Bioenergi

Kalkyl för vedpris

32 inlägg 21861 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

axwell  
#112602 Om jag lyckats följa din vindlande uträkning rätt så producerar två personer 4 m3/h och att ni säljer veden till kund med fast mått, troligen fub.

Ovanligt, de flesta brukar redovisa volymen i stjälpt mått.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112604
s-k-o-g skrev:Massa ord, men ett jättebra inlägg:-)

Bra och tydligt exempel. Ungefär så som jag också räknar och jag kan då inte förstå att en kubik måste kosta "minst" 500 sek som en del hävdat.
Ditt exempel tar ju inte med det faktum att ved i stjälpt mått "sväller" i volym, jmfrt med inköpt råvara vilket skulle sänka den rörliga kostnaden. Iofs kankse man vill ha mer än 100 kr i lön, å andra sidan producerar man nog mer än 4 kubik i timmen också, åtminstonde om man är proffessionell. Hur som helst, ditt exempel tycker jag är bra och pedagogiskt uppställt.

Det som jag från början var ute efter, som jag inte hade kläm på när jag funderade över detta, var kostnader för el, olja, kedjor etc. Sen en annan sak, det är säkert korrekt ur ett företagsekonomiskt perspektiv, men jag motsätter mig lite att man inte tar hänsyn till restvärdet på en maskin. Om vi antar att en maskin för 100k betingar ett värde av åtminstonde 50k så minskas ju de fasta kostanderna avsevärt.

Så även om ditt exempel var väldigt bra ställer jag mig fortfarande frågan hur en kalkyl som säger att björk "måste" kosta minst 500 kr/kubik ser.

Obeservera att jag inte lägger någon värdering i detta med 500 kr/kubik, de finns ju de producenter som tar dubbelt så mycket och ändå har nöjda kunder. Frågan var mer ställd i syfte att den som vill producera lite ved skulle få lite mer kött på benen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

s-k-o-g  
#112608 Visst finns det fler faktorer som man kan ta med i beräkningarna, och ska göra utifrån sina egna förutsättningar. Som exempel kan vara om man köper veden och betalar för fastkubik och sen säljer den som stjälpt mått. Sen kan det även finnas en leveranskostnad att ta hänsyn till, för det är inte säkert att priset är når veden ligger hemma på stockbordet och väntar på att rulla in i vedprocessorn.

El och oljor får man ju uppskatta lite innan man vet hur mycket det går åt. Har man en traktordriven vedprocessor så får man ta hänsyn till bränsleförbrukningen i förhållande till producerad volym. Om man har elförbrukning så kan man se på motorns effekt och ta den ggr elpriset som man betalar per kwh så har man även den kostnaden att räkna på. När det gäller kedjor så får man uppskatta hur många kubik den orkar med innan den behöver bytas. Det bästa är ju att räkna ut vad allt det här sen kostar per producerad kubik.

När det gäller restvärden så är det mest rättvisande i en kalkyl att inte ta hänsyn till dem. Skattemässigt så skriver man normalt av maskinen på fem år och då finns den kostnaden i resultaträkningen. Vid en eventuell försäljning av maskinen så tar man ju sedan upp försäljningsintäkten i verksamheten och där löser det sig med restvärdet :)

När det gäller dom fasta kostnaderna så kan det tillkomma en hel del om man vill kunna sköta logistiken smidigt. Man kanske behöver en traktor och en kärra med kran för att hantera veden. Sen kanske man vill sälja torr ved och då går det åt en del utrymmen för att lagra och torka den. Listan kan göras lång på fasta kostnader. Sen är det en annan sak om en kostnad ska tas med eller inte och då kan det beror på om vedförsäljningen är en huvudintäkt eller en särintäkt. Om vedförsäljningen är en särintäkt och man ändå har traktorer och alla andra prylar så behöver för annan verksamhet så behöver man inte ta hänsyn till dessa kostnader i samband med vedförsäljningen.

Så är det den där volymen, kalkylen kan förändras väldigt mycket beroende på vilken volym man producerar och säljer. Tar man föregående exempel men ändrar till 100 kbm så blir utslaget annorlunda:

((100*215)+20 000)/100=415

415 kr + moms = 518,75 kr om man ska gå jämt upp.

Men som sagt, det är bara ett exempel på hur man kan räkna, sen får man använda egna siffror utifrån egna förutsättningar.

Om jag lyckats följa din vindlande uträkning rätt så producerar två personer 4 m3/h och att ni säljer veden till kund med fast mått, troligen fub.

Ovanligt, de flesta brukar redovisa volymen i stjälpt mått.


Du lyckades inte följa uträkningen helt då den avsåg en person som producerade 4 m3/h och sen betalade den skatt och egenavgifter som krävdes för att få den där hundralappen i handen.

