Traktorer och processorer

Valtra A72, montera smal stol?

52 inlägg 41006 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra A72, montera smal stol?

botte  
#118333 Jag har en Valtra A72 med skogshytt och det är ju inte så bra plats för fötterna när man vänder sig bakåt. Det finns visst en Grammerstol som är smalare och har smalare pelare för bättre fotutrymme. Är det någon på forumet som har erfarenhet av den? Ger den samma sittkomfort som standardstolen? Är det värt att investera i en sådan?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Rolfo  
#121134 oi, og jeg som just har bestilt en A72 med skogshytte. Håper det blir plass til begge føtterne :)

Användarvisningsbild

Re: Valtra A72, montera smal stol?

stegmaster  
#121137
Rolfo skrev:oi, og jeg som just har bestilt en A72 med skogshytte. Håper det blir plass til begge føtterne :)

Det blir det nok, men faktisk så er hytta i A serien trangere enn gamle 65 serien ifølge dem som har prøvd begge. :surp: (om det nå fremdeles er samme hytta på de nyeste modellene av A serien?)
Nå er jo ikke hytta i en 665 heller stor, men det er ingen problem og kjøre flere timer med tømmerhenger.
Det eneste en smalere stol kan hjelpe til med, må være og gjøre det enklere når en skal snu sete, for når en vel er kommet rundt(bakvendt), så kommer ikke føttene i kontakt med sete.
For litt kronglete er det og sitte på sete og snu rundt, med store skogsstøvler.

Det som er viktig er og plassere betjeningen riktig, så en avlaster armene.
Selv hviler jeg albuene på lårene når jeg betjener kranen og da er det mye lettere og få til rolige og myke bevegelser i krana.

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Rolfo  
#121185 Fine råd, forstås..

Hvordan henger du opp kontrollventilene til krana?

Användarvisningsbild

Re: Valtra A72, montera smal stol?

stegmaster  
#121260
Rolfo skrev:Fine råd, forstås..

Hvordan henger du opp kontrollventilene til krana?

Har skrudd fast et jern (i bakveggen), med en firkant Hann/Hunn del.
Vil ikke ha det for fastskrudd, då det må kunne tas av/på fort.(bruker traktor også til snømåking).
Vet ikke om det syns, men prøver med et bilde.

DSC00083 (2112 x 1584).jpg

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Rolfo  
#121284
stegmaster skrev:
Rolfo skrev:Fine råd, forstås..

Hvordan henger du opp kontrollventilene til krana?

Har skrudd fast et jern (i bakveggen), med en firkant Hann/Hunn del.
Vil ikke ha det for fastskrudd, då det må kunne tas av/på fort.(bruker traktor også til snømåking).
Vet ikke om det syns, men prøver med et bilde.

DSC00083 (2112 x 1584).jpg


Javisst, det så jo bra ut. Det er altså meningen at ventilene skal inn i hytten. Jeg har alltid hatt bakvinduet åpent på 365'en og dratt ventilene til meg på et 4-kant rør glidesystem.. Da må jeg sette hull i veggen under vinduet på nytraktoren, hmmm :???:

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

botte  
#121294 Jag har satt på bakrutekil på traktorn så mitt ventilpaket sitter inte så långt in i hytten. Jag har gjort ett fäste av fyrkantjärn som sitter i två av hålen till trepunktslyftens övre fäste. Under ventilpaketet sitter ett klenare fyrkantjärn som jag sticker ner i fästjärnet. När jag hänger dit spakarna sätter jag i den nedre bulten i toppstångsfästet och sticker i ventilpaketet på fästjärnet med fästjärnet i horisontellt läge. Sedan öppnar jag bakrutan och vrider upp paketet in i hytten och sätter i den övre bulten så är allt klart.
Jag tycker att detta fungerar utmärkt trots det tunga ventilpaketet. Det enda jag har besvär med är fötterna tar i när jag skall vrida runt stolen.

