Gallring

"Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

28 inlägg 19613 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

matte57128  
#120591 Tänkte kolla om någon kan ge råd om följande; jag håller på och plockhugger i en liten (<0,5ha) björkhage som enligt sägen stått orörd i nästan 30år. Påfallande många av björkarna består av två stammar som växer ur samma stubbe, de delar sig en halvmeter till en meter över mark. Min undran är om man kan spara den ena av dessa två stammar, eller om man skall ta ned båda? Jag är väl mest bekymrad att den stammen som blir kvar utvecklar röta/självdör, men samtidigt är det så påfallande många av björkarna som har dubbel stam, så jag tycker det blir lite glest om man ska ta bort båda stammar.
Bifogar en bild där jag sågat ned ena stammen av en dubbel, toppmått på första stocken är 22cm, så de har växt ganska bra trots att de delat stubbe :???:
Foto0486.jpg




   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

repp  
#120594 Om övriga dubbelbjörkar ser ut som den på bilden, raka och relativt grov, så tycker jag att du ska låta båda stå kvar. Det är annars ganska troligt att du får röta i den stammen som står kvar.

När man gallrar denna typen av bestånd får man frångå det vanliga sättet att tänka och mer se till att det är stamantalet/ha som är målet. Det vanliga misstaget när man gallrar löv är att man tar bort alldeles för lite. Det gör inget om det blir lite luckor, de sluter sig inom några år.

Förövrigt avundas jag dig. Denna typ av gallring är nog det roligaste som finns att arbeta manuellt i. :P

Avatar Fallback

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

berkkk  
#120597 zon bonitet? stammmått funderar på att göra ett större björkplantage har du några tips jag bor i zon 4 och bonitet 5.5

Användarvisningsbild

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

matte57128  
#120617 repp: Det stora flertalet av björkarna, både enkla och dubbla, har en diameter i brösthöjd på 20-25cm. Jag tror som du att det är bättre att lämna båda än att ta bort den ena. Man får väl lägga en extra stund på att fundera på vilka dubbelstammar som får stå kvar, och ta ned båda på dom som det passar för. Som du skriver är det ju allt som oftast så att man ändå tar för lite när man hugger lövskog.
Jag har ett annat område med 100% självsådd björk som röjdes i mitten av 70-talet, därefter lämnades i glömska. Dessa stammar är nu i medeltal 15cm i brösthöjd och runt 18-20 meter i höjd :surp: , där gallrar jag extremt försiktigt med tanke på risken att hela beståndet kollapsar under blötsnö. Avståndet mellan träden är nu runt en meter, kanske lite drygt metern på sina håll, tänkte att det får stå så ett tag, så får man se om diametern kommer ikapp lite innan nästa åtgärd.
Men visst är det kul att jobba i ett sådant bestånd som det på bilden? Jag njuter av varenda minut, och det ger riktigt bra med A-klass timmer, massaved och ved till kaminen likaså.

berkkk: Jag vet inte riktigt vilken zon området tillhör, men medelbonitet på fastigheten är 8.5 enligt en skogsbrukssplan från sent 90-tal.

   TS
Avatar Fallback

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

berkkk  
#120620 dom ser ut att växa snabbt hur många kubik per ha tror du de där är enligt bilden är jag är ny på skogsbruk skulle va intressant att höra vad björk kan producera mellan 0-30 år per ha har du något humm om de? Mvh Erik

Användarvisningsbild

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120626
matte57128 skrev:[Jag har ett annat område med 100% självsådd björk som röjdes i mitten av 70-talet, därefter lämnades i glömska. Dessa stammar är nu i medeltal 15cm i brösthöjd och runt 18-20 meter i höjd :surp: , där gallrar jag extremt försiktigt med tanke på risken att hela beståndet kollapsar under blötsnö. Avståndet mellan träden är nu runt en meter, kanske lite drygt metern på sina håll, tänkte att det får stå så ett tag, så får man se om diametern kommer ikapp lite innan nästa åtgärd.


Ja det där är knepigt, har 2 sådana bestånd också (inte riktigt lika höga), går runt dem och funderar på om jag ska våga mig på att öka ut till en 2-3 meter mellan i varje fall. Är rädd att de inte "kommer ikapp" i grovlek hur länge man än väntar. Får nog chansa kanske :???:

Avatar Fallback

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

repp  
#120629 Det är alltid knepigt att gallra eftersatta björkbestånd. När jag tog över min fastighet så fanns där några bestånd som du beskriver.

Min första åtgärd var att gallra ut till 1-2m förband, sedan gallrade jag med 4-5 års mellanrum tills jag fick normalt förband.

Du kommer inte att få någon kraftig diameterökning under de två första gallringarna, utan det kommer främst att bli stabilare stammar med större krona. Träden behöver öka sin krona för att kunna växa mer.

