Traktorn i skogen

MF Kubik 165 Reservdel

39 inlägg 29867 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MF Kubik 165 Reservdel

Tikkas  
#109721 Hej
Är ny på detta forum så jag tror jag skrev i fel.
Men iallafall så har jag en Kubik 165 som jag söker en framaxel till eller egentligen hela packetet.
Det har gjort sitt efter många års slit och många svetsningar :smile:
Är det någon som vet var man kan få tag i delar till denna maskin.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Torleif  
#109769 Är det en vanlig Massey-Ferguson 165 framaxel eller någon förstärkt modell som blev monterad då de byggde om standardtraktorerna till Kubik skogstraktorer?


Om det är en standardaxel borde det vara enkelt. Massey-Ferguson 165 och 168 borde båda ha samma framaxel så det borde gå att hitta en standardframaxel begagnad på någon traktorskrot. MF65 har en något annorlunda framaxel.

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Tikkas  
#109810 Tack för svaret.
Det är nog den förstärkta modellen. Pratade med Farsan som har haft denna sen den var ny.
Han säger att den heter 165 HD (Havy Duty) men detta tror jag inte stämmer.
Jag ska försöka ta ett kort i helgen och lägga in här.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109859 Den ska enligt specifikation ha förstärkt framvagn. Troligtvis är det samma framaxel på industritraktorerna.

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

sveje  
#110056 Hejsan!
Du ser enklast om du har HD-axel genom att den har tre bultar som håller ihop delarna på varje sida. Standard-axeln har bara två bultar/sida.
Hittar du ingen begagnad axel så finns det nya på http://www.agrilineproducts.com/partsca ... mf165.html.
Jag har själv en kubik, kul att det finns fler som håller dem vid liv!

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110117 Vore kul om ni la upp lite bilder på era kubiker. Själv har jag en Robur.

Användarvisningsbild

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Gustav-vasa  
#110124 Har själv en Robur l , kallades dom Robur Kubik med? Jag har haft min i 28 år nu. Vet inte vilken årsmodell det är heller.Är det nån som vet hur man tar reda på det?

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Tikkas  
#110220 Det verkar finnas fler med denna maskin i sin ägo, kul!!
Ska se om jag hittar någon beg axel annars får det väl bli en ny. Tack för hjälpen med hemsidan också!
Det är den förstärkta modellen iaf för den har 3 bultar på varje sida.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110223
Gustav-vasa skrev:Har själv en Robur l , kallades dom Robur Kubik med? Jag har haft min i 28 år nu. Vet inte vilken årsmodell det är heller.Är det nån som vet hur man tar reda på det?


Robur är en 3/4 bandare utan framvagn och Kubik är en 1/2 bandare med framvagn. Sitter det någon skylt med chassinummer på den? Det kan också sitta en skylt på kranfoten när själva kranen är tillverkad om det är en Cranabkran men på din är det troligtvis en HIAB kran. Det kan också gå att se på motornumret när själva grundtraktorn är tillverkad. Robur I är bygd på MF65 och är alltså en -64 om det inte är en tidigare provserie. Robur II kom -65 och är bygd på MF165. Robur III kom -68 och är en uppdaterad II:a med bla nytt utseende, plant golv, iMF Industrigul mot tidigare MF röda, något kraftigare band med nya bandlås, dörr på baksidan m.m. Robur har funnits med några olika kranar som HIAB, Cranab 600, 3000 och 4000. Olika vagnar har också förekommit tex Rossön 10t och 12t, hägglund m.m.

Är din Robur i bra skick? Vad är det för vagn och kran? Har du några bilder?
jag är intresserad av literatur som instruktionsbok m.m. till både Robur och Kubik så om ni har något ni kan scanna in så vore det kul. Jag har själv en instruktionsbok till Robur III som jag kan dela med mej av.

Användarvisningsbild

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110499
Emil N skrev: Jag har själv en instruktionsbok till Robur III som jag kan dela med mej av.


Skulle vara kul om denna lades upp i forumets skogsbibliotek.

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

MF 203 skotare  
#121312 Hej på er
Jag sitter och läser i detta forum för första ggr . Ser till min lycka att ni pratar MF.

Jag har själv en MF 203 skotare den är en prototypmaskin byggd i 3 ex troligen den enda nu körbara.

Den byggdes i Hällsäter Hudiksvall 1963 på en MF 203 det satt 3 olika kranar på dessa maskiner men chassina var lika.

Jag ska se om jag kan lägga med en bild.

Mvh TM

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121362 Ja lägg in några bilder. Är det en halvbandare? Det finns en på fordsonforumet som har en 203 halvbandare.

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

MF 203 skotare  
#121367 Ja det har varit halvband, dvs banden saknas, och den har alltid varit gul, den info jag har är från en som var med och byggde dem. TM

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121371 Det låter som om det kan vara en liknande som den jag nämnde tidigare. Hans hade också haft halvband. Han saknade också lite delar från ena sidan av stödhjulsarmarna.

Vad har du för kran på den?

Några bilder på den hade varit mycket intressant.

Bilder från er andra med ANA-MF maskiner skulle vara kul. Här är en bild på vinterns avverkning.

Bild

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

MF 203 skotare  
#121518 Hej igen
Nej så där ser inte min ut, på denna bild är det väl en Robur med Vindelkran.

Jag har en Hiab med sticka och stickcylinder från en styckegodskran med manuellt utskjut.
Bommen är rak har inte sett något liknader förut, min kran är vidare runtomsvängande med kuggkrans och hydraulmotor.

Och som jag sa min är en prototyp som var förebild till dessa maskiner. De 3 MF 203 som byggdes hade alla olika kranar.
Och min ska vara störst enl min källa.
Vidare var det en midja som drag, infäst i trumpeterna, och min ska ha haft en 10 T Rossövagn, vagnen saknas och frontspelet.

Förre ägaren monterade en frontlastare som bara var punktsvetsad när jag köpte Traktorn.

Jag ska ta bilder och lägga in. En fråga bara hur går det till att lägga in bilder?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).