När det gäller kubik så räknade jag på samma enhet in och ut, dvs kubikmeter. Då kan det vara så att man köper uppskattade kubik på en vagn från en skogsägare och säljer uppskattade kubik på vagn när det är producerat. Då har man både betalat och tagit betalt för luften så siffrorna bör bli någorlunda rättvisande även om man får lite mer när man säljer. Nu var det här ett exempel och i verkligheten kanske någon köper veden och betalar för fub och säljer den som stjälp mått och då får man även ta hänsyn till det i beräkningarna för det aktuella fallet. Jag köper gärna björkved för 160 kr/fub om det är fritt hemlevererat :)

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

axwell  
#112612
s-k-o-g skrev:Du lyckades inte följa uträkningen helt då den avsåg en person som producerade 4 m3/h och sen betalade den skatt och egenavgifter som krävdes för att få den där hundralappen i handen.

När det gäller kubik så räknade jag på samma enhet in och ut, dvs kubikmeter. Då kan det vara så att man köper uppskattade kubik på en vagn från en skogsägare och säljer uppskattade kubik på vagn när det är producerat. Då har man både betalat och tagit betalt för luften så siffrorna bör bli någorlunda rättvisande även om man får lite mer när man säljer. Nu var det här ett exempel och i verkligheten kanske någon köper veden och betalar för fub och säljer den som stjälp mått och då får man även ta hänsyn till det i beräkningarna för det aktuella fallet. Jag köper gärna björkved för 160 kr/fub om det är fritt hemlevererat :)


Ok, det är mänskligt att fela, speciellt mitt i natten, men en efterhandskonstruktion för att släta över några felberäkningar uppfattar jag som onödigt. Om "vi" behöver X antal kronor/h så bör det rimligen vara mer än en person, annars skulle det ha stått per person(Fast mer än två kan det väl inte vara med tanke på den lilla volymen/h). Märkligt annars vilka sociala avgifter du har med tanke på att du dessutom ovanpå dessa lagt på moms.
Du som vedhandlare är säkert insatt i olika volymberäkningar, därför kan jag inte hålla med om att det kan bli "lite" mer i stälpt mått.

200 m3fub betyder att du säljer 500 m3stjälpt.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

s-k-o-g  
#112614 Som sagt, det var ett exempel med siffror för att visa hur man kan räkna. Med "vi" avsåg jag genomgången av kalkylen som jag som skriver och den som läser.

När det gäller enheter så är det brukligt att räkna om till samma enhet innan man stoppar in siffrorna i en kalkyl. Så om man köper 200 m3fub och säljer det som 500 m3stjälpt kan man tex räkna (200*inköpspris per m3fub)/500 och vips har man fått fram hur stor materialkostnad man ska använda i beräkningen av priset som man ska ta ut för veden.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

axwell  
#112619 Då är vi överens!

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

tantgron  
#112625 Lite OT, men rolig curiosa från mina trakter:

De ålänska galeaserna som for till finska kusten vid sekelskiftet 1800/1900 för att hämta upp björkvedslast betalade enligt skeppsböckerna MER åt fastlänningarna för veden än vad de fick av stadsbona i Stockholm. Hur var då det möjligt?

Det travade måttet kan även det skilja en hel del; när veden köptes in så travades måtten mycket noggrant med så lite "vankant" som möjligt, och gärna med lite hjälp av träklubban. Och efter att ha praktiserat samma sak i Stockholm fast tvärt om, sades det att de kunde sälja DUBBELT så mycket som de fick rum med i lastutrymmet! :)

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

marcus_ford 3600  
#112664 Så här räknar jag
132 kr lösmetern björkhemkört(får det jävligt billigt)
70 kronor timmen på gubben
2,50 kronor säcken
10 kronor timmen el o slitage
då blir 40 kronor säcken möjligt med ett bra överskott :P

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

foton  
#112697 Alla handlare kollar vad det är möjligt att ta ut och sätter sen pris efter det. Det finns ju ingen mening med att ha ett pris som är mycket lägre än alla andra. "möjligtsvis lite lägre"

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl för vedpris

Skogstomte  
#112864 Säljer en del ved, 90% torkat och färdigt i 1,5 kubiks säck. Produktion i snitt med säckbyte, städning, framkörning av ny ved ligger på 3 m3s/h på två man (en säck/ mantimme). Då är vi omsorgsfulla och klyver om alla grova bitar. Vedmaskin med kedjesåg och enkelklyv, Japa 2100.

Till och med att veden står torr under tak går det bra, men sen tycker jag det blir värre att få täckning för allt extraarbete, i praktiken är produktionen bara halva jobbet.

Det ska säljas, en säck hit, ett par säckar dit, det är för grovt, för långt, för dyrt. När man väl lyckats sälja så ska det minst lastas, ställtiderna blir orimliga när man ska lasta en eller två säckar, ofta ska man ställa av skopa, hänga på gafflar och lasta och sedan byta tillbaka. En massa tid som är väldigt svårt att ta betalt för. Ska man sen distribuera så bli det ännu svårare, ja det är i mitt tycke omöjligt att få något vettigt för de timmarna... Hur göra?

Tar 600:- inkl moms för 1,5 m3s torr björk men tänker höja till 750:- eller får det vara, skulle egentligen ta än mer men då blir man nog lynchad av gamla kunder...

