Gallring

Öppna upp eller inte

3 inlägg 2595 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Öppna upp eller inte

moraggarn  
#121055 Har en "liten plätt" med gran på ca 1ha som är runt 20år gammal. Den är helt orörd fram tills idag då jag började rota lite. Det jag undrar över är följande: Många av granarna är cirka 15-20 cm i diameter. Alla dessa "större" hade jag tänkt spara då de står med ett mellanrum av ca 3m en del något tätare men där plockar jag nån har jag tänkt. Är det rätt att göra så? De granar som jag lämnar kvar, kan man "kvista" av dom en bit ut från stammen för att på så vis öppna upp och få in lite ljus och yta eller är det helt fel? Vad är normalt att göra i ett fall som detta, där det planterades för omkring 20 år sedan och sen fått stå orört? Vad är normalt avstånd mellan träden? Det som jag i första läget tänkt göra är ju att få bort allt "vildvuxet" som står överallt,mest smått kanske en och annan vedpinne,så att man kan röra sig fritt på området för just nu är det riktigt tätt



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Öppna upp eller inte

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121062 Du tänker alldeles rätt bortsett ifrån att du ska akta dig för att kvista granarna på det sätt du beskriver. Det är att be om rötangrepp.

Användarvisningsbild

Re: Öppna upp eller inte

Skogshuggarninorr35  
#121066 Det är bättre att börja med dom som är undertryckta och gallra bort dom än att kvista på dom som ska stå kvar.
För det är som skogsola säger det är att be om rötproblem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).