Verkstan

ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

25 inlägg 17974 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

molnia  
#121132 Jag har som vanligt konstiga idéer.

Vissa saker lönar sig inte att bygga själv då dom har så bra priser färdigbyggda, är en huggarvagn en av dom sakerna?

Jag började fundera på om det ekonomiskt skulle gå ihop att bygga en huggarvagn med ramkonstruktion, ramstyrning, boggivaggor, staket själv?
Kranen funderar jag på om det skulle gå att köpa en beg eller köpa endast den ny för den vill jag inte bygga själv.
ramstyrningen funderar jag på att göra denna princip fast jag tror på att tvärställa kolven mot vagnens längsled (har för mig att moheda har haft det så) http://img304.imageshack.us/i/im000036wt9.jpg/
Borde bli en väldigt stark konstruktion då dragstången vilar under ramen.

Har den ide om att om man bygger den själv så kan man kanske bygga med mekanisk robson drift.
Men den frågan finns på många trådar här på forumet så för att koncentrera oss på en fråga.

Går det att köpa stålet, lagerbussningar och 4 st 500-17hjul på fälg, 1 kolv för ramstyring för kanske lite mer än hälften av vad dom tar för en vagn? prisjämförelse palms 11tonsvagn(deras minsta dubbelram är 11ton) ligger på 58,500kr från NORDFARM.
då är det med 400hjul. pristillägg på 8400kr för 500-17
Det är endast 2 par stöttor; pristillägg 2900kr för 1 par till.
58,500+8,400+2,900=69.800

(och om vi ska leka med tanken att få drift på vagnen så måste det gå och få det billigare än deras 13tons driven vagn för 157,900kr )
och jag vet att dom har löner och vinst att tänka på vid prissättningen och är införstådd med att jag får hålla på i veckor med detta jobb när jag gör det själv men som sagt vissa saker kostar nästan lika mycket själv att bygga som att köpa färdigbyggt och jag tror inte en huggarvagn är en av dom sakerna.


Konstruktionen utan drift känns inte så komplicerad, vet att det alltid blir modifikationer när man bygger något själv men det blir som man vill ha det tillslut.

Har ytterligare en detalj på huggarvagnen som jag vill bygga när jag bygger själv. Den sista banken ska vara utdragbar ut stommen. Anledningen är när vi är och kör ved/massaved så skulle jag uppskatta en kort vagn. Men vid timmerkörning behövs banken längre bak för att inte "tappa" dessa 5,5m flaggstänger som sågverken efterfrågar.
Tänker att det borde gå att dra ut den "teleskopiska" ramen med banken med kranen för att slippa två kolvar i ramen.
Någon mer som gillar galna idéer och vill hjälpa mig att kasta fram detaljer kring lösningarna och framförallt har prisuppfattningar i frågan

Nordfarms prislista;
http://www.nordfarm.se/images/stories/p ... teknik.pdf


http://www.stenametall.com/NR/rdonlyres ... 61_web.pdf

Vad är det för kvalitetsskillnad på VKR och VVR Fyrkantsprofil?
200mmX100mmX8mm(samma som i palms ram); väger 35.10kg/meter och priset från 2010Års prislista är 20,70kr/kg(VKR) 16meter profil kostar 11 625kr(priset har ju ökat sedan 2010)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

Cat554  
#121144 VKR er varmformede og KKR er kaldformede. Bruk VKR, da de ikke sprekker så lett. Jeg syntes dog prisen er høy. Denne skal du ha ned 25%.
Hvilken timepris du får for jobben er ikke godt å si, men det er vel ikke spørsmålet heller. At du vil legge ut mindre penger er helt sikkert.
Og om du vet hvordan den skal se ut vil vi på forumet kunne bidra med forslag osv. Jeg er maskiningeniør og har bygd et 30-tall vogner, så noe erfaring har jeg.
Hva har du tillgang til av stor borrmaskin, svarv osv?
OH

Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121159 visst måste det gå att göra billigare... men I mitt fall så är det just det som Cat554 nämner, å det är borrmaskin/svarv/fräs mm som saknas, för ska man anlita ngon som gör dom jobben så drar slantarna lätt iväg...

järnskrot finns på skroten, för man kan hitta mkt fint där till tex grind osv som inte kräver samma hållfastighet som själva ramen bla...

jag funderar förvisso på det där me miniskotar bygge, men principen är ju den samma fast en aning mindre, å det som avskräcker mest är väl det att köpa in hjul å axlar för 15´utan att veta om man ens får grejjerna att fungera...

Sen äre väl så att det är lite skoj att göra själv, även om man i princip kan kopiera en befintlig vagn...

Användarvisningsbild

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

molnia  
#121189 Jag hittade stenas prislista från i år. http://www.stenastal.se/PageFiles/6725/ ... 110302.pdf
där stod det 21,55kr/kg

Jag är som ni förstår inte metallarbetare och räknar där med inte att svetsa helt själv. Dock hoppas jag att en släkting kan vara behjälplig. Saknar dom flesta viktiga maskinerna för ett sådant här jobb. Pelarborr, svarv,fräs. Dock kan jag kanske få mindre detaljer fixade på industrin jag är på och jobbar.
Men skulle gärna lägga pengar på en begagnad pelarborr utan att ge sig på ett arbete av detta slag för det saknar jag ständigt.
Jag saknar utbildning inom metallarbete, är utbildad snickare men har ett stort intresse för att klura ut konstruktioner och bygga saker även annat matreal än trä.
Detta arbete ligger långt fram i tiden då det finns många andra saker hemma som är viktigare.
men tills den dagen går det att fundera kring om det är rimligt eller inte om man ska köpa en vagn som ersätter den vi har nu.

