Traktorer och processorer

problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

20 inlägg 11503 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121763 som rubriken lyder så har jag problem med trycket på knivarna.
hade först problem med att den nöp av träden 😡 . skruvade lite så blev de bättre men nu orkar den inte hålla trädet när jag ska dra det till mig :???: .
det är en 07a som dras av en valmet 805a. kör på 1500 varv kanske det är för lite,, ??



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

Cruiser_no1  
#121765 Blir oljan varm på nåt ställe? Går andra funktioner som dom ska? har du hatt den länge maskinen?

Avatar Fallback

Re: problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121771 har haft den sen ny men detta problem med för högt tryck har alltid funnits.
blev less förra veckan å började mixtra lite med några skruvar.

jag fick alltid köra knivarna manuellt med spaken när jag kvisstade.
nu behöver jag bara köra utskjutet men när jag ska dra in (tyngre) stammar så orkar den inte nypa.

oljan inte varm. allt annat fungerar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

bodaedet  
#121819 Du har inte den elektriska spaken för låg tryck? Den som jag hade tryckte man ner utskjutsspaken när man kvistade för att få låg tryck. Kolla ventilerna för låg och högtryck i ventilblocket. Det är ganska vanligt att packningarna går på dem. Kolla även att de inte är för hårt dragna, är ventilerna för hårt dragna så kan de kärva. Byt alltid den yttre oringen när du har haft ute ventilerna och dra bara precis så att det inte läcker.
1500 varv är nog precis så hårt du ska köra, kör du med mera varv så går oljan varm och pumpen rycker 😡
Lycka till.

Avatar Fallback

Re: problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121831 ventilblock??? de som sitter vid typ sågen eller vid vinschen?? tack för svar

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

bodaedet  
#121833 Det sitter uppe på bommen vid sågen, det sitter en j-a massa ventiler där, problemen som du har kan komma från flera av ventilerna där. Tänk på att inga patronventiler skall dras hårt, då kan de kärva.
Hur växlar din Niab mellan låg och högtryck på knivarna? Den jag hade växlade man mannuellt som beskrivet ovan, några växlade till låg tryck när du hade tryck på bakre klon, då kan felet sitta i den ventilen som sköter det.
Körde själv en par veckor innan jag kom på att man skulle trycka ner spaken för att få lågtryck.....

Avatar Fallback

Re: problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121842
unghuggare23 skrev:har haft den sen ny men detta problem med för högt tryck har alltid funnits.


Har inte Niab garantier på grejerna?

Avatar Fallback

Re: problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121846 växlar!!! haha vilket skämt. :) jag tor att jag har haft fel inställningar sen den va ny men jag trodde att de skulle vara så tills för några dagar sen då jag av en slump såg ett inlägg här på forat om ett annat problem med knivarna så jag började läsa lite i manualen och kunde då kostatera att de inte stod rätt till med min maskin.
nåja.. när jag trycker in knappen(knoppen) på utskutspaken så lyser de röda dioden på elventilen på ventilblocket.förmodar att de är till kvistknivarna... MEN inget händer... blir varken mer eller mindre tryck...

niab har/hade säkert garanti men jag tvivlar på att den gäller nu 4 år senare

   TS
Avatar Fallback

Re: problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121882 Men om det var det felet från början. Varför inte nyttja garantin? Eller har jag missuppfattat?

Avatar Fallback

Re: problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

Naders  
#121912 Som jag förstår det så är "unghuggare23" precis som alla andra män och kastar manualen direkt.
För att sedan plocka fram den när alla hårstrån är slut :wink: .
Trodde nog att den skulle vara på det viset från leverans?!

Avatar Fallback

Re: problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121916 exakt.. bort med skiten ;) jag visste inte att det fanns ett lågtrycksystem så de blev att man trodde att en maskin för 200000:- kr ska fungera som den kommer..

   TS
Avatar Fallback

Re: problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121920 :lol: slipper man tro man är ensam om det.

Användarvisningsbild

Re: problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

bodaedet  
#121925 Hör du om det klickar i ventilen som lyser rött, du kan testa med traktorn stoppad bara det är ström dit. det är den ventilen som växlar trycket. sen har du två ventiler till, en som sköter lågtryck en som sköter högtryck. Minns tyvärr inte exakt var de sitter tror det står i manualen. På min så hände det rätt som det var att tätningarna på dessa ventiler pajade. Den ventilen till vinchen är samma som den som sköter växlingen du kan testa att byta dessa.
Du har inte ställt ner högtrycket för lågt så att du har så lågt tryck på högtryck så att det blir lågtryck.(Mycket tryck där.)

Avatar Fallback

Re: problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

Naders  
#121937 Får man fråga var maskinen är inköpt?

Avatar Fallback

Re: problem kvistknivtryck NIAB 5-15b

unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122373 det klickar INTE i ventilen... bara lampan som blinkar till...
ska lampan blinka till eller ska den lysa hela tiden som man håller spaken nertryckt??

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar