Skogsvagn (Huggarvagnar)

Äldre skogsvagn

9 inlägg 5929 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Äldre skogsvagn

Anders Gustavsson  

   TS
FTG
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1027 Syns lite dåligt på bilden, men den kan vara tillverkad av i princip vilken bysmed som helst.
Det var iaf läcker "frontvikt" på traktorn, (passande bruksområde för BMW grejor) :wink: och härliga vedkörningsbild.

Avatar Fallback
Fredrik  
#1029 Hej,
Är nog benägen att hålla med Skogshuggarn, det som kanske talar emot det är boggien, lite lik nån tidig Moheda jag har sett (tror även nån annan skrev detta).

Detta är ett hemmabygge som tyvärr bara står hos oss nu:

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1031 Ganska typiskt hemmabygge Fredrik.

Enkelaxel långt bak för ökat tryck på dragfordonets drivhjul-bilfälg/däck eller i bästa fall kom det från någon lätt lastbil som skrotats.
Lite "man tager vad man haver" och provar sig fram.

Gustavssons vagn verkar ändå ha traktorhjul och som påpekat boggie, så jag håller nog fast vid mina funderingar om "lokalt halvfabrikat" = bysmedja.
Dock kunde det ju ha fått vara lite bättre bild på enbart vagnet.

Avatar Fallback
Anders Gustavsson  
#1075 Jag skall ta ett ordentligt foto vid tillfälle. Kulören på vagnen är numera klarröd istället för rostbrun.

Det är visst många fordson-debattörer även på detta forum.

   TS
Avatar Fallback
Anders Gustavsson  
#1217 Det blev inget foto på min skogskärra, men väl en film: (fordson.se-besökare lär nog redan ha sett den)

http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=361

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1218 Snyggt!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1222
Anders Gustavsson skrev:Det blev inget foto på min skogskärra, men väl en film: (fordson.se-besökare lär nog redan ha sett den)

http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=361


Nice rulle om traktorn.
Du har aldrig funderat på att hänga fast en bättre beg "Bergsjölastare" i fronten och spara lite på kopplingen/kroppen? :wink: :lol:

Gällande vagnet så har jag inte den blekaste aning om tillverkare?.
Gissar forfarande på "lokalt halvfabrikat".

Avatar Fallback
Anders Gustavsson  
#1235 Jo man blir lite stel i nacken efter ett tag. Lastare har jag länge funderat på. Det bästa vore ännu en traktor med lastare på.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).