En detalj jag är lite fundersam kring, jag vill inte ha en vagn som är bredare än 2,2 m då traktorn vi har är 2,15. Så kanske jag får frångå tanken om 500 hjul och köra 400 eller går det att göra ramen något smalare mellan hjulen utan att den blir för tippvänlig? kanske vattenfyllning kan vara en lösning ifall det visar sig vara så?
Vagnen vi har idag är en patu 8ton. jag vill ha mer markfrigång än på den då stödbenen och centrumbalken, ibland tar i berghällar och stenar.
Något som Weimer har då dragstången lutar ner mot traktorns drag fast jag tänkte en annan placering av ramstyrningens axel längre bak..
weimer 12 ton

   TS
Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

ulfgustav  
#121193 Enklast och biligast är nog att du modifierar den vagn som du redan har.
Patus´s 8 tons vagn är bra, men vill du mosifiera denna så blir det inte så stora pengar, då kan du köpa tjänsten hos den lokala verkstan

Användarvisningsbild

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

molnia  
#121243 Patus 8tonsvagn(jag tror att det är 8ton vi har, märket är bortnött) Duger säkert om man bara kör lite ved och mindre avverkninger. Men för oss verkar den inte hålla. I tråden Villken griplastarvagn är sämst på sida 4 har jag berättat om våran vagn med bilder och text. Då vet ni lite vad jag jämför med..

   TS
Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

moonboots  
#121247 Ja har byggt min egna griplastarvagn till traktorn, men då hade jag boggin från en gammal göselspridare.
nu med jag är nästan hellt klar inser jag att de inte blivit så jätte billigt + de har tagit mycket mer tid än jag räkna med från början.

Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121250
moonboots skrev:Ja har byggt min egna griplastarvagn till traktorn, men då hade jag boggin från en gammal göselspridare.
nu med jag är nästan hellt klar inser jag att de inte blivit så jätte billigt + de har tagit mycket mer tid än jag räkna med från början.


Jag har en ca 20år gammal 10tons KMA huggarvagn med 400 hjul. Den kanske är värd 30.000kr.
Den är mycket kraftigt byggd och jag skulle välja den före ett hemmabygge alla dar i veckan.
Bygger man en egen vagn så gör man det för att det är kul, inte för att det är billigt.

Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

joswe  
#121253 Köp en bakände från en minibrunett så har du en stadig vagn med drift och så får du bygga lite själv också. Drag och kranpelare . Du får valja vilken kran du vill med

Användarvisningsbild

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

molnia  
#121296
Zalman skrev:Jag har en ca 20år gammal 10tons KMA huggarvagn med 400 hjul. Den kanske är värd 30.000kr.
Den är mycket kraftigt byggd och jag skulle välja den före ett hemmabygge alla dar i veckan.
Bygger man en egen vagn så gör man det för att det är kul, inte för att det är billigt.


Ja du Zalman det ligger nog något i det du säger. blir nog inte många kronor över och det blir jättemycket arbete dock får man vagnen som man önskade och hade lite kul under tiden. Även om man jämför med en ny 11tons vagn.

hm hur bred är en minibrunett? är dom omkring 2,2 m eller är den inte lite bredare med 500hjul?

   TS
Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121298 brunetten är väl, 250cm me 500 hjul å 260cm me 600hjul... Eller iaf så va min 678 260cm bred...

Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121436 Jag ligger i startgroparna och ska bygga ett vagn. Håller på att lura på konstruktionen av boggilådorna innan jag börjar.

Nu har jag fördelen att jobba på mekanisk verkstad där jag har tillgång till alla maskiner jag kan tänkas behöva. + att jag får nyttja dom efter arbetstid och helger.

Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

Cat554  
#121461
roten skrev:Jag ligger i startgroparna och ska bygga ett vagn. Håller på att lura på konstruktionen av boggilådorna innan jag börjar. Här är min byggtråd.

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

Nu har jag fördelen att jobba på mekanisk verkstad där jag har tillgång till alla maskiner jag kan tänkas behöva. + att jag får nyttja dom efter arbetstid och helger.

Passer det å fortsette med din konstruksjon her, eller er det en avsporing av tråden?
OH

Användarvisningsbild

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

molnia  
#121467 okej
jag har inget emot att fortsätta i det forumet, är redan medlem och har ändå funderat på att starta samma tråd där.

   TS
Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

Cat554  
#121469 Jeg har kommet til, -da med et 30-talls vogner, at skogsboggien skal ha 15% mere vekt på bakre hjul, altså 15% lengere arm fram til framhjul enn bak til bakhjul. På dumperhengerne bruker jeg 10%. Monter både midtlagring og akseltapper nedtil underkanten av boggiarmen. Jeg bruker 250 mm lengde på lagringen, 70 mm bolt av kolvstang og valsede bronseforinger med smørelommer i lagerhuset. Smøring midt i huset. Om du bruker bronseforinger med flens kan du brosje huset rakt igjennom etter sveisingen. Jeg bruker hulprofil 200x120x10 til boggiarm, dreier lagerhuset 100 mm utvendig (100-2). Innvendig må det da være 74,5, da det skal være 75 ferdig og kryper 0,8 mm urundt i sveisingen. Det blir altså ca 74,9-73,9 i oval. Over- og undersiden på profilen har ikke kraft til å holde igjen sveiskrympen. Brosje så hullet rundt, til foringen passer.
Den boggien vil gå i arv etter deg!
OH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).