Användarvisningsbild

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

matte57128  
#120630 Uvskogen: Förstår precis, har själv funderat mycket på vilket alternativ som är bäst.
-Om man gallrar försiktigt finns risken att det inte händer någonting, förutom att beståndet går in i självgallring.
-Om man gallrar "som man borde" riskerar man totalhaveri om det blir mycket blötsnö, särskilt i kombination med blåst.
-Att riva ner hela skiten och börja om är ju inte speciellt kul, kass avkastning och nya utgifter.

Man kanske, som du skriver, helst skulle chansa på en riktig gallring och ha med i beräkningen att det kanske blir aktuellt med omstart (slutavverkning) om det skiter sig med snö och elände :?:

berkkk: Lokalen på bild med "dubbelbjörkar" är av osäker ålder, men enligt skogsbruksplanen står det 240m3/ha där. Enligt nämnda skogsbruksplan har lokalen med "problemskogen", alltså den som jag vet stått orörd sedan röjningen i slutet av 70-talet, 180m3/ha. Viss skillnad. Jag ska prova att räkna årsringar på "dubbelbjörksbeståndet" nästa gång jag är där och grejar, så kanske vi kan göra en hyfsad uppskattning på förutsättningarna på tillväxt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120631 Så fina vedmarker. Jag har gjort nåt liknande för nåt år sedan och snart får jag ta lite till för jag lämnade
för mkt stammar bara för att jag var feg.

Användarvisningsbild

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

matte57128  
#120632 Nu såg jag att repp svarat medans jag satt och skrev. Helt klart det mest intressanta alternativet som du beskriver, repp.
Visst blir det lite väntan, men kan man rädda beståndet utan att riskera omstart eller 0-tillväxt är ju mycket vunnet.
Så kommer jag att göra i mitt "problembestånd" :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

matte57128  
#120637 Slurfi, det är väl just det felet man oftast gör, att man fegar för mycket när man gallrar. Många gånger känner jag att "nu har jag nog tagit till ordentligt", sedan när man kollar igen, gärna sommartid, ser man ju att man bara tagit hälften av vad man borde :grin:
Märkligt att det tenderar att bli extra påtagligt i lövskog dock, kanske för att vi alla till mans är lite ovana vid lövskogsbruk :?: Eller?

Bifogar en bild jag hittade på "problembeståndet" (han på bilden är undertecknad och kommentarer om honom undanbedes :lol: titta på skogen istället he he)
1.7_005.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

Bengt.Svensson  
#120641
matte57128 skrev:Märkligt att det tenderar att bli extra påtagligt i lövskog dock, kanske för att vi alla till mans är lite ovana vid lövskogsbruk :?: Eller?

Kanske för att när man gallrar barrskog så ser man hur mycket luft man får mellan kronorna, men i lövskog så ser det väldigt luftigt ut på vintern men när löven spruckit ut så visar det sig att det finns många små kvistar som växer ut väldigt snabbt när solen kommer till.

Avatar Fallback

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

repp  
#120644 När jag jobbade på Södra, 80-talet, så hade vi en äldre skogsinspektor som alltid sa när det gäller lövskog.

"Pojkar ni ska ta tills ni skäms och sedan gå dit och ta lika mycket till" :P

Användarvisningsbild

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

matte57128  
#120651
repp skrev: "Pojkar ni ska ta tills ni skäms och sedan gå dit och ta lika mycket till" :P

Ligger nog mycket sanning i det

Bengt.Svensson skrev:Kanske för att när man gallrar barrskog så ser man hur mycket luft man får mellan kronorna, men i lövskog så ser det väldigt luftigt ut på vintern men när löven spruckit ut så visar det sig att det finns många små kvistar som växer ut väldigt snabbt när solen kommer till.

Säkert är detta anledningen till att det är så svårt att få till det.


Sen upplever jag generellt att det är lite svårt att hitta bra info om lövskogsskötsel jämfört med det mer vedertagna som tall/gran. Min mentor, må han vila i frid, hade aldrig gjort annat med lövträd än att röja bort dom ur barrbestånden och tyvärr var väl detta ganska vanligt förr i världen, åtminstone här i Värmland vad jag förstår. Förra ägaren till min fastighet gick bort 1983 och det var han som anlade skogen här, nu bestående till >80% björk och totalt >95% lövskog, känner ibland att han var nog lite före sin tid och det hade varit kul att veta hur han resonerade, skogvaktare som han var till yrket på 3000ha statlig (barr)skog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Dubbelbjörk" - Spara eller gallra bort?

finskpinne  
#120652 Min far brukade säga följande om att gallra lövskog:

"-Du ska gallra så hårt att du drömmer mardrömmar om det på natten, nästa dag ska du åka tillbaka och gallra ännu mera!!"

Men det går ju inte att tillämpa på ett väldigt eftersatt bestånd. Där är nog det bästa alternativet att gallra lite åt gången, försök att få bort alla stammar som lutar först. Det är ju störst risk att de viker sig om det kommer mycket snö i kronorna, stammar som står rakt brukar nog klara sig ganska bra bara man inte gallrar för mycket på en gång... Lycka till!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar