Virkesmätning och Matrisfub

Maskinmätning som överlåtelsemätning

138 inlägg 47219 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Knegarn  
#106856 jag kanske har läst lite slarvigt men jag fick en liten känsla av att bertilsson tror att vi entrteprenörer inte VILL skicka filer till honnom för analys?? (inte helt säker på detta dock) men om så är fallet så vill jag bara säga att du är mer än välkommen att hämta dem ur maskin!! den som jag kör står jyst nu vid nybränn, brevid bröderna lindqvists maskinhall. stäng av huvudströmmen när du är klar.
Vill du att jag ska hämta nått till dig får du väl betala eller på annat sätt kompensera det extra jobbet. Tror du att folk bara ska ge dig allt du vill ha eller är lika intresserade som dig?

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106870
masterchief skrev:Det här bekymret går att med snuskig nogrannhet komma förbi bara man lägger dataklaven på hyllan och manuellkalibrerar :???:
Dock måste man känne sitt agregat hur det reagerar i obekväma dimensioner....

Jag vill inte säga emot (tvärt om) utan i stället be dej beskriva detta "spår" för att kalibrera. Det uppmanades att lämna denna metod för ca 5 år sedan eftersom alla inte ens gjorde kalibrering. Med dataklave skulle alla tvingas köpa klave och sända uppgifter till SDC som tar betalt för detta också.
Resultatet är nu för dåligt. Många är inte ens med i detta system och de som är det sänder inte in material kontinuerligt. Dessutom är resultaten hemliga på för många företag med följd att det är tämligen ofarligt att misslyckas. Det är skogsägaren som får ta smällen.

_ Men beskriv vad du syftar på är viktigt för att den enklare metoden skall fungera.
1 Upplägg i terräng etc.
2 Material
3 Klavningsteknik
4 Hur undviks felaktiga mått vid planområde etc.
5 Lagring av uppgifter. Garanti mot skogsägare.
6 Val av träd.
7 Rätt eller "underkalibrering"
Ev. något mer.

Användarvisningsbild

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

masterchief  
#106877
Bertilsson skrev:
masterchief skrev:Det här bekymret går att med snuskig nogrannhet komma förbi bara man lägger dataklaven på hyllan och manuellkalibrerar :???:
Dock måste man känne sitt agregat hur det reagerar i obekväma dimensioner....

Jag vill inte säga emot (tvärt om) utan i stället be dej beskriva detta "spår" för att kalibrera. Det uppmanades att lämna denna metod för ca 5 år sedan eftersom alla inte ens gjorde kalibrering. Med dataklave skulle alla tvingas köpa klave och sända uppgifter till SDC som tar betalt för detta också.
Resultatet är nu för dåligt. Många är inte ens med i detta system och de som är det sänder inte in material kontinuerligt. Dessutom är resultaten hemliga på för många företag med följd att det är tämligen ofarligt att misslyckas. Det är skogsägaren som får ta smällen.

_ Men beskriv vad du syftar på är viktigt för att den enklare metoden skall fungera.
1 Upplägg i terräng etc.
2 Material
3 Klavningsteknik
4 Hur undviks felaktiga mått vid planområde etc.
5 Lagring av uppgifter. Garanti mot skogsägare.
6 Val av träd.
7 Rätt eller "underkalibrering"
Ev. något mer.

1: Är lite osäker på vad du menar med den frågan, men en viktig sak för säker mätning är att man arbetar med terrängen för bra mätning med agregatet, tex fäller du ned för en brant så är det lätt på dia och längd felar pga agregatet för gå för högtryck iom det ska dra trädet uppför slänten.
2: Ett genomsnittsträd, ingen varg då där är svårt att få rättvisande diameter pga kvistbulor etc.
3: Behöver man grundkalibrerar så lägger man ut fasta punkter varje 50mm dia intervall och korsklavar där för att sedan mata in i datorn.
Vid kontrollmätning så tar man värdena från bitlistan för aktuell stam.
4: med en rätt justerad grundkurva ska det inte vara något problem.
5: Vid varje kalibrering måste man ange en orsak för att den ska godkännas,,görs det så kan man skriva ut kalibreringshistoriken senare.
6: Försöker undvika vargar och dubbeltoppar etc vid kontrollmätning.
7: Det är här finliret börjar,,,ofta kan man säga att inte vill gå med undervolym, utan lägger sig några mm över i kalibreringen, det tar bort en del vrakeffekter så man kan komma in ruskigt rätt på slutredovisning bara man känner sin maskin. I de grova dimensionerna kan man få kompensera mer då det i ett för litet agregat har en tendens att inte orka hålla upp riktigt vid snabb matning.
Nu kalibrerar jag med dataklave, men har styrt lite med det här vid de tillfällen en diagivare gett upp etc.
Man vill inte stå still ett par dagar bara för att vänta på en ny givare och en hyffsad grundkurva gör du på 10 minuter och sedan kan finlira in med lite täta kontrollmätningar.

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107857
Niking skrev:
nisse skrev:En dum fråga som kanske besvarats redan: Justeras betalning till entreprenörer utifrån inmätningsresultat?
Om det finns så många felkällor med skördarmätt,hur får man då rätt betalt som entreprenör?

