ons 26 jan 2011, 12:33#116281
Håller med Totte lite bilder hade varigt trevligt. ditt projekt ser super bra ut än så länge, jäklar vilka fina sömmar du fick till där!
ons 26 jan 2011, 19:12#116325
Har varigt och tagit bilder nu på traktorfästet och A-ramen som jag har byggt .
Vagnen står inbackad i ett garage med så mycket saker att man inte får några bra bilder. Men på söndag så ska den väll ut igen så då kan jag ta bilder. Ni får hålla till godo med dom här så länge.
molnia- Gård i östra Småland, bor i Närke- mån 28 feb 2011, 21:50
mån 28 feb 2011, 21:50#120770
Oj det blir snyggt men det är tråkigt att du får så lite markfrigång när vagnen är så bra gjord i övrigt. Om jag vore du skulle jag lyfta upp stommen till flaket från vagnsramen och då kunna lägga något under kolven för att få mer markfrigång. Alltså istället för dom Ca 20*30 fyrkantrören som ligger emellan har du kanske 100mm? Lite högre tyngdpunkt men mer markfrigång.
Angående vinkeln på kolven, den kan nog inte vara så stor då det är allra tyngst att trycka upp flaket den första biten. Dock får någon annan gärna uttala sig om detta då jag bara är en glad amatör.
Något jag rekommenderar i vilket fall, gör ett kraftigt skydd för kolven så ifall du kör på en sten så blir du hängade på skyddet och inte kolven.
mån 28 feb 2011, 23:11#120783
Du kan luta kolven ganske mye. Det er alltid 3. ledd som er kritisk med en teleskopsylinder. Det ser ut som om du har sylinderen på midten. Da vil sylinderen løfte opp: oljetrykket * arealet på første rør * avstanden fra tipplagring til kolvens senterlinje (korteste avstand) / avstand mellom tipplager og kolvinnfesting. Om du regner på det så kan kolven legges mye. Om dette var uforståelig forklart må vi lage en skisse med mått. OH
mån 28 feb 2011, 23:19#120786
På lastväxlare har man små knuffcylindrar som knuffar upp flaket de första decimetrarna, detta för att tippkolven inte orkar trycka upp flaket ända från botten. Kanske är ett alternativ?
"Du kan ta smålänningen ur Småland men aldrig Småland ur smålänningen"
mån 28 feb 2011, 23:58#120808
Eller om tippkolven inte sitter fast i flaket utan krokar i ett beslag så kan du vrida upp den när du skall köra, med en wire eller nåt.
lör 05 mar 2011, 23:17#121351
A-ramen. Tack! Går själv i byggtankar. Men för att kunna hänga på ev redskap som redan har A-ram ville jag bygga efter std. Det finns en norm ISO-SS 11001-3 från 2009. Men det kostar ju pengar bara för papperet. Har hittat en tillverkare som har satt ut de flesta mått. Dock inte alla. Anar varför....
Tippkärran. Ditt bygge är verkligen super! Tippkolven sticker ju inte ner så mycket. Det kanske räcker så?
lör 12 mar 2011, 20:26#122193
Idag har plåtarna till flaket kommit på platts det var tidskrävande arbete att få alla vinklar och girningar att stämma men nu känns det skönt att se att det börjar likna en vagn. Bara stänkskärmarna kommer på plats så kommer det att se lite bättre ut.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.