tis 01 mar 2011, 10:57#120846
Jag resonerar så här:
- Moms är ett eget kapitel. Du lägger på moms på alla fakturor och drar av momsen på alla utgifter du har mellanskillnaden ska in på skattekontot. Själv betalar jag in moms varje månad även om jag har "årsmoms".
- Lön är samma sak som vinsten i firman, dvs inkomster minus utgifter. På detta ska man betala egenavgifter och kommunal skatt (över ca 25000 kr/ mån är det även 20% statlig skatt). Egenavgiften är avdragsgill, men det avdraget ska du inte göra själv utan det gör Skatteverket åt dig i när du har deklarerat. En bra tumregel är att betala lika mycket till ditt skattekonto som du själv tar ut i lön så är du på säkra sidan.
- Har du firmans adress hemma så är alla resor utanför garaget = arbetsresor och då kan du ta ut 18:50 / mil i skattefri reseersättning, detta gäller från första milen på årets första arbetsdag. Själv sparar jag hälften av reseersättningen så jag har en grundplåt till nästa bilinköp. Glöm inte att gå in på Statoil och hämta en "Bildagbok" där du noterar resorna för varje dag och spara sedan boken i din bokföringspärm.
- Investera i ett enkelt bokföringsprogram. Jag använder "Visma Enskild Firma" och det funkar bra för mig. En del banker har bokföring som ett tillval till internetbanken. Excel är inte godkänt att bokföra i eftersom man måste kunna se ändringar i bokföringen. Bokföra på papper med blyerts är heller inte godkänt, bläckpenna ska det vara...