Gallring

Röja björk och ta reda på grot

13 inlägg 8187 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja björk och ta reda på grot

sthil  
#121418 Hej jag undrar om det är någon ekonomi med att ta reda på grot efter en röjning som jag har gjort
området är ca 5 ha och jag har en mindre skotare att köra med.På området ligger det grymt mycket stammar
och det känns som att man inte bara vill att det ska ligga och ruttna bort. Finns det några bra förslag?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Röja björk och ta reda på grot

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121429 Personligen skulle jag inte göra det, eftersom jag inbillar mej att dom stammar som ligger där kommer göda dom som står kvar....
Men så är ja av åsikten att grot ska man inte ta bort från skogen eftersom man tar bort näring...

Användarvisningsbild

Re: Röja björk och ta reda på grot

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121430 Fast å andra sidan så sa en "expert" från SVO att det är bara i grenarna som det finns någon näring att återföra. Stammarna kan man lika gärna ta ut, ur näringssynpunkt. Däremot så fyller de ju förstås på med material när de multnar ner.
Såg precis ut som på bilden när jag rör i ett lövbestånd, nu fick de ligga kvar men jag ångrar mig lite. Hade blivit fin ved om inte annat.

Användarvisningsbild

Re: Röja björk och ta reda på grot

Camwood  
#121434 Det har varit brist på ved i vinter :cry: ta o rafsa ihop däringa börkbitarna släng in i vedboa :grin:

Avatar Fallback

Re: Röja björk och ta reda på grot

Torbjörn Pettersson  
#121450 Jag har själv kört ihop risvirke vilket funkade bra! Dock är det mycket besvärligt och lätt att köra imot med kranen eller risvirket.

Avatar Fallback

Re: Röja björk och ta reda på grot

ulfgustav  
#121502 Förslagsvis så skall du kunna ta ut ved på delar av skiftet,var dock försiktig för att köra med en mindre skotare? storlek? kan göra mera skada än nytta på det kvarstående beståndet. Själv gick jag förra hösten igenom ett liknande bestånd och skotade ut det med en Vimek minimaster. Jag förberedde då gallringen mycket noga fällde virket och lade skotvägarana på de bästa ställena, försökte i möjligaste mån få riset i vägarana. Jag lämnade t.om virke kvar på ett par små områden där jag bedömde att skade risken var förstor

Avatar Fallback

Re: Röja björk och ta reda på grot

skogslasse  
#121522 Känns som det var till största delen väldigt klent, så alternativet och börja kvista på det där känns väl inte riktigt lönt.
Har ett liknande projekt fast i hagmark, har ju därför ganska mycket glesare mellan de träd som fått stå kvar. (mest ek, bok och några lite större björkar som fått stå kvar)
Ska ta någon helg snart och börja lyfta ut, kommer bli mycket vajjerkörning för min del.

Avatar Fallback

Re: Röja björk och ta reda på grot

ulfgustav  
#121612 Hej
Här uppe brukar man säga att björken är "granens moder" trots att bilden inte är så tydlig så ser man klara inslag av gran,
vill du att den skall utvecklas väl så skall du se till att det inte står för tätt, björken är ett mycket bra skydd, men börjar den att "piska" grantopparna ja då är det slut med det roliga, därför så får du säkert anledning att inom ett fåtal år (max 5 år) gå igenom detta igen. Då har också kvarstående björk vuxit till sig rejält och då kan det vara god ide att ta ut den som massaved eller brännved

Avatar Fallback

Re: Röja björk och ta reda på grot

sthil  
#121620 HEJ jag har en bm 462 som jag tänkt köra med utrustad med vinsch och lång vajer, tror ni att den är för stor?Kanske inte optimal men jag tänkte göra några enstaka stickvägar och vinscha in det mesta. Pröva att slänga in riset i stickvägarna var en bra ide. Skickar lite mera bilder .Det här är på samma område men där var det lite grövre så man kunde ta reda på ved, prövade att vinscha ut det mesta och det fungerade bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja björk och ta reda på grot

ulfgustav  
#121680 Hej
"Man tager vad man haver" sa väl Kajsa Varg
Vist är denna maskin stor men med en förnuftig användning nyttjande av vinsch, planerade skotvägar samt att du risar de svagaste partierna så lär det nog gå rätt bra.
Maskinen är ju rätt tung så du bör inte snåla med riset

Avatar Fallback

Re: Röja björk och ta reda på grot

woodstar  
#122594 Frågan är om det är tillräckligt grovt för att det ska löna sig, risken är att det är mycket jobb för lite ved(Grot). Om det inte är planerat att tas till vara vi fällningen blir det fort väldigt mycket jobb. Det är nog bättre att lära av mistagen och planera nästa röjning på ett anorlunda sätt och ta ut ett energi sortiment.

Avatar Fallback

Re: Röja björk och ta reda på grot

ulfgustav  
#122603 Hej där
Vad jag kan se av bilden så är detta idealiska dimensioner för att ta ut ved.

Avatar Fallback

Re: Röja björk och ta reda på grot

bokennet  
#124669 Man kan bli lite smått galen på att kvista det bara (från en som håller på nu)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).