Sågtimmer

Apteringskurs?

33 inlägg 21355 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5778 Man blir ledsen när man läser om knivfura ! Det måste vara inmätningsföreningens skyldighet att lika väl som att klassa ned så SKA de kunna klara att klassa upp, knivfura ska inte vara okänt begrepp för dom.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5817 Vem tror ni kan ta ut mesta möjliga virkeskvalite och pris ur en stock?.

#Den som hugger manuellt med goda apteringskunskaper och en färsk pris och apteringslista?.

#Skördarföraren?.

Däremot tror jag att VMF granskar manuellt hugget timmer mera noggrant och kanske med lite "skeptiska" ögon än det som är skördarhugget, men det är bara en känsla.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5818 En manuell huggare är helt chanslös mot en rätt kalibrerad apteringsmjukvara. I teorin.
Sedan var det ju det där med teori o praktik...

/Nisse

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5821 Sen har vi ju det där med att skördaren inte mäter krökar. En manuell huggare kan ju gå runt ett stående träd på ett annat sätt än skördaren och dess förare och bedöma apteringen redan innan trädet fälls.
Sen är det kanske skillnad på hur mkt omsorg man lägger ner om det är ett jobb man gör 200 dagar/år åt andra eller en hobby som får ta lite tid för at ge ett bra resultat i sin egen plånbok. Men förutsätter givetvis kunskap i bägge fallen.

/Björken

Avatar Fallback
Matte  
#5823 I en intressant artikel i tidningen Skogsbruket (nr 10, 2006) som handlar om just aptering hävdas bla att "en del självverksamma skogsägare kan aptera sig till bättre utbyte än en maskin. - Men det kräver stor noggrannhet och mycket kunskap". Men det är klart för att man ska få något gjort under en arbetsdag i skogen så hinner man ju inte stå och vända och vrida hur länge som helst på varje stock för "tid är ju också pengar"...

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5837 Jag tror utan tvivel att manuell upparbetning ger högsta kvalite och avkastning på timmret.
Vidare så har man ju faktiskt 90:- spänn rakt ner i fickan per kubik för att fälla själv, om man nu inte ska räkna in egen arbetstid bilresor/sågbränsle och kok kaffet på elden.
Men det gör ju sällan en självverksam huggare.

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5918 Bedömning av mantelytan då? kvistar, ticka etc.

Sånt klarar väl inte ett skördaraggregat av ?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5920 Har inte letat, men det måste ju finnas försök där man testat.

Läste att ett företag letade köpformer för att kunna frångå för virkessäljaren ekonomisk optimal aptering. Detta för att kunna ta fram mer av de sortiment som behövs akut, dvs kundstyrt redan vid avverkning. Ger ju mindre lagerkostnader mm. Idag är det, vad jag vet, bara möjligt vid köp av rotposter.

/Nisse

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5927 Diskuterade detta med farsan idag vid kaffebrasan o han berättade då om en skogsdag han vart på förra året. En "apteringsexpert" i form av en Apteringskurslärare hade förevisning o berättade att han själv undersökt detta vid flera tillfällen under några år. Slutresultatet var att skördaren fick ut ca 10% mer värde än han själv lyckats med. Jag tror nog att det är fullt möjligt om skogen är "ren o fin" o träden inte har en massa skador som skördarföraren har svårt att upptäcka.
Vi har ett bestånd där stormen -69 glesade ur rejält o det virket kördes då ut av en vårdslös förare i en halvbandare. Han körde med kranen hängande högt över lasset. Det är fula sår i nästan varenda träd. I ett sådant bestånd kan man nog matcha skördaren om man är lite noggrann.

Däremot tror jag man som huggare har större chans att skapa värde genom att välja "rätt" träd vid gallring. Ibland känns det som att träd som borde få stå kvar tas för att dom står lätttillgängligt för maskinen.

