Föryngring

Plantera masurbjörk

50 inlägg 42304 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera masurbjörk

Månskensbonnen  
#119203 Hej. Har funderat på att sätta masurplantor, ett litet antal. Nu är frågan om jag måste bygga ett hägn för kanske ett trettiotal provplantor, eller om jag kan kan sätta upp nätrullar. En runt varje planta stödda på några stolpar. Tänkte bara se om dom tar sej.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Bengt.Svensson  
#119211 Jag pratade lite med Bengt-Elis (http://www.masurplantor.se) och han hade själv planterat fritt i ett vanligt hygge och låtit masurplatorna växa tillsammans med den självföryngrade björken och sedan röjt efterhand som masurplantorna vuxit. Det gäller givetvis att märka masurn så man inte röjer fel... Han rekommenderade också att plantera så pass stor yta att man får ett bil+släp när man väl ska sälja.

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Contorta  
#119215 Hur långt norrut kan man plantera Masurbjörk?

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Bengt.Svensson  
#119216
Contorta skrev:Hur långt norrut kan man plantera Masurbjörk?

Vet inte, men eftersom masurbjörk är som vanlig vårtbjörk är det antagligen liknande. Maila till någon på www.masurplantor.se och kolla.

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Contorta  
#119228 Googlade lite men det verkar bara vara aktuellt i den södra halvan av landet

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Månskensbonnen  
#119236 Bil å släp blir ett hektar minst, lite mycke på min lilla gård. Hur många plantor kan det gå åt, dom är rätt dyra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

ulfgustav  
#119242 Det finns exempel på masurbjörks odlingar i Södra Lappland som anlades för ca 15 år sedan som har utvecklats mycket bra

Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119246 Det är svårt att odla detta som hobby. Köpte ett skogsskifte där det fanns björk på en igenvuxen åker. Gjorde en avverkning och tog ut löv där detta bestånd ingick. I efterhand fick jag veta att det hade planterats masurbjörk på fastigheten.

Kontentan av detta är att det bör märkas upp tydligt i fält att det inte är vanlig björk. Annars är risken stor att det blir björkmassaved om 50 år då du kanske inte är med i spelet längre.

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119328
OAS-forests skrev:Det är svårt att odla detta som hobby. Köpte ett skogsskifte där det fanns björk på en igenvuxen åker. Gjorde en avverkning och tog ut löv där detta bestånd ingick. I efterhand fick jag veta att det hade planterats masurbjörk på fastigheten.


Ouch! Hur många tusenlappar rök där?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Torbjörn Pettersson  
#119333 Jag har själv planterat masurbjörk. Tror det var 1000 stycken? Dom är nu ca 10-15 år gamla och man kan se skillnad på dessa mot den vanliga björken. Jag hade inget hägn utan valde att spruta plantorna dom första åren med p-v viltskydd. Problemet med masurplantorna är att många är krokiga och allmänt fula, jag har även haft mycket problem med snön på plantorna dom senaste två åren, många har lagt sej ner.

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Månskensbonnen  
#119420 Tack för inläggen. För mej är det här en ren hobbyverksamhet. På det hygge som är aktuellt averkades gran för 18 månader sen. Eftersom hygget är lite sankt i ena kanten tänkte jag blanda in även hybridasp, har fått för mej att dom gillar blöta. På de torrare delarna vill jag sätta masurplantorna och på det som blir över får granen självföryngra. Jag är mest ute efter lite variation, det som växer bäst hos mej är utan tvekan gran, så rent ekonomiskt borde jag plantera det. Men för ögats skull vill jag blanda lite, det blir roligare att röra sej i skogen då. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119433
nisse skrev:
OAS-forests skrev:Det är svårt att odla detta som hobby. Köpte ett skogsskifte där det fanns björk på en igenvuxen åker. Gjorde en avverkning och tog ut löv där detta bestånd ingick. I efterhand fick jag veta att det hade planterats masurbjörk på fastigheten.


Ouch! Hur många tusenlappar rök där?

/Nisse

Jag fick 350 kr per m3f. Hur mycket får man betalt för masurvirke?

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

ponsse beaver  
#119523 15000-30000kr enligt masurplantor.se

Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119835 Det måste vara små volymer som avses. Tror inte det är något för storskalig produktion. Tillgång och efterfrågan styr priset. Om det skulle finnas stora volymer att avverka varje år skulle priset bli ett annat.

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Månskensbonnen  
#119880
OAS-forests skrev:Det måste vara små volymer som avses. Tror inte det är något för storskalig produktion. Tillgång och efterfrågan styr priset. Om det skulle finnas stora volymer att avverka varje år skulle priset bli ett annat.

När man kan börja hugga av dom plantor som sätts nu är det inte säkert att masur är det minsta eftertraktat men det vet man inte. All plantering av plantor som inte är tall eller gran är en chansning. Tall och gran kan också vara utkonkurerat av nåt kinesikt eller brasilianskt när den är klar för avverkning, så allt är en chansning. Men det man inte vet lider man inte av. :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).