Vedmaskiner, flishuggar

Palax ks 35

85 inlägg 55983 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

totte  
#118297
villeved skrev:kan bara meddela stegmaster att 8 bitars yxa faktiskt funka ! svetsade ihop en och har kört 6 kubik torrgran och al utan problem :)


Lär möjligen bli lite problematiskt med vresig björk kan man tro.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

stegmaster  
#118322
villeved skrev:kan bara meddela stegmaster att 8 bitars yxa faktiskt funka ! svetsade ihop en och har kört 6 kubik torrgran och al utan problem :)

Du har inte varit och justert på överströmmerventilen(säkerjetsventilen för max tryck då)?? :wink:
Men om du får det att funka, så er ju det bara bra, men det funkar inte för mig. :???:
Kjör med 8,5t själv på vedmaskinen och even det er klent för 6 klvyen om veden er vresig, något den ofta er.
.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

jonathanA  
#120198 jag kör med 8klyv! funkar bra för det mesta, men släggan får ju stå beredd hela tiden :lol: händer ju att det fastnar! Nu bygger jag om stockbordet med drivning på tre rullar så maskinen ska få bekänna färg! :grin:

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

plutten  
#120240 Ett tips om den kör fast, sväng kniven och tryck loss biten med kolven.

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

villeved  
#120279 du har möjligtvis inte lust ta ett kort på bygget ? :)

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

stegmaster  
#120307
plutten skrev:Ett tips om den kör fast, sväng kniven och tryck loss biten med kolven.


Eller sleng bara i en mindre vedbit, som sen trycker ut en bit på den större som sittar fast, så brukar det lösna.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

jonathanA  
#120322
stegmaster skrev:
plutten skrev:Ett tips om den kör fast, sväng kniven och tryck loss biten med kolven.


Eller sleng bara i en mindre vedbit, som sen trycker ut en bit på den större som sittar fast, så brukar det lösna.


Exakt så brukar jag oxå göra stegmaster! En liten bit i botten så knäcker den sönder den stora biten :-bd

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

Vedproducent  
#120324
villeved skrev:kan bara meddela stegmaster att 8 bitars yxa faktiskt funka ! svetsade ihop en och har kört 6 kubik torrgran och al utan problem :)


Nu har jag ingen palax utan en annan maskin med 6-klyv och 8 ton. Går väl oftast bra men vresig kvistig björk är för lite ibland det med.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

jonathanA  
#122811 Nu till helgen ska jag köra igång vedproduktionen! :-bd skall bli kul att se hur mycket bättre det går med drivning på tre rullar på stockbordet! :?: :grin:

Ved å hej!

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

peo  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122833
jonathanA skrev:Nu till helgen ska jag köra igång vedproduktionen! :-bd skall bli kul att se hur mycket bättre det går med drivning på tre rullar på stockbordet! :?: :grin:

Ved å hej!

Kan du knäppa något kort på den ,jag har börjat att samla grejer till 2 rullars drivning, pump saknas.
Kör en hakki 1x37 easy.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

jonathanA  
#122873 Ska fixa det!

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

Alnö  
#135506 Har palaxen för klen klyvning? Kör både 30 & 50 cm ved för försäljning blandat björk-gran. Tacksam för åsikter ska köpa maskin nu i höst. Men vet inte vilken dock. funderar på palax,Hakki Pilke,Tajfun. Kommer dock att bli en beg för att spara lite slantar. Har inte hittat nån Tajfun beg än.
Lutar åt hårt mot en palax ks 35.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

jonathanA  
#135527 Här e mitt hemmabygge!

DSCN2374.jpg
DSCN2380.jpg

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

LasseO  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136530 Får man vara nyfiken och fråga vad det är för bredd och tjocklek på materialet i klyvkilen på vedmaskinen?

/LasseO

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

jonathanA  
#136534 12mm grov och 140mm bred tror jag! jag har byggt en 8-klyv i 12mm hardox som alldrig har krökt sig!
Originalet har krökt sig så den är nog inte i lika bra stål!

Jag tog skopstål!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).