Verkstan

Lyfta bort kranstolpe Loglift 51 / 810B

13 inlägg 5833 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lyfta bort kranstolpe Loglift 51 / 810B

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120385 Nu står skrället med avbruten kranpelare hemma på gården. Nästa projekt är att få ur stolpen. Den verkar vara låst med ett lock på undersidan. Går det att komma åt utan att lyfta av hela vridhuset? Det sitter massvis med ventiler, slangar och släckningstuber runt vridhuset så det är svårt att se hur det sitter nu i halvmörkret. Men det känns som att helgen är räddad.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Lyfta bort kranstolpe Loglift 51 / 810B

ph1110  
#120387 >Tror att de bara är att bita i de sura och lyfta av hela vridhuset från maskinen , har för mig att de sitter en stor låsring på undersidan som låser pelarn . lycka till hur som helst

Avatar Fallback

Re: Lyfta bort kranstolpe Loglift 51 / 810B

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120388 Tack jag behöver nog en del lycka. :wink: Värst med all bråten som sitter runt omkring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyfta bort kranstolpe Loglift 51 / 810B

skogsjan695xl  
#120600 Ventilpaketet behöver di inte ta bort, men hydraultanken ska bort sen sitter det 8 stora bult som håller hela vridhuset. Sen sitter det en stor låsring på undersidan som du måste bort med för att lyfta ur resten av stolpen.
Slangarna på ventilpaketet kan vara kvar. Om du lägger kran bommen på grinden så kan allt det hänga kvar.
Vi gjorde denna operation på 810in jämt innan jag slutade där. Vi gjorde dock en renovering av vridhuset då stolpen klappade.
Skulle råda dig att byta det stora mässingslagret som sitter längst upp på vridhuset.

Avatar Fallback

Re: Lyfta bort kranstolpe Loglift 51 / 810B

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120601 Kul att den här tråden ligger överst när jag kommr in och fikar efter att ha bråkat lite med skiten. Ventilpaketet har jag bara lossat i fästena och böjt undan lite. Försökte göra lika med hydraultanken. Att lossa alla slangar som sitter i botten och tömma den känns inte kul. :cry: Kranen är inget problem för den är bara två dec hög i nuläget. Resten ligger i en hög för sig. Bytte ni stolpe eller svetsade ni den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyfta bort kranstolpe Loglift 51 / 810B

skogsjan695xl  
#120605
Skogsola skrev:Kul att den här tråden ligger överst när jag kommer in och fikar efter att ha bråkat lite med skiten. Ventilpaketet har jag bara lossat i fästena och böjt undan lite. Försökte göra lika med hydraultanken. Att lossa alla slangar som sitter i botten och tömma den känns inte kul. :cry: Kranen är inget problem för den är bara två dec hög i nuläget. Resten ligger i en hög för sig. Bytte ni stolpe eller svetsade ni den?


Varken eller, vi renoverade vridhuset bara så stolpen var det inget fel på.

Avatar Fallback

Re: Lyfta bort kranstolpe Loglift 51 / 810B

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120785 Var inte så kladdigt som befarat att tömma hydraultanken för det fanns en urtappningsslang. :smile: Nu gäller det att hitta ett verktyg med som passar i insexhålen och ändå går fritt från vridhuset. 3/4" eller 19 verkar det vara.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyfta bort kranstolpe Loglift 51 / 810B

Skogshuggarninorr35  
#120805 19mm, dragskaft och ett järnrör på två meter så går de lätt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lyfta bort kranstolpe Loglift 51 / 810B

totte  
#120809 Som Sockerconny sa (seriefigur från 80-talet, en värsting): Med ett schysst järnrör kan man slå värden med häpnad!

Användarvisningsbild

Re: Lyfta bort kranstolpe Loglift 51 / 810B

Skogshuggarninorr35  
#120811 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lyfta bort kranstolpe Loglift 51 / 810B

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122429 Börjar rätta till sig efter viss möda. Nån som har koll på hur mycket olja det ska vara i vridhuset?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyfta bort kranstolpe Loglift 51 / 810B

Skogshuggarninorr35  
#122432 8-10 liter kanske.
Bytte du lagret ,bussningen och glidklossarna för kuggstängerna också?

Avatar Fallback

Re: Lyfta bort kranstolpe Loglift 51 / 810B

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122440 Oj då! Tänkte det var inte så mycket plats men det är det ju runt kuggstängerna om man tänker efter, Har inte bytt nånting i vridhuset. Bussningen såg fin ut. Kanske har det varit isär förut.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).