IMG_0776-1.jpg

IMG_0777-1.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

joswe  
#121297 Jag tror att det är grammers stol dom sålt på lantmännen som är en smalare modell med kompressor till ett bra pris. Om man monterar den och kknäcker fram o back framåt 5-10 cm så snurrar man runt mycket enkelt och sitter ganska med.
Rekomenderas.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A72, montera smal stol?

stegmaster  
#121368
Rolfo skrev:Javisst, det så jo bra ut. Det er altså meningen at ventilene skal inn i hytten. Jeg har alltid hatt bakvinduet åpent på 365'en og dratt ventilene til meg på et 4-kant rør glidesystem.. Da må jeg sette hull i veggen under vinduet på nytraktoren, hmmm :???:


Det er nettopp det som er fint og få ventilene inn i hytten, så en kan ha bakruta lukket (mindre støy og godt og varmt/tørt på kalde/våte dager).
Du behøver ikke lage hull, den kommer med en ferdig luke med 5 skruer(en luke som er beregnet til dette), så du tar bare denne bort og setter ventilen inn.
Du ser denne luka på bilde av "botte" over, den er med på bilde da han har laget en egen "kile", og hengt ventilene på utsida av traktoren.
Jeg tok ventilen helt inn i hytta for jeg synes det gir best sittestilling ved betjening.

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Rolfo  
#121379
stegmaster skrev:
Rolfo skrev:Javisst, det så jo bra ut. Det er altså meningen at ventilene skal inn i hytten. Jeg har alltid hatt bakvinduet åpent på 365'en og dratt ventilene til meg på et 4-kant rør glidesystem.. Da må jeg sette hull i veggen under vinduet på nytraktoren, hmmm :???:


Det er nettopp det som er fint og få ventilene inn i hytten, så en kan ha bakruta lukket (mindre støy og godt og varmt/tørt på kalde/våte dager).
Du behøver ikke lage hull, den kommer med en ferdig luke med 5 skruer(en luke som er beregnet til dette), så du tar bare denne bort og setter ventilen inn.
Du ser denne luka på bilde av "botte" over, den er med på bilde da han har laget en egen "kile", og hengt ventilene på utsida av traktoren.
Jeg tok ventilen helt inn i hytta for jeg synes det gir best sittestilling ved betjening.


Javisst, nå ser jeg luken. Og kilen er vel tillverket lokalt? Ser også på "tillvalgsopsjonen" til valtra A-serien at man kan velge "feste for redskapsventil". Noen som vet hva det er for noe eller hur det ser ut?

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Gäddviken  
#123558 Jag har en A75 med skogshytt , kompaktluftstol och bakrutekil .samma kil som botte har, jag har även gjort samma fäste för reglage det fungerar förträffligt , luftstolen behövs när man snott runt då är det bekvämare med högre stol , pga golvnivån är olika fram o bak , där drog jag fram en trycknapp bredvid hydraureglage då kan jag höja stolen när jag har snott runt.
Allt är köpt hos lantmännen i U-hamn/Jönköping.Är botte måhända från dessa trakter?
Stegmaster har rätt med luckan under rutan men det blir nog för trångt i A-hytten. kilen är bra det kan nog även en lokal plåtslagare knäcka till en åxå.

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

botte  
#123608 Gäddviken, har du jämfört din stol med en standardstol? Är det stor skillnad?
Nej Botte är inte från dina trakter utan jag är bohusläning och bor så nära England man kan komma i detta land.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Gäddviken  
#123698 Nej återförsäjaren byter/bytte på fabriksnya traktorer . Djupet på sitsen är 40 cm bredden 45 cm och det står Grammer på den.
Om jag har den i fram/bakläge så att den kommer förbi ratten i uppfällt läge blir det ca 25 cm mellan stol och vä. hyttvägg hade inte ratten varit i vägen , skulle man kunnat ha den minst 5 cm till i bakläge och fått mer plats. Men jag vill inte hålla på o trixa med massa saker i onödan . Se även tråd "Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie" för ca ett år sedan diskuterades det stolar då med.
Vad är det för ett litet trevligt reglage som ser ut att sitta på höger sida med armstöd på din traktor?

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

botte  
#123704 OK, jag får fundera på om jag skall kosta på mig en ny stol. Det du ser på bilden är joysticken till lastaren som sitter på vänster armstöd på stolen. Jag var lite fundersam på om jag skulle kunna hantera den med vänster hand, men det har gått bra att vänja sig. Det är smidigare att ha den där än att hantera växelspakar med knappkoppling och lastaren med höger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Gäddviken  
#123750 Aha! Förstår, jo skogshytten har ju framobakspaken på högersidan. Själv hade jag tänkt att sätta en vippa till min planerade spakstyrning i dom "trakterna"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).