Magnus M

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5928
Magnus M skrev:Diskuterade detta med farsan idag vid kaffebrasan o han berättade då om en skogsdag han vart på förra året. En "apteringsexpert" i form av en Apteringskurslärare hade förevisning o berättade att han själv undersökt detta vid flera tillfällen under några år. Slutresultatet var att skördaren fick ut ca 10% mer värde än han själv lyckats med.

Magnus M


På ren värdeaptering ja, i extramt bra bestånd med hög kvalite tror jag säkert att det finns en chans för skördaren, men hur ofta inträffar det?.
Ett normalbestånd orkar väl upp klass 3 som snitt, och hur mycket tror ni då att skördarföraren sitter och korrigerar med sina "G noll" timmar för att höja kvaliten?

Nada!!!.

Sedan undrar jag hur mycket skördarföraren ser av den totala mantelytan innan trädet är fällt-skickat genom aggregatet och apterat?.

50%???.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5932 Jag håller med dig. Det var faktiskt flera stycken som opponerade sig inkl. Farsan men han hade stått på sig. Han var säker på sin sak. Vet inte exakt hur mycket dom mätt men det var några bestånd under ett par år iallafall. Skulle vart intressant o sett dessa bestånd!

Magnus M

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5940 Gissar att maskinen vinner när det finns flera tänkbara varianter. Blir ju besvärligt att räkna på sortiment,utfall,pris mm manuellt.

Avs gallring hörde jag att det förr var ansett som viktigt arbete att stämpla i gallring. Nu tas beslut på ett par sek från en maskinhytt...
Men jag måste nog säga att jag tycker de flesta förare är riktigt duktiga, iaf så gott jag kan se.

/Nisse

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6772 Skördarföraren har ju oftast mer vana då han hugger mer träd per år än de manuella huggare som finns. Jämnför med mätaren på sågverket, han går ju inte ut med linjal och mäter kvistdiametrar, årsringar osv, han ser ett fel på stocken och vet då genom erfarenhet att det med 90% chans även finns även ett annat fel på just den stocken och klassar den.
Sen får datorn förmodligen ut lite mer av trädet när det gäller längd än en manuell huggare får. Hur många mäter hela stammens längd och tar fram prislistorna och börjar räkna på den optimala kombinationen av stocklängder så man får ut virke ända ner till min diameter?

Men som nån nämde, när det gäller knivfura och dyl. kan det nog löna sig med man. huggning. Många hundralappar kan ryka om man kapar på fel ställe.

Avatar Fallback
svenne  
#12005 Jag hade tänkt mig att lära mig mer om aptering i år och jag har en fråga
när man har krita med sig i skogen och skriver på toppändarna så är det väl diametern i topp eller skriver man intervallerna t.ex. "22-24"?

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12009 med dagens prislistor så har inte en manuel huggare inte en chans att optimera utfallet lika bra som en sködare i ett nomalt bestånd.. därimot om det är hög kvalite så lönar det sig snart att ha en mauelhuggare till att ta ut dom finaste kvalitena.. när vi kör tall skog med hög kvalite så är det nästan alltid en inköpare för ett lokalt sågverk som bara köper klass 1 tall som gått före o skrivit på vilken längd vi ska ta försat stocken för att den ska klara klass 1 sen särlägger vi den så den går till det lokala sågverket det är något som höjer priset mycket för markägaren..
vi sitter o klassar allt virke så jag kan ju säga att man lägger ner energi på apteringen det är inget som bara åker igenom för det syns ju direkt sen vid inmätningen om vi har klassat anulunda mot inmätaren.. sen stämmer det ju givetvis inte till hundra procent för den mänskliga fakorns skull.
desutom så har vi en mauelhuggare som även jobbar som inmätare som är med i maskinen med jämna mellanrum för att friska upp apteringen..

och det här med guldkortet, de är ju ingen apteringsutbildning om man vill ha ut maxvärde ur skogen utan det som guldkortet ger är ju duger det till timmer och i så fall hur mycket kottas det ner.. istället för en riktig apterings kurs där du lär dig aptera för högsta värde..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).