Bioenergi

Klipp på grävare lönsamt?

7 inlägg 7095 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klipp på grävare lönsamt?

stressa12  
#118757 Jag har en 8-tons grävare som jag har en klipp på.Klippen är ett hembygge det vill säga låg investering (ca5000kr).Timpriset är ca 500kr/tim kapasitet 8-12 m3s/tim(beroende på medelstam)Tanken är att klippa åkerkanter odyl.frågan är om man kan få lönsamhet i det om man får matrialet som betalning?(gratis är ju gott även för bönder :lol: )



   TS
Avatar Fallback

Re: Klipp på grävare lönsamt?

GudsGunnar  
#119594 Tja!

vi provade att köra gratis mot biomassan med vår klipp på skotaren och det gäller att det är från 15cm och uppåt om det ska bära sig samt att det inte är för långt att köra till upplag.. och då hade vi ju ändå massan med oss ut på skotaren.. så det gäller att man inte behöver städa nåt klent utan bara sattsa på det grova som ger kubik.

Avatar Fallback

Re: Klipp på grävare lönsamt?

stressa12  
#119912 Det verkar vara svårt att arbeta på det viset.Men det spelar ju stor roll vad man får för energin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klipp på grävare lönsamt?

GudsGunnar  
#119941 försök att få provköra några kanter helst så du kommer upp i 200 kubik massa då detta brukar vara gränsen för att inte få flyttavdrag på priset.samt att det är lättare att få flisarn att ta vägen förbi fortare om du har mera volym sen ska du tänka på att lövris och sly inte tål att ligga lika länge som vanligt grot innan det tappar energi. med täckpapp kan du få tillägg hör med uppköparen. vore roligt om fler kunde testa vad detta ger då det är svårt att bilda sig en prisbild pga att alla bolag verkar prissätta på olika sätt. pris per ton,kubik,kw osv

Användarvisningsbild

Re: Klipp på grävare lönsamt?

Mäki  
#119947 Nja.. jag vet inte riktigt hur lyckat det blir.
Fast det är gratis arbete bonden får gjort, får han fortfarande inte något betalt för det han säljer.
Det brukar dom vilja ha.
Dom kubikerna per timme du räknade med låter lite i överkant tycker jag, det behöver vara väldigt grovt för att komma upp till det där.
Där är ännu ett problem är det för grovt vill dom inte ge bort "skogen".

Vi har kört mycket åkerkanter med Naarva klipp på en TJ870 men det tenderade att bara bli sly som skulle köras så vi slutade.

Avatar Fallback

Re: Klipp på grävare lönsamt?

stressa12  
#119957 De siffror jag pratar om kan vara fel jag testar detta koncept har ingen erfarenhet alls.Jag jämnför med hur mycket man lastar på en skotare.Jag tror ochså att om man ska klippa så måste diametern vara så pass grov att markägaren hellre ser till att det huggs massaved.Med undantag för Al och annat som inte går som massa.Det klena går inte klippa på detta vis överhuvd taget.Betalar inte ens snuset som går åt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klipp på grävare lönsamt?

stressa12  
#119961 Jag har förmånen att sammarbeta med en kompis som har kontrakt med ett värmevärk dvs inga mellanhänder alls,då det inte är någon längre sträka att köra har vi valt att köra det på grotbil men det är tufft ändå

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).