Öppna kategorin

Angående F-skatt och moms + skatter.

11 inlägg 8237 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Angående F-skatt och moms + skatter.

Jakob_Patring  
#120729 Jag har nu skickat in en ansökan om F-skatt som enskild näringsidkare. Mina tjänster blir uthyrning som maskinförare och underröjare. Timpenningen blir 250 kr. Frågan är denna, med risk för att bli senilförklarad. :oops:

Så långt har jag förstått att man ska betala moms till staten, som ligger på 25%. Utöver det ska man betala skatt. Där kommer frågetecknet. I informationsbladet står det att man ska lägga ihop den kommunala skattesatsen och egenavgiften. I Sala kommun ligger den på ca 34% och egenavgiften är 29,71% (Eller 30% rakt av). 34% + 30% blir 64% skatt som jag ska betala till staten av den ersättning jag får för mina tjänster/varor. Har jag tolkat det hela fel eller är det korrekt?

Visserligen är ansökan inlämnad och jag får höra från skatteverket om det har blivit fel någonstans, men det är trivsammare och enklare att fråga personer på ens egna nivå och slippa det totalt obegripliga fackspråket.

Tack på förhand!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Angående F-skatt och moms + skatter.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120735 Ta kontakt med nån bokföringsfirma i trakten så de kan berätta hur de vill ha dina papper och hur ofta.
Det lär bli en del funderingar efter vägen så det är lika att ha nån att snacka med, som dessutom ser dina siffror.
Gå lite lågt med F-skatten och betala in mer sen när du ser hur året gick.

Användarvisningsbild

Re: Angående F-skatt och moms + skatter.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120737
Jakob_Patring skrev:Så långt har jag förstått att man ska betala moms till staten, som ligger på 25%. Utöver det ska man betala skatt. Där kommer frågetecknet. I informationsbladet står det att man ska lägga ihop den kommunala skattesatsen och egenavgiften. I Sala kommun ligger den på ca 34% och egenavgiften är 29,71% (Eller 30% rakt av). 34% + 30% blir 64% skatt som jag ska betala till staten av den ersättning jag får för mina tjänster/varor. Har jag tolkat det hela fel eller är det korrekt?


Hur mycket du ska betala per månad räknar skatteverket ut åt dig när du lämnar in din preliminära självdeklaration. Den finns på nätet och den kan du lämna in så många gånger som du behöver. Håller helt med "slurfi" om att lägg dig lite lågt i början till du ser hur det går, sen kan du göra en ny självdeklaration och betala in mer. En detalj, men nog så viktigt, när du räknar på hur mycket du ska betala så är skatten+egenavgiften på din vinst, inte på dina intäkter. Det är skillnad det.

Användarvisningsbild

Re: Angående F-skatt och moms + skatter.

Kjell S  
#120740 Det stämmer nog rätt så bra, brukar räkna 65/35 så vet man ungefär vad det hamnar på. Det gäller lön.
Företagsbeskattningen 30% rakt av, som du skrev. Det är vad du betalar i skatt på pengar till inköp o drift.
Håller man det här - får man tillbaka på skatten då alla avdrag är gjorda.

Det jag tycker är sämst är att skattemyndigheten varje år räkna upp dina inkomster med ca 10%,
vilka mer än politiker o alla deras svågrar har den utveckligen?

Användarvisningsbild

Re: Angående F-skatt och moms + skatter.

skogsjan695xl  
#120791 Det totala man betalar har jag för mig hamnar runt 64-65% av det du får in.
Säg då att du tar 100kr/tim + moms alltså 125 med moms. Då betalar du 64-65% av de 125 kr till skatteverket, det är både för moms och f-skatt.

Användarvisningsbild

Re: Angående F-skatt och moms + skatter.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120836 Varför skriver ni att det är 64-65% av intäkten. Du betalar ju bara skatt på vinsten, inte intäkten, eller hur resonerar ni?

Avatar Fallback

Re: Angående F-skatt och moms + skatter.

Bengt.Svensson  
#120846 Jag resonerar så här:

- Moms är ett eget kapitel. Du lägger på moms på alla fakturor och drar av momsen på alla utgifter du har mellanskillnaden ska in på skattekontot. Själv betalar jag in moms varje månad även om jag har "årsmoms".

- Lön är samma sak som vinsten i firman, dvs inkomster minus utgifter. På detta ska man betala egenavgifter och kommunal skatt (över ca 25000 kr/ mån är det även 20% statlig skatt). Egenavgiften är avdragsgill, men det avdraget ska du inte göra själv utan det gör Skatteverket åt dig i när du har deklarerat. En bra tumregel är att betala lika mycket till ditt skattekonto som du själv tar ut i lön så är du på säkra sidan.

- Har du firmans adress hemma så är alla resor utanför garaget = arbetsresor och då kan du ta ut 18:50 / mil i skattefri reseersättning, detta gäller från första milen på årets första arbetsdag. Själv sparar jag hälften av reseersättningen så jag har en grundplåt till nästa bilinköp. Glöm inte att gå in på Statoil och hämta en "Bildagbok" där du noterar resorna för varje dag och spara sedan boken i din bokföringspärm.

- Investera i ett enkelt bokföringsprogram. Jag använder "Visma Enskild Firma" och det funkar bra för mig. En del banker har bokföring som ett tillval till internetbanken. Excel är inte godkänt att bokföra i eftersom man måste kunna se ändringar i bokföringen. Bokföra på papper med blyerts är heller inte godkänt, bläckpenna ska det vara...:)

Användarvisningsbild

Re: Angående F-skatt och moms + skatter.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120876 I en enskild firma så vet man ju inte vinsten=årslönen förrän 31 december, så det är väl ingen stress att betala nån skatt?
Förutom F-skatten som ska in varje månad.

Användarvisningsbild

Re: Angående F-skatt och moms + skatter.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120879
Slurfi skrev:I en enskild firma så vet man ju inte vinsten=årslönen förrän 31 december, så det är väl ingen stress att betala nån skatt?
Förutom F-skatten som ska in varje månad.


Nej, men det är ju just det, eventuellt, som är min poäng. Man ska vara noga när man gör sin preliminära självdeklaration som bestämmer F-skatten=löneskatten så att man verkligen får med alla beräknade utgifter. Då räknas skatten ut på det beräknade överskottet=vinsten. Går man på med enbart intäkten så får du ju en alldeles för hög skatt och måste vänta tills december året därpå före du får tillbaka dem.

Så har jag tänkt och gjort så här lång i varje fall. Har gått bra. Får i och för sig göra ett par deklarationer under året då jag alltid lägger mig lite lågt i början av året tills man bättre ser hur det hela "bär iväg". Däremot är det nog klokt att lägga undan lite på sidan utifall att, men inte på skatteverkets skattekonto. Då finns det bättre ställen att spara sin "skattebuffert" på.

Användarvisningsbild

Re: Angående F-skatt och moms + skatter.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120883 Jo det håller jag med om, man ska lägga undan så man har råd med skatten, den lär ju komma iaf.
Men det är ju inget man kan veta i förväg, efter några år kanske man får lite feeling för det.

Avatar Fallback

Re: Angående F-skatt och moms + skatter.

Jakob_Patring  
#120896 Tack så mycket för alla svar! Det ljusnade till ganska rejält i huvudkontoret nu. :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).