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

rolf olsson  
#112929 Skogstomte skrev: "Det ska säljas, en säck hit, ett par säckar dit, det är för grovt, för långt, för dyrt. När man väl lyckats sälja så ska det minst lastas, ställtiderna blir orimliga när man ska lasta en eller två säckar, ofta ska man ställa av skopa, hänga på gafflar och lasta och sedan byta tillbaka. En massa tid som är väldigt svårt att ta betalt för. Ska man sen distribuera så bli det ännu svårare, ja det är i mitt tycke omöjligt att få något vettigt för de timmarna... Hur göra?"

Jag har gjort så att jag har en lastbil som rymmer 8 m3, och det är minimum för hemleverans.
Kunden får beställa ved på våren och ange längd och träslag på veden. Jag kör upp veden direkt på lastbilen och levererar till kunden och tippar av det där han vill ha det.
Veden är rå och dom får ombesörja torkning på egen hand. Vill kunden ha mindre mängder så fär dom hämta själva med släpkärra.
Tar mellan 400 och 500 kr per m3 + hemkörnings kostnad.
Brukar köra upp småsäckar med mest för sommargäster o myseldare.
Det där med att köra upp en massa storsäckar och torka det tycker jag är svårt o få ihop- för folk jämför m3 priser och tar ofta inte med att veden är torr o förpackad. Så det är svårt att få tillräckligt mycket extra för att det skall gå ihop..

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl för vedpris

jonathanA  
#120714
Skogstomte skrev:Säljer en del ved, 90% torkat och färdigt i 1,5 kubiks säck. Produktion i snitt med säckbyte, städning, framkörning av ny ved ligger på 3 m3s/h på två man (en säck/ mantimme). Då är vi omsorgsfulla och klyver om alla grova bitar. Vedmaskin med kedjesåg och enkelklyv, Japa 2100.

Till och med att veden står torr under tak går det bra, men sen tycker jag det blir värre att få täckning för allt extraarbete, i praktiken är produktionen bara halva jobbet.

Det ska säljas, en säck hit, ett par säckar dit, det är för grovt, för långt, för dyrt. När man väl lyckats sälja så ska det minst lastas, ställtiderna blir orimliga när man ska lasta en eller två säckar, ofta ska man ställa av skopa, hänga på gafflar och lasta och sedan byta tillbaka. En massa tid som är väldigt svårt att ta betalt för. Ska man sen distribuera så bli det ännu svårare, ja det är i mitt tycke omöjligt att få något vettigt för de timmarna... Hur göra?

Tar 600:- inkl moms för 1,5 m3s torr björk men tänker höja till 750:- eller får det vara, skulle egentligen ta än mer men då blir man nog lynchad av gamla kunder...


Håller med dig! all distribution runt om kring måste man ju ha betalt för!
jag försöker sälja mellan 200-300m3/år och tar just nu 450kr för blandved och 500kr/m3 för björk! blir 750kr/säck! man blir ju inte rik ändå!
kompispriser har jag lagt av med, man får alldrig igen det ändå!
Lycka till med årets ved! och HÖJ PRISET!!!!!!!!!!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

Bengt.Svensson  
#120720
jonathanA skrev:
Skogstomte skrev:Tar 600:- inkl moms för 1,5 m3s torr björk men tänker höja till 750:- eller får det vara, skulle egentligen ta än mer men då blir man nog lynchad av gamla kunder...


Håller med dig! all distribution runt om kring måste man ju ha betalt för!
jag försöker sälja mellan 200-300m3/år och tar just nu 450kr för blandved och 500kr/m3 för björk! blir 750kr/säck! man blir ju inte rik ändå!
kompispriser har jag lagt av med, man får alldrig igen det ändå!
Lycka till med årets ved! och HÖJ PRISET!!!!!!!!!!! :lol:

Håller med ang. priserna. I senaste "SÖDRA-kontakt" sökte just Södra vedleverantörer där man kunde sälja veden för 650/850 kr per pall (1 pall = 1 fub), minst 50 pall skulle det vara och dessutom lastat på bil. Jag vill ha 2-3 ggr mer om det ska vara något lönt att jobba med det, bara pall + emballagevirke kostar runt 100 kr. Då är det betydligt mer effektivt att bara såga ner, lägga i hög och sälja som GROT-flis. Här hemma finns en lastbilshugg som köper sådant från så lite som 17 m3s per leverans (jag fick senast ca 80-90 kr / m3s).

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl för vedpris

jonathanA  
#120724 ja det är så jag räknar oxå! man får väga det mot flispriset, när man lämnar till flis får man ju betalt för allt!

Avatar Fallback

Re: Kalkyl för vedpris

berkkk  
#120754 Den som tar under 500 för björk hugger sig själv i foten och förstör marknaden för dom som vill ha betalt för sin skog! ta betalt eller sluta! om alla bara bestämmer sig för att ta 500 för björk kanske billigare till kompis eller släkt men inte till vanligt folk.


Utan svarta pengar stannar sverige!

// Erik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).