Avverkning (slutavverkning)

Ersättning för Grot

11 inlägg 8215 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ersättning för Grot

carl-axel.petersson  
#116350 Vi har för första gången tagit tillvara, dvs sålt grot.
Därmed är vår kunskap dålig.
Vi blev positiv förvånade hur mycket det blev i volym och lite frågande om priset vi erhöll...
Ni som har erfarenhet, har ni några nyckeltal?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Ersättning för Grot

Blekingen  
#118770 Jag sålde också grot för första gången, nu i vinter. Men jag blev istället positivt överaskad när jag fick avräkningen.
Jag hade visserligen inga förväntningar alls, utan gjorde det för att det skulle gå lättare att plantera.
Fick 112kr M3. Blev ca 40 000, sedan försvann 24 000 för skotning och flisning.

Avatar Fallback

Re: Ersättning för Grot

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120899 Berätta gärna hur inmätningen skedde, om det var betalt i kubik eller per megawatt, förtjänst per hektar och om ni har någon uppfattning om hur stor ersättningen blir per trave.

Avatar Fallback

Re: Ersättning för Grot

skogerik  
#126005 För GROT från en normal avverkning ska du i netto ha minst 70 spänn (m3s)... ca 30% av virkesvolymen brukar det bli vid granavverkningar. Hugger du 1000 fub gran så blir det ca 300 m3s grot, vilken i pengar ger ca 20-25000 i netto. Betalar stor del av återbeskogningen.

Avatar Fallback

Re: Ersättning för Grot

Tosca  
#126010 Vad jag har förstått så skiljer priset på grot mellan olika regioner, där de högsta priserna återfinns i mälardalsregionen.
Hur mycket det skiljer har jag däremot inte koll på.

Blekingen har fått en förhållandevis låg skot- och flisningskostnad, i mälardalen gissar jag på att den hade hamnat på omkring 26000, plus flyttkostnader.

Avatar Fallback

Re: Ersättning för Grot

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126482 kan det verkligen vara bra att rensa ut det som ska bli framtidens gödsel

Avatar Fallback

Re: Ersättning för Grot

skogerik  
#126490 80% av näringsämnena sitter i grönmassan, dvs barren. Låter man riset barra av på hygget är det inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning för Grot

Vedproducent  
#126544
skogerik skrev:80% av näringsämnena sitter i grönmassan, dvs barren. Låter man riset barra av på hygget är det inga problem.


Det är förvisso sant att mycket av näringsämnena finns i barren. Problemet är att väldigt mycket barr ändå följer med ut även när det är avbarrat. De lägger sig inte utspritt på marken som man skulle önska utan följer till stor del med ut i rishögarna. Så visst blir det en bonitetssänkning motsvarande 2-3 års tillväxt under en omloppstid.

Avatar Fallback

Re: Ersättning för Grot

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127240 vem säger 80% industrin. i en naturlig process förmultnar ju allt
nej,jag tror marken blir utarmad. det är som en bonde som skördar
och aldrig gödslar.

Avatar Fallback

Re: Ersättning för Grot

PETER.ERIKSSON24  
#132632 Dom har precis varit hos oss o lagt upp groten skall flisas nästa år,, 3hek yta där det varit granskog!
Tänkte kolla vad det kan ge + eller minus efter grotning-markberedning..

averkningen gav ca1900kubik!

Avatar Fallback

Re: Ersättning för Grot

Jamax  
#132646
skogerik skrev:För GROT från en normal avverkning ska du i netto ha minst 70 spänn (m3s)... ca 30% av virkesvolymen brukar det bli vid granavverkningar. Hugger du 1000 fub gran så blir det ca 300 m3s grot, vilken i pengar ger ca 20-25000 i netto. Betalar stor del av återbeskogningen.


Det låter som bra betalt! Har du fått det och i så fall vem köpte det?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).