Skogsnyheter

Ökad kostnad för finska skogsmaskiner

2 inlägg 2328 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ökad kostnad för finska skogsmaskiner

Fredrik Reuter  
#119831 Hittade denna länk via nyhetsalert på mailen. Kanske våra finska vänner kan förklara mer om denna statistik som avser Finland.

http://www.stat.fi/til/mekki/2011/01/me ... 01_sv.html



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ökad kostnad för finska skogsmaskiner

finskpinne  
#120147 Helt enkelt för att bränslepriset har stigit förbannat mycket, oljepriserna likaså(hydraul, kedjeolja osv.), kedjor och svärd har också stigit. Ända som har sjunkit är den Socialskyddsavgift som man måste betala för sina anställda till skatteverket, men den summan är marginell om man nu inte har jättemånga anställda. I princip alla priser har ju stigit en hel del de senaste åren. Försäkringarna stiger varje år.

PS. en annan sak som staten skall sänka nu är dieselskatten på lastbilar så det blir ju lite billigare att ha egen flyttbil nu. Även om summan inte gör att man blir rik så är det ju ändå en liten tröst. Har inte siffrorna framför mig nu men jag tror det skulle sänkas från 1,3 cent till 0,8 cent per påbörjad 100 kg totalmassa per dag. På vår 3-axlade Sisu blir den slutliga sänkningen några hundra euro per år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).