Skördare

Frågor om JD 412

12 inlägg 6269 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Frågor om JD 412

Mäki  
#95278 Hej. Är det någon som har erfarenhet av JD 412 aggregat.
Jag var på kurs för ett par veckor sen och där provkörde jag 412 med nyaste flerträds
hanteringen som dom har tagit fram.Jag skulle dock vilja höra om någon har längre
erfarenhet av aggregatet.



   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om JD 412

Flammy  
#95339 Hejsan!
Vi har detta aggregat men ingen flerträdshantering.
Kan bara säga en sak om aggregatet och det är att jag är otroligt imponerad...
Krånglar inget och producerar fantastiskt bra i allt från 0.04 till 0.2
mvh Flammy

Avatar Fallback

Re: Frågor om JD 412

Ellingsson  
#95340 Huggarn82 har också detta aggregat,skicka ett pm till honom och hör med han!

Användarvisningsbild

Re: Frågor om JD 412

Mäki  
#95384 Jag fick inget svar av huggarn så jag frågar igen om någon har erfarenhet av JD 412?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om JD 412

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119560 aggregatet går jättebra när det väl går, tror det funkar suveränt om man har det på en D maskin, vi har haft ett jäkla massa stök med elektroniken sen har dom byggt det lite för "öppet" slangarna som sitter till klämcylindrarna sitter på sidan om cylindrarna vilket gör att dom blir känsliga om det ränner in kvistar och så ränner det in kvist mot ventilpaketet som har tryckt av tryckgivare och mataback kontakten flera gånger... det fnkar så länge man kör svensk tall o gran men det är contortan som ränner in överallt o ställer till det

sen har jag fått en spricka i såglådan och tiltlänken har 5 sprickor den är lite för vekt byggd, kanske det beror på att 1170 är för stark? eller dålig kvalite.
matarvalsskydden har redan smullit av och ligger ute i skogen nånstans... samt slanngskydden ovanför valsslangarna är totalt idiotkonstruerade går knappt o dra åt en slang medans dom sitter där o så är det ingen styrsel i dom så dom blir ner tryckta

nedre kvistkniven är alldeles för kort den hade en benägenhet o hamna innanför trädet om ansättningen inte var helt precis
så vi byggde om våran, o förlängde kniven då vart det rejäl skillnad, sen har jag haft problem med att slangen som skyddar kabeln till längdgivarn lossnar så de sluta med att jag har fått punkta fast den med pinnsvetsen...


sen har jag funderat på o bygga på skydd fram mellan valsarmarna o aggregatkroppen för o få bort problemen med att kvist ränner in.. sen har jag funderingar på o bygga om slangdragningen till tiltkolvarna dom tål ingenting, men få ut o rensa snö nån gång i timmen eller varannan timme när det är som mest snöigt o upplegat på vintern

Användarvisningsbild

Re: Frågor om JD 412

Mäki  
#119687 Oj... Det var en hel del som inte verkar vara färdigt konstruerat på 412.
Hur grov medelstam har ni ungefär som ni hugger?
Jag menade med att det spricker kan väl vara ett resultat av att ni är i grov skog?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om JD 412

JD 2006  
#119691 Verkar vara mycket strul!!

Där jag kör finns funderingar på en 1170 med 414 men är det samma konstruktion på det som 412?

Avatar Fallback

Re: Frågor om JD 412

novis??  
#119753
JD 2006 skrev:Verkar vara mycket strul!!

Där jag kör finns funderingar på en 1170 med 414 men är det samma konstruktion på det som 412?

då ska du nog ej gallra 414 är "tungt" passar bättre 1270

Avatar Fallback

Re: Frågor om JD 412

mrme  
#119758 vi har 414 med flerträdshantering på våran 1270 med långkran, de funkar absolut inte att lyfta på fullarm. Provade en 1170 med 414 innan vi köpte våran, tycker de är fel att sätta det aggregatet på den maskinen tror de kommer mer till rätta på 1270.

Ja gillar maskinen och aggregat går lite slang och har inte varit nått trasigt än på 3200 tim. Hoppas de fortsätter så.
Vi kör allt från klen förstagallring till grövre sluthuggning.

Vet inte hur 754 är jämfört med 414 , vore kul att prova för de är ju lättare. Gör sej nog bra med långkran på 1270 eller 1170.
412 är ju för litet om man har köra allt körningar som de oftast blir.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om JD 412

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119944
Mäki skrev:Oj... Det var en hel del som inte verkar vara färdigt konstruerat på 412.
Hur grov medelstam har ni ungefär som ni hugger?
Jag menade med att det spricker kan väl vara ett resultat av att ni är i grov skog?



Ja vi är i jättegrov skog har 0,10 årsmedelstam :surp: men dock kör vi contorta, jag vet inte vad man ska jämföra det med??? om de skulle va svensk skog

få man sitta o köra genom blank tall o gran så tro ja de skulle hålla mycke bättre

det har inga som helst problem o dra igenom 1 kubiksgranar men har man sån skog bör man gå upp ett snäpp i storlek


men sen här 412 o 414 grymt snabb o plocka skog med där är 754 sämre
kvistknivarna är rakare på 412 0 414 dom är mera böj på 754 vilket kräver mer exakt ansättning

Avatar Fallback

Re: Frågor om JD 412

mrme  
#119986 kvistig contorta knäcker aggregatet betydligt mycke snabbare än vanlig skog.

Aggregat som blir slut finns det av alla märken, såg ett ponsse h 53 med 2000 timmar som var tvärslut, vårat gick 11000 med inte allt för mycke svets.

Vi hade en 911 med 960 aggregat som funkade bra i både gallring å sluthuggning. Fick en massa grymt kvistig contorta å agget tog tvärslut, svetsade var å varannan dag. Fin contorta går bra att köra men halvglest å för sen gallring när träden är lika breda som långa då sliter de på prylarna. Agget går sönder slangar går på löpande band lampor på hytten ryker. Hatar att köra den skogen.

Men fin contorta är kul att köra.

Avatar Fallback

Re: Frågor om JD 412

JD 2006  
#120257 Kör 1270 med 9,7meters kran och 754. Tycker det funkar fint, kör mycket risig gran men hittils funkar de bra :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).