/Nisse


Enligt Malin Ljungné på Sydved http://www.sydved.se/page.aspx?pid=294 får entreprenören en preliminär betalning efter resultatet från skördarmätningen. Denna betalning justeras dock i efterhand med den av WMF inmätta volymen.

Vid slutredovisning vill hellre entreprenören få pengar än att behöva betala tillbaks pengar, varför skördarmätningen generellt tenderar till att visa några procent för låg volym jämfört med WMF.

Enligt Malin Ljugné, så brukar det ofta vara några grova stockar/avverkning som måste apteras motormanuellt. Dessa stockar mäts ju inte alls in vid skördarmätning.
/Niklas


Problemet med "motorsågsträd",dvs sådana träd som inte gått igenom aggregatet har man på UPM löst på så sätt att när skördarn sänder in sin slutrapport finns det möjlighet att sända en bifogad fil med manuellt avverkat virke.
Här matar skördarföraren in uppgifter om det manuellkapade virket,dvs sortiment samt kubikmeter.
Ok,erkänner att oftast är inmätningen av dessa bitar "grovt uppskattade" :lol: ,men vanligtvis för det sej om så små mängder (kanske en kubik eller så) att det inte har nån betydelse för slutresultatet (10% felmätning av en kubikmeter gör ingen skillnad på hela partiet)

Om det rör sej om större volymer(över 10 m3) manuellt avverkat så mäts det separat av köparen.

Givetvis får skogsägaren en kopia på denna "motormanuella delen" samtidigt med skördarlistan.

På detta vis kan man göra en slutbetalning både åt entreprenören och skogsägaren samtidigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108099 besökte idag ett hem där det läggs in nytt fint golv ... paketen märkt "södra" .. och tanken slog mig genast , är dessa golvtiljor ... "maskinmätta" ?? .. och tro vem som skördat denna skog ? ..

helt klart är att golvet blir fint , ... men kvar står många frågor mellan "södras" skogsägare / lev , och industrin

just ang. mätning ;)

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109813 En entreprenör ringde mej i morse.
En skogsägare hade gjort upp själv med en entreprenör om avverkningskostnad per m3 från skördare.
Skogsägaren upptäckte att det var betydligt fler m3 debiterat än inmätt.
Vid kontroll visade det sej att skördarevolymen/betalningen skulle vara i m3fast volym på bark.
Skillnad mellan volym på eller under bark är 10-11% (på gran).
Skogsägaren upptäcker nu slutligen att han betalat den entreprenören som fick jobbet högre summa än den entreprenören begärde som inte fick jobbet.

Entreprenören som skogsägaren bad om hjälp tyckte följande:
Simpel tydlighet från den entreprenören som använde en ovanlig måttenhet utan tydlig upplysning. (Kan vara avsiktligt.)
Okunnig skogsägare som inte såg måttenheten i överenskommelsen.

Min kommentar:
Detta ger ytterligare misstänksamhet mellan grupper i skogen. När når man balans i detta krig och det börjar löna sej med full ärlighet?

Lärdom:
Åstadkom på något sätt kontrakt som är tydliga och mera kompletta än vad som är fallet idag där köparen till 98% styr vad där skall stå!

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120197 John Deere har ett uppslag i Forestry EXTRA om behovet av att studera stamfilen från datalagringen före kalibreringsmätning på stam.
Har några läst uppslaget och fått sin uppfattning klar om förslaget?

Användarvisningsbild

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Skogshuggarninorr35  
#120204 Jag har tänkt på det här med planområden, igår när jag körde ett klenare massaträd lät jag maskinen mata ut 4m höll aggregat stäng för att stoppa matningen och kapa och likadant med sista biten och fick inget planområde när stamfilen visades.

Nästa träd jag provade stoppade jag stammen med aggregat stäng vid 3 och 3,7 och stoppade vid kap.
När jag kollade stamfilen sedan hade jag två plan områden vid 3 och 3,7m.

Det kan ju vara en orsak till planområden?

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120211
Skogshuggarninorr35 skrev:Jag har tänkt på det här med planområden, igår när jag körde ett klenare massaträd lät jag maskinen mata ut 4m höll aggregat stäng för att stoppa matningen och kapa och likadant med sista biten och fick inget planområde när stamfilen visades.

Nästa träd jag provade stoppade jag stammen med aggregat stäng vid 3 och 3,7 och stoppade vid kap.
När jag kollade stamfilen sedan hade jag två plan områden vid 3 och 3,7m.

Det kan ju vara en orsak till planområden?

Om jag har svar vet jag inte. Men jag är inte tillräckligt säker på var planområde fanns;
1 Var det start på planområde efter 3 och fram till 3,7 och därefter ett litet "hack" och nytt planområde?

