparen och det flisas med lastbil.Tyvär så ger många bort flisen nästan gratis till skogsbolagen .Jag säljer massor med flis så det man kan göra som markägare är att gå ihop och sälja större volymer då får man upp priset .

Avatar Fallback

Re: Grot-pris

flisab  
#111183 140:- låter extremt bra, vi sälger för 145:- Mwh men då är materialet flisat åxå.....
så då undrar ju jag till vem du säljer å var du är verksam såklart?

Avatar Fallback

Re: Grot-pris

javelhaven  
#122038 :
Senast redigerad av javelhaven sön 12 jan 2014, 20:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Grot-pris

Tonfisk  
#141461 Ska sälja en rotpost där köparen vill ha med groten i priset, vad bör det höja prislappen med?
hur mycket grot blir det på 1m3sk ?

Användarvisningsbild

Re: Grot-pris

jonathanA  
#141721 Fick 90kr/m3 i sommar i bohuslän, då hade jag skotat fram själv i våras! Mycket ek så jag tror det låg runt 0,9-1.0 Mwh!
Priserna börjar ju ordna till sig nu! runt 100kr/m3, då börjar det ju gå runt att köra fram det även med traktor! :grin:
riskörning2.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).