Inomgårdsmaskiner

Gilson 5 hk med hemma gjorda medar ???

6 inlägg 5487 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gilson 5 hk med hemma gjorda medar ???

Guran  
#120404 Hej alla Gilson fans

Upptäckte under renovering av min Gilson snöslunga att medarna som sitter på snö-intaget inte ser ut
som originalet. Dessutom är de vända inåt. Tänkte att det säkert finns någon annan här på forumet som vet om detta utförande är ett utslag av "händig hemma" eller ett utförande som återförsäljaren Örje i Köping på sin tid kan ha monterat. För min del verkar det som en mindre lyckad lösning. Som de nu sitter så kan jag inte få mindre än ca 13 mm frigång mellan skrapblad och marken. Dessutom verkar det som de breda medarna bär lite väl mycket och lyfter intaget så att rätt mycket snö blir kvar bakom slungan. Slutligen saknas uppvik på baksidan vilket försvårar backning.

Någon som vet....

Bild


Bild



Funderar på att ta fram vinkelslipen och skära bort de påsvetsade extra medarna. Under verkar ju originalet finnas intakt


Hälsningar
Guran



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5 hk med hemma gjorda medar ???

totte  
#120447 Japp, det där är hemslöjd. Har aldrig funnits nåt sånt på Gilson och det enda Örje satte på var svenska dekaler. Skär bort och svetsa på ett smalare järn lagom långt och lagom uppvikt i båda ändar är vad jag tycker. Det är helt galet med att dom går in i kåpan, risk att det fastnar nåt mellan med och skruv.

Så här ser mina ut, efter lite påsvetsning, dom var nästan helt nednötta, inget kvar av själva meden. Lite annorlunda i fästet än dina annars i stort sett samma. Som du ser rätt smala, ca 30 mm, räcker utmärkt.

081018_06.jpg

Avatar Fallback

Re: Gilson 5 hk med hemma gjorda medar ???

Guran  
#120484 Har inget problem med att ta fram svetsen men tror faktiskt att det räcker med att sätta vinkelkapen i befintliga svetsfogar och putsa av efteråt så har jag ett par original. Tittar man på vad Pete i Maine kan plocka fram som ersättning så är det ganska smala medar med uppdragna ändar för att båda fram och back skall fungera problemfritt.

När de med tiden blir nedslitna så är det ju inte något större problem att ta fram lämpligt plattjärn bocka och svetsa dit nya som Du gjort.

Var nog hela tiden inne på att det var hemslöjd men tror att jag sett någon Gilson på blocket med bredare medar, vilket gjorde att jag började undra...

//Guran

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5 hk med hemma gjorda medar ???

totte  
#120493 Tror i o f s att det kan ha funnits tredjeparts medar som varit bredare, men vet också att det är många som svetsat på, det beror ju lite på vad man har för underlag vad man behöver. Men dina är definitivt hembryggda och det ser du ju hur det blir när du kapat bort överskottet. Om originalen är i bra skick så är det ju bara bra.

Problemet med smala medar brukar vara första körningarna på hösten, särskilt om det inte frusit innan snön kom. Då kan dom smala medarna ha en tendens att köra ner sig och hugga i, men med lite försiktighet i körningen löser det sig. När man sen fått till ytan så är breda medar klart sämre, av just den anledning du säger, vill gärna flyta upp på lössnön och man får sämre renplogat.

Avatar Fallback

Re: Gilson 5 hk med hemma gjorda medar ???

Guran  
#120561 Tack för tipsen.

Det är ju så pass lätt att justera höjden att man kan ha lite mer frigång i början av säsongen tills man fått ett bra och hårt snötäcke. Därefter kan man ställa ner höjden för att få lite renare. Bara att ställa den plant på garagegolvet och palla under skrapbladet med lämpliga distanser slutligen släppa ned medarna på golvet och dra åt skruvarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5 hk med hemma gjorda medar ???

totte  
#120577 Jo just så! Den här diskussionen påminde mig om att jag har glömt att ställa ner min, borde gjorts för länge sen. Tar som sagt bara ett par minuter att göra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).