Verkstan

Lista över verktyg eller inte

65 inlägg 30622 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lista över verktyg eller inte

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120427
totte skrev:Borrstativ:
Anordning för att spänna fast handhållen borrmaskin. Gör det möjligt att borra snett med mycket mindre ansträngning. Ingick förr ofta i ...

... tillbehörssats: Låda med anordningar som utökar borrmaskinens användningsområde till att vara oduglig till många olika saker. Numera ovanlig utom i äldre hobyisters skrotlådor.

Hm, ibland tror jag ni behagar skoja till det.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Lista över verktyg eller inte

totte  
#120448 Det händer när det behagar.

Avatar Fallback

Re: Lista över verktyg eller inte

Robertberg  
#120486 Det behagar när det händer.

Användarvisningsbild

Re: Lista över verktyg eller inte

Kjell S  
#120499 Man får inte heller glömma att det ALLTID tar dubbla tiden bara för att man lagt
verktyget på "ett bra ställe" - igår... Lögn i h-e att komma på´et idag bara...

Användarvisningsbild

Re: Lista över verktyg eller inte

totte  
#120507
Kjell S skrev:Man får inte heller glömma att det ALLTID tar dubbla tiden bara för att man lagt
verktyget på "ett bra ställe" - igår... Lögn i h-e att komma på´et idag bara...


Stämmer precis! Värst är egentligen när man har hängt upp det där det skall hänga och hittar det där efter att ha rotat runt på arbetsbänkar och andra platser i tio minuter. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Lista över verktyg eller inte

Kjell S  
#120519 Ja, för dit orkar man ju aldrig masa sig..
"- Inte va ja väl så dum att hänga tillbaka den, när jag ska använda den imorrn igen."

Användarvisningsbild

Re: Lista över verktyg eller inte

totte  
#120523 =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Lista över verktyg eller inte

halvproffs  
#120524 Tur att det finns silvertejp 8) Ersätter t.o.m plåster om ni nu skulle råka slinta med någon an dessa saker :grin: .

Avatar Fallback

Re: Lista över verktyg eller inte

åberg  
#120950
Röjkvist skrev:Domkraft
Hydraulisk garage- Används för att höja/sänka fordon, finns i två utföranden, en för låg och en för hög.

Finns ett uförande till, den variant som är lagom hög men som läcker. :x :lol:

Bra lista för övrigt, bara att skriva ut och bocka för vilka verktyg man har och vilka man behöver.

Användarvisningsbild

Re: Lista över verktyg eller inte

Kjell S  
#120955 Domkraften.. :lol: :lol: :lol: :lol:
Stämmer helt, jag har också en så´n... Det vart billigare att höja bilen! ( Skulle ändå göras..)

För skapande av blodblåsor är polygripen ett givet verktyg!
Har gått över till smidiga rörtänger.. varav en är nedslipad till blocknyckels tjocklek.

Håller med om förgående ang. verktygsparken + att man här kan lära sig mer om vilka man ska undika!

Själv har jag ett krokigt spett sedan många år.. så nu kan jag inte spetta stolphål med ett rakt!

Användarvisningsbild

Re: Lista över verktyg eller inte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120995 Snickarhammare: ursprungligen ett verktyg för att slå in spik i trä, men används numera mest för att kröka halvt islagna spikar och att krossa tummar på användaren.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lista över verktyg eller inte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120997
Kjell S skrev:Själv har jag ett krokigt spett sedan många år.. så nu kan jag inte spetta stolphål med ett rakt!


Ja men då får du väl använda spettet till spettekaka?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lista över verktyg eller inte

totte  
#121025 Spärrskaft: Används för att dra hylsnycklar i trånga utrymmen. Vanligen inställt för att dra åt andra hållet. Alltid inställt så om spärrknappen inte går att komma åt utan att först lirka ut den ur det trånga utrymmet. .

Dremel: Maskin som är för liten för alla jobb utom de som den är för stor för.

Användarvisningsbild

Re: Lista över verktyg eller inte

Kjell S  
#121034
Niking skrev:
Kjell S skrev:Själv har jag ett krokigt spett sedan många år.. så nu kan jag inte spetta stolphål med ett rakt!


Ja men då får du väl använda spettet till spettekaka?
/Niklas



Det raka ja..
Sen är man ju med i spetteligan...
En dag ska vi samlas o baxa ner skåne till polska bukten, där det passar precis!

Användarvisningsbild

Re: Lista över verktyg eller inte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121059
totte skrev:Dremel: Maskin som är för liten för alla jobb utom de som den är för stor för.


Dessutom får maskinens höga rotationshastighet användaren att ofta känna sig som en drummel.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).