2 Var det andra placeringar för planområdena?

3 Klent (14-18 cm i brösthöjd) träd borde inte ge varken hack eller planområden.

Användarvisningsbild

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Skogshuggarninorr35  
#120213 1 Plan området höll sig ett par decimeter efter bägge stoppena.
2 Vet ej tänkte inte på det
3 Tror inte ett dian spelade in vid tillfället utan att aggregatet höll stammen hårdare vid stoppet och släppte efter vid start för att åter följa stammen och då får du ju en lite ökad diameter efter dom två tre decimetrarna som knivarna höll hårdare.

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120220
Skogshuggarninorr35 skrev:1 Plan området höll sig ett par decimeter efter bägge stoppena.
2 Vet ej tänkte inte på det
3 Tror inte ett dian spelade in vid tillfället utan att aggregatet höll stammen hårdare vid stoppet och släppte efter vid start för att åter följa stammen och då får du ju en lite ökad diameter efter dom två tre decimetrarna som knivarna höll hårdare.

Tack! Nu känns omständigheterna tydligare.
Diameterhack uppstår när diametern sjunker. Det beror oftast på;
1 Stammen har inte varit helt upplyft mot aggregatbröstet (förekom nästan aldrig på tvågreppare).
2 Aggregatrörelsen har inte varit i linje med stamrörelsen och knivarna har därmed pressats utåt och visar för hög diameter.
3 Tung stam (tillsammans med ovanstående).

Om hydraultrycket är för lågt förstärks problemen ovan.
Vid stopp på matning eller begäran om högre tryck lyfts stammen upp med diameterfall som följd.
Normal elasticitet i bark och ved gör att körning med bra tryck ändå ger 3-5 mm i diameterfall när kvistknivar klämmer åt för hållning av stam vid bitslut.

Det finns även några naturliga orsaker till hack och planområde ex. grenar som följer med, sprötkvistar, krökar o.s.v.)

Vid hack och planområde är diametern nästan alltid mer eller mindre fel. Där uppstår då felkalibrering om måtten används.

Användarvisningsbild

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Skogshuggarninorr35  
#120310 Dagens program i klaven och maskinen filtrerar bort planområden som i sin tur ej tas med vid kalibrering

Avatar Fallback
Holger42  
#134119
eliasson skrev:Intressant att ni har kört med det så länge i finland. Jag kör slutavv. på sveaskog och dom har om mål alla slutavv. lag ska vara godkända för skördarmätning före 2010-01-01. Vi blev introducerade tidigare i veckan av en representant från VMF Qubera som ska vara oberoende revisor när systemet kommer igång ordentligt.
Första intrycket blev väl att instruktionen från WMR inte är fullt utvecklad för att fungera i praktiken än. T.ex. det här med slumpvalda provträd. Datorn väljer ut provträden slumpvis, felet är dock att enligt instruktionen får inte datorn berätta att det är ett provträd förens man kapat första biten och bekräftat andra kapet. Detta medför att i många fall vet du inte ens vilken rotbit du ska mäta eftersom denna ligger bland 20 andra stockar i högen. Sen blir det svårt att lägga upp provträdet bra så att man kan genomföra en korrekt kors-klavning. Revisorn var dock väl medveten om detta, problemet är att enligt instruktionen från WMR får inte mer än 5% av provträden väljas bort av föraren och i praktiken låg det på 20% enligt revisorn.

Hur fungerar detta i finland Simba? Har mer förtroende som förare och kan välja provträden mer själva så att det blir träd som går att mäta korrekt med dataklaven?

jag kör slumpvisa kontrollstammar som kontrolleras av qbera,för mig är det så att när man har tillåtit kap av rotstocken så får man reda på att det är en kontrollstam. om man då accepterar den så kan man inte ändra kapställe ,men man kan flytta till bra upplägg för klavning,innan man fortsätter upparbetning.

Avatar Fallback

Beröringsfri diametermätning i skördare.

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138559 Vilket intresse ser du som skogsägare och entreprenör på beröringsfri diametermätning även i skördare? (I dag mäts virket mellan kvistknivar eller matarhjul.)
Det är ju metod som funnits vid sågverk lång tid.
Körning med skördareaggregat skulle kunna göras med högre tempo om inte hänsyn till noggrann stamhållning är nödvändig.
Skall skördarmätning bli vederhäftig måste dagens mätkvalitet få ett lyft.

Vad hör ni om utvecklingsfasen på detta ämne som kom för mer än 10 år sedan och ansågs nödvändigt och nära i tiden?

Användarvisningsbild

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

finskpinne  
#138989 Här i Finland har vi redan börjat gå ifrån skördarmätning. Det är gammalmodigt. Nu har vi istället en kranvåg på skotaren som vi väger virket med. Är ju den enda vettiga mätmetoden när man flerträdshanterar. Skippa era prislistor med olika betalt för olika klasser, är ju ändå skogsägaren som förlorar mest på det i slutändan. Byggnadsvirket som säljs skall finnas i lagerhyllan och inte stående i skogen, om man sköter affärerna på det sättet så slipper man den punktknullaraptering ni sysslar med i Sverige. Strävar man efter att få det bästa priset med hjälp av apteringen så blir det ju bara en massa vrak i slutändan, och då är skogsägaren blåst! Aptera enligt hur naturen skapat träden och sortera sedan stockarna i de sorteringsverk som finns vid sågarna!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).